Valaistuksen kunnossapito nopeutuu

Liikenneväylien valaistuksessa edetään ripeästi kohti led-tekniikkaan perustuvia ratkaisuja. Erityisesti alikulkuväylien ja erilaisten tunneleiden kohdalla joustavasti toimiva ja nopeasti huollettava ratkaisu säästää tuntuvasti käyttö- ja ylläpitokustannuksia.

tunneli

Kuva: Rantatunnelin Allianssi

Suomessa rakennetaan lähivuosina muutamia uusia maantie- ja huoltotunneleita. Määrällisesti tärkeämpää on, että osa olemassa olevista tulee saneerattaviksi valaistuksen ja hätätoimintojen vanhentuessa. Myös juna- ja metrotunneleiden kohdalla on luvassa saneerausurakoita.

Tärkeimpiä tekijöitä uudistuksessa on vanhojen valonlähteiden, kuten monimetalli- ja suurpainenatriumlamppujen vaihto led-tekniikkaan. Ledien sähkönkulutus on tunnetusti vähäinen, ja laaja värispektri toistaa kohteet luonnollisina. Suurpainenatriumlampun yhden aallonpituuden oranssissa, monokromaattisessa valossahan esimerkiksi kaikki näyttää likaisen rusehtavalta.

Led-valojen kunnossapitoa helpottaa niiden pitkäikäisyys. Huoltotyön määrä on vähäinen, kun valonlähteiden käyttöikä ilman tuntuvaa himmenemistä ylittää 10 000 tuntia. Lisäksi syöttöverkko komponentteineen selviää pienemmällä kuormalla, kun tarvittavat tehot ovat suhteellisen vähäiset ja valonlähteitä voi säätää portaattomasti.

Vanhoilla lampputyypeillä säätö tapahtuu valaisinryhmiä sammuttamalla, ja niiden uudelleen syttyminen on hidasta. Portaattomasti himmenevällä ledillä voidaan kasvattaa myös käyttöikää siten, että käytetään vain osatehoa, jolloin vanheneminen on hitaampaa.

- Suomessa rakennetaan tällä hetkellä aika vähän uusia tunneleita, mutta Espoon Keilaniemessä ja Tampereen Rantatunnelissa on sovellettu nykyaikaista valaistustekniikkaa. Lisäksi joukko vanhempia kohteita on saavuttanut iän, jossa saneeraus on tullut ajankohtaiseksi, kertoo ylitarkastaja Jukka Värri liikennevirastosta.

Huoltoystävälliset ratkaisut

Tunneleiden valaistuksen ohjauksessa on käytetty yleisesti DALi-ohjausta (Digital Addressable Lighting Interface). Siinä jokainen laite ohjelmoidaan ja yhdistetään erikseen ohjauslaitteeseen. Siihen voi kytkeä enimmillään 64 älykästä valaisinta, joka ei riitä kokonaisen kiinteistön tai tunnelin valaistuksen ohjaamiseen, vaan verkkoja pitää kytkeä sisäkkäin.

DALIn rinnalle on tullut uusia ratkaisuja, jotka nopeuttavat ohjauksen rakentamista ja huoltoa. Huomattava etu koituu, kun ohjausjärjestelmä konfiguroi järjestelmän ohjaamat komponentit automaattisesti. Silloin niille ei tarvitse asettaa osoitetta fyysisesti pienoiskytkimillä tai ohjelman kautta määrittelemällä. Tämä ominaisuus korostuu kunnossapidossa, kun konfiguroinnin osannut henkilö on mahdollisesti poistunut organisaatiosta.

- Automaattinen konfigurointi ja valmiskaapelointi pikaliittimin nopeuttavat valaisinjärjestelmän rakentamista ja ylläpitoa. Esimerkiksi puolikilometrisen tunnelin kohdalla saneerausaika lyhenee oleellisesti. Työhön vaadittava asennusaika voi jopa puolittua, kertoo sovelluspäällikkö Oskari Mäkelä Phoenix Contactista.

Nopea vaihto

Moderni valaistusjärjestelmä toteutetaan pikakiinnitteisin valmiskaapelein, joten kaikki sähkö- ja automaatiojohdot kiinnittyvät yhdellä ranneliikkeellä. Ratkaisu on periaatteessa erillisjohdotusta kalliimpi, mutta nopea asennus- ja huoltotyö tekevät siitä kokonaiskustannuksiltaan paljon edullisemman.

Samalla käytetään suljettuja valaisimia, joiden tiivistyspintoja ei avata asennuksen tai valaisimen uusimisen yhteydessä. Vaihto on nopea, jolloin huoltotyö ei sulje liikenneväylää pitkäksi ajaksi.

Ledien portaaton säädettävyys on myös huoltokustannuksiin vaikuttava tekijä. Valaisimien likaantumiseen voidaan varautua mitoittamalla järjestelmä siten, että uutena täysi valaistus saavutetaan vaikkapa 80 prosentin teholla, ja sitä kohotetaan, kunnes likaantumisen vuoksi tarvitaan täyttä tehoa. Näin puhdistusväliä voidaan kasvattaa.

Puolijohdetekniikan ja ohjauksen kehittäminen on antanut myös mahdollisuuden parantaa sähkön laatua. Tällöin valaisin kytketään päälle silloin, kun sinimuotoisen vaihtojännitteen vaihe on nollassa, ja kytkentäpiikin häiriötä muualle sähköverkkoon ei synny; komponentteja ei tarvitse myöskään ylimitoittaa kestämään näitä häiriöitä.

Australian Sydneyssä toteutetaan noin yhdeksän kilometrin pituista tunnelia, johon tulee yli 5000 valaisinta. Näillä komponenttimäärillä ja tällaisilla etäisyyksillä jo ohjaussignaalien kantavuus asettaisi vanhalle tekniikalle melkoiset kustannukset, ja järjestelmän ylläpito likaantuvien kontaktien ja vikaantuvien komponenttien takia olisi työlästä.

 Lauri Lehtinen//artikkeli on julkaistu alunperin Promaint-lehden numerossa 1/2018

Uusimmat artikkelit

K-ryhmän uusi energiankierrätysjärjestelmä leikkaa ruokakauppojen lämmönkulutuksen jopa 95 prosenttia

K-ryhmä ja Granlund ovat kehittäneet K-ruokakaupoille energiankierrätysmallin, jolla lämmönkulutus pienenee parhaimmillaan 95 prosenttia ja joka muuttaa kiinteistön kerralla energian osalta lähes hiilineutraaliksi. Päästösäästöt vastaavat vajaan seitsemän tuhannen asukkaan kunnan vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä.

10.12.2019 | Tutkimus ja koulutus

Vaasan yliopisto rakentaa kiertotalouden ekosysteemiä jäte-energia-alalle

Vaasan yliopiston energian ja kestävän kehityksen tutkimusalusta VEBIC ryhtyy rakentamaan kiertotalouden tiekarttaa ja ekosysteemiä jäte-energia-alalle yhdessä alan toimijoiden kanssa. Uusia ratkaisuja kaivataan esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen, aiemmin jätteeksi luokiteltujen sivuvirtojen tehokkaampaan hyödyntämiseen ja hukan minimointiin liittyen.

10.12.2019 | Alan Uutiset

Rakennuskonevuokraus kääntyy ensi vuonna taas kasvuun

Suomen talouden ja rakentamisen aiempaa hieman myönteisemmät odotukset näkyvät rakennuskoneiden vuokrakysynnässä sekä kuluvana että ensi vuonna. Maailmantalouden näkymissä ei ole tapahtunut juurikaan muutoksia: kasvuvauhti hiipuu, mutta taantumaa ei ennakoida.  Vuonna 2021 sekä rakentamisen että rakennuskoneiden käytön ennakoidaan vähenevän selvästi, Forecon Oy:n tuoreesta selvityksestä käy ilmi.

Tieto-ohjautuvia menetelmiä laakerien kunnonvalvontaan

Laakerit ovat yleisin koneissa käytettävä komponentti ja vioittunut laakeri yleisin syy koneiden rikkoutumiseen. Heikkokuntoinen laakeri voi rikkoutuessaan aiheuttaa äkkinäisen konerikon, jonka seuraus saattaa olla merkittävä taloudellinen tappio – tai pahimmillaan ihmishenki. Uusi väitöstutkimus hyödyntää tieto-ohjautuvia menetelmiä ja ohjelmistoarkkitehtuuria laakerien kunnonvalvonnassa.

Posti raivaa esteitä digitalisaation tieltä – Postin palveluihin kirjautuminen SisuID:llä

Posti osallistui digitaalisen identiteetin käyttöä edistävän hankkeen pilottiin. Uusi tunnistusmenetelmä tekisi Postin digitalisaatiotavoitteista helpommin saavutettavia.

Puhtaiden osien merkitys sähköautoteollisuudessa haastaa laitetoimittajat

FinnSonic Oy on saanut historiansa suurimman ultraäänipesulinjatilauksen. Noin kahden miljoonan euron arvoinen linja toimitetaan keväällä 2020 Saksaan sähköautoteollisuuden tarpeisiin.

8.11.2019 | Kumppaniartikkeli

KL-Lämmön osaaminen tulppaa teollisten laitteiden rahareiät

Teollisuuden järjestelmissä kiertää nesteiden lisäksi yllättävän paljon rahaa. Ainakin kun ajatellaan Motivan takavuosina vetämää energiatehokkuuden tutkimusta, jonka mukaan tehoton lämmönsiirto aiheuttaa suomalaisille teollisuusyrityksille 500 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset. Tässä on suurten kiinteistöjen omistajille taas yksi hyvä syy pitää järjestelmät kunnossa.