https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

VR ottaa käyttöön koneälyisen apukuskin

VR on ottanut kevään aikana sekä matkustaja- että tavaraliikenteen junissa käyttöön veturinkuljettajaa avustavan, koneälyä hyödyntävän DAS-järjestelmän. DAS auttaa optimoimaan junan ajoa niin, että energiatehokkuus lisääntyy, täsmällisyys paranee ja samalla matkustusmukavuus kasvaa.

VR

DAS on lyhenne sanoista Driver Advisory System. Järjestelmä antaa kuljettajalle ennakoivaa tietoa muun muassa radasta ja maaston muodoista. DAS perustuu koneoppimiseen: koeajojen aikana on ajettu läpi matkustaja- ja tavaraliikenteen reittejä ja järjestelmä on oppinut, missä kiihdyttää ja milloin hidastaa. Ajon aikana DAS opastaa kuljettajaa ja ehdottaa optimaalista nopeusprofiilia, jonka avulla ajon energiatehokkuutta ja täsmällisyyttä voi parantaa. Erityisen hyödyllinen se on tilanteissa, joissa veturinkuljettaja ajaa tuntemattomampaa reittiä tai radalla on esimerkiksi muuttuneita nopeusrajoituksia. Lisäksi DAS tekee junasta asiakkaille entistäkin vihreämmän valinnan.

Järjestelmä on kehitetty yhdessä rautatieliikenteen ohjauksesta vastaavan Fintrafficin kanssa. 

– Etsimme jatkuvasti uusia tapoja tehdä junaliikenteestä entistäkin ilmastoystävällisempää. Pienilläkin parannuksilla voi olla suuret vaikutukset, kun ajamme päivässä yli 1000 junaa. Koneäly pystyy optimoimaan nopeusasettelun energiatehokkuuden ja tukee kuljettajaa nopeuden suunnittelussa. DAS:in ansiosta voimme vähentää jopa 3 500 hiilidioksidiekvivalenttitonnia päästöjä vuodessa, kertoo VR:n liikennejohtaja Nina Mähönen.

Junaliikenne on jo entuudestaan sekä energiatehokkain että vähäpäästöisin liikennemuoto.

– Matkustajajunistamme 95 prosenttia kulkee puhtaasti uusiutuvalla vesivoimalla tuotetulla sähköllä. Loput  hiilidioksidipäästöistä, jotka syntyvät väistämättä sähköistämättömillä rataosilla liikennöimisestä, kompensoimme kokonaisuudessaan. Jokainen junamatka on siis aidosti hiilineutraali ja teko ilmaston puolesta, Mähönen jatkaa.  

Rataverkon ajantasaiset tiedot ovat keskeisessä roolissa DAS:ssa ja kehitystyötä on tehty tiiviisti yhteistyössä rautatieliikenteen ohjauksesta vastaavan Fintrafficin kanssa. Fintraffic on rakentanut veturinkuljettajien tietotarpeita palvelevan kuljettajien päätelaitesovelluksen (KUPLA) ja luonut rajapinnan, joka välittää DAS-järjestelmälle tarvittavaa tietoa muun muassa rataprofiileista ja nopeusrajoituksista.

– Rataverkon tiedot muuttuvat jatkuvasti erilaisten rataverkolla tehtävien töiden seurauksena ja kehitetyn rajapinnan avulla DAS:lle välitetään ajantasaiset tiedot järjestelmän oikean toiminnan takaamiseksi. Projektissa kohdattiin erilaisia haasteita, mutta sitkeällä ja määrätietoisella yhteistyöllä eri toimijoiden kesken haasteet on saatu ratkottua ja järjestelmä saadaan nyt laajamittaisesti hyötykäyttöön, kertoo tuotepäällikkö Jari-Pekka Kitinoja Fintrafficilta.

Koneälyä kuljetuksiin

DAS on osa veturinkuljettajien työssään käyttämiä sovelluksia. Se ei korvaa veturinkuljettajan ammattitaitoa, tarkkuutta ja reagointinopeutta liikenteessä, vaan on kehitetty tukemaan ja täydentämään sitä. VR:n veturinkuljettajat ovat itse osallistuneet järjestelmän kehittämiseen sekä olleet mukana suunnittelemassa koulutuksia.

DAS otetaan käyttöön vaiheittain keväällä 2021 alkaen.  Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä DAS:in on tarkoitus olla käytössä kesällä, kun siirrytään VR:n voittaman, uuden HSL-sopimuskauden mukaiseen liikenteeseen.

Uusimmat artikkelit

Tuulivoimainvestoinnit kattavat yli viidenneksen teollisuuden kiinteistä investoinneista 2021

Kuluvana vuonna Suomeen rakennetaan noin 1 000 megawatin edestä uutta tuulivoimaa. Määrä tulee kasvattamaan Suomen tuulivoimakapasiteettia 40 prosenttia. Investointeina tämä tarkoittaa noin 1,2 miljardia euroa, mikä vastaa 23 prosenttia kaikista tälle vuodelle arvioiduista teollisuuden kiinteistä investoinneista. Vuosien 2022 - 2023 aikana tuulivoimainvestointien määrä tulee olemaan vielä korkeampi, ja sijoittajat uskovat kiinnostuksen puhtaaseen sähköntuotantoon säilyvän myös jatkossa.

10.6.2021 | Tutkimus ja koulutus

Jatkuvatoiminen prosessi luo edellytykset joustavammalle ja tehokkaammalle lääkkeiden valmistamiselle

Siirtyminen perinteisestä eräprosessista vaihtoehtoiseen jatkuvatoimiseen prosessiin on ajankohtainen aihe ja haastava tehtävä lääketeollisuudelle, kun se pyrkii löytämään yhä kustannustehokkaampia ja joustavampia ratkaisuja lääkkeiden valmistamiseen. 

9.6.2021 | Alan Uutiset

Yli puolet suomalaisista haluaa käyttää aurinkoenergiaa kodin sähkön kulutuksessa

Sähkönjakeluyhtiö Carunan teettämä kansalaiskysely osoitti kuluttajien keskuudessa selkeän trendin: aurinkopaneelien käyttö kiinnostaa 54 prosenttia suomalaisista. Kiinnostus näkyy myös aurinkopaneelien määrässä ja vuoden 2020 aikana aurinkosähköntuottajien määrä Carunan sähkönjakeluverkossa kasvoi yli 40 prosenttia. 

1.6.2021 | Kumppaniartikkeli

S/Y Christopher -jahdin peräsimien tiivisteiden vaihto – kuinka jahti päätyi Suomeen?

Viisi vuotta sitten S/Y Christopher -jahti oli Mallorcalla kunnostuksessa ja Baltic Yachts auttoi heitä siellä monissa kunnostukseen liittyvissä asioissa. Samalla Baltic Yachts loi hyvät suhteet kapteeni Mark O’Reillyyn.

R-taso toimittaa Stora Enson Oulun tehtaalle pienemmän hiilijalanjäljen porrastorni-, kulkutie- ja hoitotasorakenteita

Teollisuuden kulkutieratkaisuihin erikoistunut raahelainen perheyritys R-taso Oy toimittaa pienemmän hiilijalanjäljen porrastorni-, kulkutie- ja hoitotasorakenteita Stora Enson Oulun tehtaalle, kun Oulun paperitehdas muunnetaan valmistamaan huippuluokan pakkauskartonkeja.

Voitelun kunnossapito-ohjeet laitevalmistajilta ja voitelun asiantuntijalta

Toimivaksi ja hyväksi havaittu käytäntö on merkittävin tekijä oikeassa voiteluhuollossa. Teoria antaa usein yleisohjeita, jotka sopivat mahdollisimman laajalle alueelle.

Rakennussähkösuunnittelijan pätevyys mittaa projektin kokonaishallintaa

Rakennussähkösuunnittelijan pätevyyslautakunta on saanut tietoonsa, että rakennusten tietoteknisiin järjestelmiin erikoistuneilta suunnittelijoilta (telesuunnittelijat) on edellytetty tarjouspyynnöissä rakennussähkösuunnittelijan pätevyyttä.