https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Suomalaiskeksintö tuo lisää vääntöä sähkömoottoriteollisuuteen

Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa (Lappeenranta University of Technology, LUT) on kehitetty uusi moottoriratkaisu, joka kykenee tuottamaan suuren vääntömomentin ilman vaihdelaatikon käyttöä. Lisäksi moottori on koottu teräspalikoista legomaiseen tapaan ja sitä jäähdytetään vedellä. Ratkaisu on nykyisiä käytössä olevia moottoreita edullisempi ja luotettavampi.

moottori

Tutkijat ja tuotekehitysinsinöörit ovat jo kauan pohtineet sitä, minkälaisia sähkökäytöt voisivat olla. Yleisimmässä tälläkin hetkellä laajasti käytössä olevassa ratkaisuissa, moottorin akseli on kiinni vaihdelaatikossa, joka laskee kierrosnopeutta. Tässä mallissa huonoja puolia ovat ongelmat vaihdelaatikon luotettavuuden kanssa sekä järjestelmän kalleus.

LUT:n tutkijoiden kehittämä moottori puolestaan toimii ilman vaihdelaatikkoa. Laatikon puuttuminen kuitenkin tekee perinteisesti moottorista huomattavasti isomman kuin vaihdelaatikon kanssa.

Ratkaisu moottorin järkevissä mittasuhteissa pitämiseen löytyy moottorin jäähdyttämisestä. LUT:n rakentamaa moottoria jäähdytetään vedellä, eikä ilmalla, kuten perinteisiä moottoreita. Jäähdytys tapahtuu käämistön sisäisellä suoranestejäähdytyksellä.

Voisi luulla, että veden ja sähkön yhdistäminen ei ole hyvä asia, mutta tutkijoiden mukaan siinä on selkeitä hyötyjä nykymalleihin verrattuna. Vesijäähdytys antaa mahdollisuuden parantaa kestomagneettimoottorin voimantuottokykyä ja siten pienentää moottorin kokoa. Lisäksi moottori on täysin turvallinen.

- Vedellä jäähdyttäminen ei aiheuta mitään ongelmaa. Aika monessa laitteessa nykyisin, esimerkiksi polttomoottoreissa, käytetään vesijäähdytystä. Putkissa, jotka johtavat vettä, ei ole mitään liitoksia. Liitokset sijaitsevat moottorin ulkopuolella. Jos ne vuotavat, se tapahtuu koneen ulkopuolella, jolloin veden aiheuttamaa riskiä ei ole, kertoo moottoria kehittänyt professori Aki Mikkola.

Moottorin toinen erikoispiirre on se, että sen pyörärakenne on tehty ”legopalikoista”: teräslevyistä, jotka on jousikiinnitetty. Menetelmällä saadaan rakennettua isoja ja kestäviä rakenteita ilman, että isoja levyosia hitsataan toisiinsa kiinni. Näin vältetään hitsattuihin rakenteisiin liittyvät väsymisongelmat sekä yksinkertaistetaan moottorin valmistusprosessia.

Yllättäen legorakenteen ei pitänyt alun perin olla lopullinen ratkaisu.

- Hyödyt selvisivät meille ihan vahingossa. Alun perin meidän piti vain tehdä pienoismalli rakenteesta. Koska pienoismallia on vaikea hitsata, päätimme tehdä sen levyrakenteista. Kun malli valmistui, huomasimme sen käytöksessä jotain positiivisella tavalla outoa suhteessa laskentamalleihin.

Outo käytös oli suuri mekaaninen vaimennus.  Toisin sanoen, malli vaimentaa pois rakenteen värähtelyongelmat. Näin moottorin toiminta saadaan tasaiseksi, eikä se kärsi väsymisvaurioista. 

Tällä hetkellä uutta sähkökonearkkitehtuuria kehitetään Tekesin rahoittamassa Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa (TUTLI)-hankkeessa. Hankkeessa selvitetään teknologian kaupallisia mahdollisuuksia. Jo löydettyjä potentiaalisia sovelluskohteita ovat sekoittimet, murskaimet, tuuliturbiinit ja telakkateollisuus.

 

www.lut.fi

Uusimmat artikkelit

25.3.2024 | Alan Uutiset

Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma jälleen tiukasti teollisuuden ajan hermoilla

Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma järjestetään jälleen Oulun Ouluhallissa 22.–23.5.2024. Näytteilleasettajapaikat on loppuunmyyty,  ja tapahtuman ohjelmalava täyttyy mielenkiintoisista ja taatusti ajankohtaisista puheenvuoroista.

Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi

Metsä Group rakentaa Äänekosken biotuotetehtaan yhteyteen ligniininjalostuksen koetehtaan. Laitteet toimittaa teknologiayhtiö ANDRITZ. Rakennustyöt alkavat kesällä 2024 ja koetehdas valmistuu loppuvuonna 2025. Koetehtaan kapasiteetti tulee olemaan kaksi tonnia uudenlaista ligniinituotetta päivässä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

Tuulivoima-ala tarvitsee lisää tekijöitä – Turun AMK ja VAMK kouluttavat uusia osaajia

Tuulivoimaloihin tullaan tarvitsemaan paljon teknisen alan osaajia.Turun ja Vaasan ammattikorkeakoulut aloittavat yhteisen tuulivoimaan liittyvän maksuttoman koulutuksen. Opinnot ovat työelämälähtöisiä ja ne on mahdollista suorittaa työn ohessa. 

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.