https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Suomalaiskeksintö tuo lisää vääntöä sähkömoottoriteollisuuteen

Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa (Lappeenranta University of Technology, LUT) on kehitetty uusi moottoriratkaisu, joka kykenee tuottamaan suuren vääntömomentin ilman vaihdelaatikon käyttöä. Lisäksi moottori on koottu teräspalikoista legomaiseen tapaan ja sitä jäähdytetään vedellä. Ratkaisu on nykyisiä käytössä olevia moottoreita edullisempi ja luotettavampi.

moottori

Tutkijat ja tuotekehitysinsinöörit ovat jo kauan pohtineet sitä, minkälaisia sähkökäytöt voisivat olla. Yleisimmässä tälläkin hetkellä laajasti käytössä olevassa ratkaisuissa, moottorin akseli on kiinni vaihdelaatikossa, joka laskee kierrosnopeutta. Tässä mallissa huonoja puolia ovat ongelmat vaihdelaatikon luotettavuuden kanssa sekä järjestelmän kalleus.

LUT:n tutkijoiden kehittämä moottori puolestaan toimii ilman vaihdelaatikkoa. Laatikon puuttuminen kuitenkin tekee perinteisesti moottorista huomattavasti isomman kuin vaihdelaatikon kanssa.

Ratkaisu moottorin järkevissä mittasuhteissa pitämiseen löytyy moottorin jäähdyttämisestä. LUT:n rakentamaa moottoria jäähdytetään vedellä, eikä ilmalla, kuten perinteisiä moottoreita. Jäähdytys tapahtuu käämistön sisäisellä suoranestejäähdytyksellä.

Voisi luulla, että veden ja sähkön yhdistäminen ei ole hyvä asia, mutta tutkijoiden mukaan siinä on selkeitä hyötyjä nykymalleihin verrattuna. Vesijäähdytys antaa mahdollisuuden parantaa kestomagneettimoottorin voimantuottokykyä ja siten pienentää moottorin kokoa. Lisäksi moottori on täysin turvallinen.

- Vedellä jäähdyttäminen ei aiheuta mitään ongelmaa. Aika monessa laitteessa nykyisin, esimerkiksi polttomoottoreissa, käytetään vesijäähdytystä. Putkissa, jotka johtavat vettä, ei ole mitään liitoksia. Liitokset sijaitsevat moottorin ulkopuolella. Jos ne vuotavat, se tapahtuu koneen ulkopuolella, jolloin veden aiheuttamaa riskiä ei ole, kertoo moottoria kehittänyt professori Aki Mikkola.

Moottorin toinen erikoispiirre on se, että sen pyörärakenne on tehty ”legopalikoista”: teräslevyistä, jotka on jousikiinnitetty. Menetelmällä saadaan rakennettua isoja ja kestäviä rakenteita ilman, että isoja levyosia hitsataan toisiinsa kiinni. Näin vältetään hitsattuihin rakenteisiin liittyvät väsymisongelmat sekä yksinkertaistetaan moottorin valmistusprosessia.

Yllättäen legorakenteen ei pitänyt alun perin olla lopullinen ratkaisu.

- Hyödyt selvisivät meille ihan vahingossa. Alun perin meidän piti vain tehdä pienoismalli rakenteesta. Koska pienoismallia on vaikea hitsata, päätimme tehdä sen levyrakenteista. Kun malli valmistui, huomasimme sen käytöksessä jotain positiivisella tavalla outoa suhteessa laskentamalleihin.

Outo käytös oli suuri mekaaninen vaimennus.  Toisin sanoen, malli vaimentaa pois rakenteen värähtelyongelmat. Näin moottorin toiminta saadaan tasaiseksi, eikä se kärsi väsymisvaurioista. 

Tällä hetkellä uutta sähkökonearkkitehtuuria kehitetään Tekesin rahoittamassa Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa (TUTLI)-hankkeessa. Hankkeessa selvitetään teknologian kaupallisia mahdollisuuksia. Jo löydettyjä potentiaalisia sovelluskohteita ovat sekoittimet, murskaimet, tuuliturbiinit ja telakkateollisuus.

 

www.lut.fi

Uusimmat artikkelit

8.5.2025 | Alan Uutiset

Teknologiateollisuus: “Vapautuksen päivä” käänsi hyvin alkaneen vuoden valtavaksi epävarmuudeksi

Teknologiateollisuuden uusien tilausten arvo parani alkuvuonna vuodentakaiseen nähden ja tarjouspyyntökyselyn saldoluku nousi positiiviseksi ensimmäisen kerran yli kahteen vuoteen. Jäsenille tehty kysely kertoo kuitenkin suuresta epävarmuudesta. Donald Trumpin toimet ovat hidastaneet investointipäätöksiä. 

Suomen ja Viron välisen EstLink 2 -yhteyden korjaustyöt alkavat toukokuussa

Merenpohjaan asennetaan uutta kaapelia noin kilometrin verran. Sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön heinäkuun puolivälissä.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

Gasumin biokaasu pienentää Metsä Groupin valmistaman kartongin hiilijalanjälkeä

Vähäpäästöisiä kartonkeja haluavat asiakkaat ovat tyypillisesti suuria toimijoita, joilla on tiukat kestävyystavoitteet.

Olkiluoto 2 palaa sähköntuotantoon vasta toukokuussa

Olkiluoto 2 -laitosyksikön sähköntuotanto keskeytettiin tiistaina 15. huhtikuuta turbiinilaitoksen generaattorilla havaitun kosteuden nousun vuoksi. OL2:n generaattorin roottori vaihdetaan vararoottoriin.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.