https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tulevaisuuden hydraulijärjestelmät energian, ympäristön ja tilan säästöä suoritusarvoista tinkimättä

Hydrauliikkajärjestelmät ovat tärkeitä koneiden ja järjestelmien osia. Tiukentuneet ympäristömääräykset, jatkuvasti nouseva öljyn ja energian hinta sekä tarve entistä pienikokoisempiin koneisiin ja järjestelmiin vaativat entistä enemmän hydrauliikkajärjestelmiltä. Hydrauliikkajärjestelmien tulisi tehdä vähintään sama työ kuin ennenkin, mutta pienemmällä energiankulutuksella, pienemmällä öljytilavuudella, pidemmällä öljynvaihtovälillä ja alhaisemmalla melutasolla.

Uudet vaatimukset on mahdollista täyttää suoritusarvoista tinkimättä hyödyntämällä uusia tekniikoita. Parhaissa tapauksissa on saavutettu perinteistä järjestelmää paremmat suoritusarvot käyttäen kuitenkin vain noin puolet sähkötehosta ja huomattavasti pienemmällä öljymäärällä. Lisäksi ”vakuumipakatulla” hydrauliikkasäiliöratkaisulla voidaan öljynvaihtoväliä kasvattaa tyypillisesti jopa kolminkertaiseksi. Ja mikä parasta, aina uusi tekniikka ei välttämättä ole perinteistä tekniikkaa kalliimpaa.

Miten voidaan säästää energiaa, vähentää melua, pienentää öljytilavuutta sekä pidentää öljynvaihtoväliä? Hydrauliikkajärjestelmissä energiaa voidaan säästää ja melua vähentää muun muassa käyttämällä hydrauliikkapumppua vain todellisen tarpeen mukaan, minimoimalla turhat vuodot käyttämällä vuodottomia venttiilitekniikoita sekä ottamalla talteen energiaa mahdollisuuksien mukaan paineakkuihin. Energiaa voidaan säästää ja melua vähentää myös oikealla öljyjäähdytin- ja pumpputeknologialla.

Öljytilavuutta voidaan pienentää perinteisesti pienentämällä pumpun tuottoa sekä parantamalla ilman erotusta hydrauliikkasäiliössä. Markkinoilla on olemassa erilaisia tekniikoita poistaa öljystä vapaata ilmaa esimerkiksi erilaisten syklonien avulla joko putkistossa tai säiliössä. Nämä tekniikat poistavat kuitenkin vain vapaata ilmaa, ei öljyyn liuennutta ilmaa.

Kun haluttaan pienentää säiliön öljytilavuutta mahdollisimman paljon, on käytettävä tekniikkaa, joka kykenee poistamaan myös lähes kaiken öljyyn liuenneen ilman. Sitä kutsutaan ”vakuumipakatuksi hydrauliikaksi”. Ratkaisussa öljy ja ilma eivät ole lainkaan kosketuksissa toisiinsa, ja erityinen alipainepumppu poistaa öljyyn liuennutta ilmaa jatkuvasti. ”Vakuumipakatulla hydrauliikalla” voidaan pidentää myös öljynvaihtoväliä huomattavasti, sillä normaaliiin järjestelmään verrattuna öljyn erittäin matala kaasupitoisuus hidastaa öljyn hapettumista.

Kuva 1

Kuva 1. Esimerkki ”vakuumipakatusta hydrauliikasta”.

Alhaisen melutason jäähdyttimet ja pumput

Hydrauliikkakoneikon melutason alentaminen on mahdollista käyttämällä matalan melutason komponentteja. Esimerkiksi öljy– ilmajäähdyttimissä on markkinoilla saman jäähdytystehon antavia malleja, joiden melutasoerot voivat olla huomattavia.

Uusilla meluoptimoiduilla öljy–ilmajäähdytinmalleilla on mahdollista päästä jopa alle 70 dB(A):n melutason. Lisäksi käyttämällä integroidulla invertterillä varustettua öljy– ilmajäähdytintä voidaan optimoida jäähdyttimen puhaltimen pyörimisnopeus ja sitä kautta melutaso sekä sähkönkulutus todellisen tarpeen mukaiseksi. Näin syntyy vähemmän melua ja säästyy energiaa.

Toinen mahdollisuus on käyttää matalan melutason pumppuja. Esimerkiksi korkeapainepumpuissa on markkinoilla saman painetason ja virtauksen antavia malleja, joiden välinen melutasoero voi olla huomattava. Käytettävästä pumpputekniikasta sekä paineen ja tilavuusvirran tarpeesta riippuen on mahdollista päästä jopa alle 65 dB(A):n melutason myös korkeapainesovelluksissa.

Kuva 2

Kuva 2. Esimerkki meluoptimoitujen öljy–ilmajäähdyttimien melutasoista.

Kuva 3

Kuva 3. Esimerkkejä hiljaisten korkeapainehydrauliikkapumppujen melutasoista.

Sovelluskohtainen järjestelmäratkaisu: muuttuvanopeuksinen sähkömoottori

Hydrauliikkakoneikon suoritusarvoista riippuen voidaan räätälöidä sovelluskohtainen ratkaisu perustuen joko korkean dynaamiratkaisusta teräksen katkaisukoneessa. suuden servosähkömoottoreihin tai taajuusmuuttajiin yhdistettyihin edullisiin vakiosähkömoottoreihin. Laitteessa oleva ohjausalgorytmi ja tarkka ohjaus tekevät järjestelmän käyttöönotosta helppoa. Käytettävän sähkömoottoriteknologian lisäksi on mahdollista valita eri pumpputeknologioiden välillä, joten jokaiseen kohteeseen voidaan räätälöidä paras mahdollinen ratkaisu. Näin saavutetaan energiatehokas ja hiljainen sekä myös kustannustehokas kokonaisjärjestelmä.

Käyttämällä taajuusmuuttajalla ohjattua sähkömoottoria voidaan optimoida pumpun pyörimisnopeus ja sitä kautta melutaso sekä sähkönkulutus todellisen tarpeen mukaan. Toimitaan siis alhaisemmalla melutasolla ja energiaa säästäen.

Energiatehokkaan ratkaisun edut perinteiseen tekniikkan verrattuna esimerkin teräksen katkaisukoneessa:

  • 70 %:n energian säästö
  • noin puolta pienempi säiliön tilavuus
  • voidaan käyttää edullisia on/offventtiileitä
  • yli 10 dB(a) pienempi melutaso
  • pienempi hydrauliikkakoneikon koko.
Kuva 4a
Kuva 4b

Kuva 4. Esimerkki energiatehokkaasta ratkaisusta teräksen katkaisukoneessa.

Kimmo Heikkinen

Kimmo Heikkinen

teknologiakoordinaattori

Hydac Oy

kimmo.heikkinen@hydac.fi

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.