https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Valaistuksen kunnossapito nopeutuu

Liikenneväylien valaistuksessa edetään ripeästi kohti led-tekniikkaan perustuvia ratkaisuja. Erityisesti alikulkuväylien ja erilaisten tunneleiden kohdalla joustavasti toimiva ja nopeasti huollettava ratkaisu säästää tuntuvasti käyttö- ja ylläpitokustannuksia.

tunneli

Kuva: Rantatunnelin Allianssi

Suomessa rakennetaan lähivuosina muutamia uusia maantie- ja huoltotunneleita. Määrällisesti tärkeämpää on, että osa olemassa olevista tulee saneerattaviksi valaistuksen ja hätätoimintojen vanhentuessa. Myös juna- ja metrotunneleiden kohdalla on luvassa saneerausurakoita.

Tärkeimpiä tekijöitä uudistuksessa on vanhojen valonlähteiden, kuten monimetalli- ja suurpainenatriumlamppujen vaihto led-tekniikkaan. Ledien sähkönkulutus on tunnetusti vähäinen, ja laaja värispektri toistaa kohteet luonnollisina. Suurpainenatriumlampun yhden aallonpituuden oranssissa, monokromaattisessa valossahan esimerkiksi kaikki näyttää likaisen rusehtavalta.

Led-valojen kunnossapitoa helpottaa niiden pitkäikäisyys. Huoltotyön määrä on vähäinen, kun valonlähteiden käyttöikä ilman tuntuvaa himmenemistä ylittää 10 000 tuntia. Lisäksi syöttöverkko komponentteineen selviää pienemmällä kuormalla, kun tarvittavat tehot ovat suhteellisen vähäiset ja valonlähteitä voi säätää portaattomasti.

Vanhoilla lampputyypeillä säätö tapahtuu valaisinryhmiä sammuttamalla, ja niiden uudelleen syttyminen on hidasta. Portaattomasti himmenevällä ledillä voidaan kasvattaa myös käyttöikää siten, että käytetään vain osatehoa, jolloin vanheneminen on hitaampaa.

- Suomessa rakennetaan tällä hetkellä aika vähän uusia tunneleita, mutta Espoon Keilaniemessä ja Tampereen Rantatunnelissa on sovellettu nykyaikaista valaistustekniikkaa. Lisäksi joukko vanhempia kohteita on saavuttanut iän, jossa saneeraus on tullut ajankohtaiseksi, kertoo ylitarkastaja Jukka Värri liikennevirastosta.

Huoltoystävälliset ratkaisut

Tunneleiden valaistuksen ohjauksessa on käytetty yleisesti DALi-ohjausta (Digital Addressable Lighting Interface). Siinä jokainen laite ohjelmoidaan ja yhdistetään erikseen ohjauslaitteeseen. Siihen voi kytkeä enimmillään 64 älykästä valaisinta, joka ei riitä kokonaisen kiinteistön tai tunnelin valaistuksen ohjaamiseen, vaan verkkoja pitää kytkeä sisäkkäin.

DALIn rinnalle on tullut uusia ratkaisuja, jotka nopeuttavat ohjauksen rakentamista ja huoltoa. Huomattava etu koituu, kun ohjausjärjestelmä konfiguroi järjestelmän ohjaamat komponentit automaattisesti. Silloin niille ei tarvitse asettaa osoitetta fyysisesti pienoiskytkimillä tai ohjelman kautta määrittelemällä. Tämä ominaisuus korostuu kunnossapidossa, kun konfiguroinnin osannut henkilö on mahdollisesti poistunut organisaatiosta.

- Automaattinen konfigurointi ja valmiskaapelointi pikaliittimin nopeuttavat valaisinjärjestelmän rakentamista ja ylläpitoa. Esimerkiksi puolikilometrisen tunnelin kohdalla saneerausaika lyhenee oleellisesti. Työhön vaadittava asennusaika voi jopa puolittua, kertoo sovelluspäällikkö Oskari Mäkelä Phoenix Contactista.

Nopea vaihto

Moderni valaistusjärjestelmä toteutetaan pikakiinnitteisin valmiskaapelein, joten kaikki sähkö- ja automaatiojohdot kiinnittyvät yhdellä ranneliikkeellä. Ratkaisu on periaatteessa erillisjohdotusta kalliimpi, mutta nopea asennus- ja huoltotyö tekevät siitä kokonaiskustannuksiltaan paljon edullisemman.

Samalla käytetään suljettuja valaisimia, joiden tiivistyspintoja ei avata asennuksen tai valaisimen uusimisen yhteydessä. Vaihto on nopea, jolloin huoltotyö ei sulje liikenneväylää pitkäksi ajaksi.

Ledien portaaton säädettävyys on myös huoltokustannuksiin vaikuttava tekijä. Valaisimien likaantumiseen voidaan varautua mitoittamalla järjestelmä siten, että uutena täysi valaistus saavutetaan vaikkapa 80 prosentin teholla, ja sitä kohotetaan, kunnes likaantumisen vuoksi tarvitaan täyttä tehoa. Näin puhdistusväliä voidaan kasvattaa.

Puolijohdetekniikan ja ohjauksen kehittäminen on antanut myös mahdollisuuden parantaa sähkön laatua. Tällöin valaisin kytketään päälle silloin, kun sinimuotoisen vaihtojännitteen vaihe on nollassa, ja kytkentäpiikin häiriötä muualle sähköverkkoon ei synny; komponentteja ei tarvitse myöskään ylimitoittaa kestämään näitä häiriöitä.

Australian Sydneyssä toteutetaan noin yhdeksän kilometrin pituista tunnelia, johon tulee yli 5000 valaisinta. Näillä komponenttimäärillä ja tällaisilla etäisyyksillä jo ohjaussignaalien kantavuus asettaisi vanhalle tekniikalle melkoiset kustannukset, ja järjestelmän ylläpito likaantuvien kontaktien ja vikaantuvien komponenttien takia olisi työlästä.

 Lauri Lehtinen//artikkeli on julkaistu alunperin Promaint-lehden numerossa 1/2018

Uusimmat artikkelit

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

12.12.2024 | Alan Uutiset

Suomeen sijoitetaan uusi yhteiseurooppalainen supertietokone ja EU:n tekoälytehdas

EuroHPC tekee merkittäviä investointeja – Suomi mukana uuden sukupolven supertietokoneiden ja tekoälytehtaiden kehityksessä.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

26.11.2024 | Tutkimus ja koulutus

Vaasan yliopiston johtama uusi konsortio tutkii vety-argon-kierron mahdollisuuksia

Hydrogen-Argon Power Cycle (iHAPC) tutkimus pilotoi vety-argon-kierron käyttöä energiantuotannossa. Tavoitteena on osoittaa, että teknologia on täysin päästötön sekä myös hyötysuhteeltaan ainutlaatuinen.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.