https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Suomalaiskeksintö tuo lisää vääntöä sähkömoottoriteollisuuteen

Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa (Lappeenranta University of Technology, LUT) on kehitetty uusi moottoriratkaisu, joka kykenee tuottamaan suuren vääntömomentin ilman vaihdelaatikon käyttöä. Lisäksi moottori on koottu teräspalikoista legomaiseen tapaan ja sitä jäähdytetään vedellä. Ratkaisu on nykyisiä käytössä olevia moottoreita edullisempi ja luotettavampi.

moottori

Tutkijat ja tuotekehitysinsinöörit ovat jo kauan pohtineet sitä, minkälaisia sähkökäytöt voisivat olla. Yleisimmässä tälläkin hetkellä laajasti käytössä olevassa ratkaisuissa, moottorin akseli on kiinni vaihdelaatikossa, joka laskee kierrosnopeutta. Tässä mallissa huonoja puolia ovat ongelmat vaihdelaatikon luotettavuuden kanssa sekä järjestelmän kalleus.

LUT:n tutkijoiden kehittämä moottori puolestaan toimii ilman vaihdelaatikkoa. Laatikon puuttuminen kuitenkin tekee perinteisesti moottorista huomattavasti isomman kuin vaihdelaatikon kanssa.

Ratkaisu moottorin järkevissä mittasuhteissa pitämiseen löytyy moottorin jäähdyttämisestä. LUT:n rakentamaa moottoria jäähdytetään vedellä, eikä ilmalla, kuten perinteisiä moottoreita. Jäähdytys tapahtuu käämistön sisäisellä suoranestejäähdytyksellä.

Voisi luulla, että veden ja sähkön yhdistäminen ei ole hyvä asia, mutta tutkijoiden mukaan siinä on selkeitä hyötyjä nykymalleihin verrattuna. Vesijäähdytys antaa mahdollisuuden parantaa kestomagneettimoottorin voimantuottokykyä ja siten pienentää moottorin kokoa. Lisäksi moottori on täysin turvallinen.

- Vedellä jäähdyttäminen ei aiheuta mitään ongelmaa. Aika monessa laitteessa nykyisin, esimerkiksi polttomoottoreissa, käytetään vesijäähdytystä. Putkissa, jotka johtavat vettä, ei ole mitään liitoksia. Liitokset sijaitsevat moottorin ulkopuolella. Jos ne vuotavat, se tapahtuu koneen ulkopuolella, jolloin veden aiheuttamaa riskiä ei ole, kertoo moottoria kehittänyt professori Aki Mikkola.

Moottorin toinen erikoispiirre on se, että sen pyörärakenne on tehty ”legopalikoista”: teräslevyistä, jotka on jousikiinnitetty. Menetelmällä saadaan rakennettua isoja ja kestäviä rakenteita ilman, että isoja levyosia hitsataan toisiinsa kiinni. Näin vältetään hitsattuihin rakenteisiin liittyvät väsymisongelmat sekä yksinkertaistetaan moottorin valmistusprosessia.

Yllättäen legorakenteen ei pitänyt alun perin olla lopullinen ratkaisu.

- Hyödyt selvisivät meille ihan vahingossa. Alun perin meidän piti vain tehdä pienoismalli rakenteesta. Koska pienoismallia on vaikea hitsata, päätimme tehdä sen levyrakenteista. Kun malli valmistui, huomasimme sen käytöksessä jotain positiivisella tavalla outoa suhteessa laskentamalleihin.

Outo käytös oli suuri mekaaninen vaimennus.  Toisin sanoen, malli vaimentaa pois rakenteen värähtelyongelmat. Näin moottorin toiminta saadaan tasaiseksi, eikä se kärsi väsymisvaurioista. 

Tällä hetkellä uutta sähkökonearkkitehtuuria kehitetään Tekesin rahoittamassa Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa (TUTLI)-hankkeessa. Hankkeessa selvitetään teknologian kaupallisia mahdollisuuksia. Jo löydettyjä potentiaalisia sovelluskohteita ovat sekoittimet, murskaimet, tuuliturbiinit ja telakkateollisuus.

 

www.lut.fi

Uusimmat artikkelit

Olkiluodon vuosihuollot käynnistyvät

Ensimmäisenä alkaa Olkiluoto 3:n vuosihuolto, jossa laitos valmistellaan tulevalle, pidempikestoiselle 18 kuukauden käyttöjaksolle. Suunniteltuun huoltokokonaisuuteen sisältyy noin 1700 erillistä työtä sekä 5000 työvaihetta.

TotalEnergies valitsi IFS:n globaalin käyttöomaisuuden hallinnan uudistamiseen

TotalEnergiesin siirtyminen IFS:n EAM-ratkaisuun tukee yrityksen strategista suuntaa, jossa painotetaan vastuullista energiantuotantoa ja operatiivista tehokkuutta.

27.2.2025 | Kumppaniartikkeli

Energiatehokkuutta todistetusti

Usein yritykset pyrkivät parantamaan tehokkuuttaan taloudellisista syistä, mutta myös vähentääkseen hiilidioksidipäästöjään sekä saavuttaakseen kestävän kehityksen tavoitteensa. Yritysten avuksi Klüber Lubrication on kehittänyt vuonna 2007 julkaistun Klüber Energy Efficiency -palvelun, joka on osoittanut toimivuutensa maailmanlaajuisesti sadoissa eri projekteissa. Sen lisäksi, että pystymme todistetusti parantamaan energiatehokkuutta, pystymme myös arvioimaan kokemuksemme avulla eri laitteiden energiansäästöpotentiaalin.

26.2.2025 | Alan Uutiset

Ranskalainen pienydinreaktorikehittäjä Calogena laajentaa toimintaansa Suomeen

Teollisuuskonserni Gorgé SA:han kuuluva Calogena laajentaa toimintaansa Pohjoismaissa ja valitsi Suomen keskeiseksi kohteekseen.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.

Vakava työtapaturma johti korvauksiin – alihankintasopimus ei vapauttanut vastuista

Hovioikeus piti voimassa tuomiot työturvallisuusrikoksesta. Tamperelaisen jätealan yrityksen toimitusjohtaja että työnjohtaja saivat sakkotuomiot, ja yritys tuomittiin yhteisösakkoon.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.