Valaistuksen kunnossapito nopeutuu
Liikenneväylien valaistuksessa edetään ripeästi kohti led-tekniikkaan perustuvia ratkaisuja. Erityisesti alikulkuväylien ja erilaisten tunneleiden kohdalla joustavasti toimiva ja nopeasti huollettava ratkaisu säästää tuntuvasti käyttö- ja ylläpitokustannuksia.
Suomessa rakennetaan lähivuosina muutamia uusia maantie- ja huoltotunneleita. Määrällisesti tärkeämpää on, että osa olemassa olevista tulee saneerattaviksi valaistuksen ja hätätoimintojen vanhentuessa. Myös juna- ja metrotunneleiden kohdalla on luvassa saneerausurakoita.
Tärkeimpiä tekijöitä uudistuksessa on vanhojen valonlähteiden, kuten monimetalli- ja suurpainenatriumlamppujen vaihto led-tekniikkaan. Ledien sähkönkulutus on tunnetusti vähäinen, ja laaja värispektri toistaa kohteet luonnollisina. Suurpainenatriumlampun yhden aallonpituuden oranssissa, monokromaattisessa valossahan esimerkiksi kaikki näyttää likaisen rusehtavalta.
Led-valojen kunnossapitoa helpottaa niiden pitkäikäisyys. Huoltotyön määrä on vähäinen, kun valonlähteiden käyttöikä ilman tuntuvaa himmenemistä ylittää 10 000 tuntia. Lisäksi syöttöverkko komponentteineen selviää pienemmällä kuormalla, kun tarvittavat tehot ovat suhteellisen vähäiset ja valonlähteitä voi säätää portaattomasti.
Vanhoilla lampputyypeillä säätö tapahtuu valaisinryhmiä sammuttamalla, ja niiden uudelleen syttyminen on hidasta. Portaattomasti himmenevällä ledillä voidaan kasvattaa myös käyttöikää siten, että käytetään vain osatehoa, jolloin vanheneminen on hitaampaa.
- Suomessa rakennetaan tällä hetkellä aika vähän uusia tunneleita, mutta Espoon Keilaniemessä ja Tampereen Rantatunnelissa on sovellettu nykyaikaista valaistustekniikkaa. Lisäksi joukko vanhempia kohteita on saavuttanut iän, jossa saneeraus on tullut ajankohtaiseksi, kertoo ylitarkastaja Jukka Värri liikennevirastosta.
Huoltoystävälliset ratkaisut
Tunneleiden valaistuksen ohjauksessa on käytetty yleisesti DALi-ohjausta (Digital Addressable Lighting Interface). Siinä jokainen laite ohjelmoidaan ja yhdistetään erikseen ohjauslaitteeseen. Siihen voi kytkeä enimmillään 64 älykästä valaisinta, joka ei riitä kokonaisen kiinteistön tai tunnelin valaistuksen ohjaamiseen, vaan verkkoja pitää kytkeä sisäkkäin.
DALIn rinnalle on tullut uusia ratkaisuja, jotka nopeuttavat ohjauksen rakentamista ja huoltoa. Huomattava etu koituu, kun ohjausjärjestelmä konfiguroi järjestelmän ohjaamat komponentit automaattisesti. Silloin niille ei tarvitse asettaa osoitetta fyysisesti pienoiskytkimillä tai ohjelman kautta määrittelemällä. Tämä ominaisuus korostuu kunnossapidossa, kun konfiguroinnin osannut henkilö on mahdollisesti poistunut organisaatiosta.
- Automaattinen konfigurointi ja valmiskaapelointi pikaliittimin nopeuttavat valaisinjärjestelmän rakentamista ja ylläpitoa. Esimerkiksi puolikilometrisen tunnelin kohdalla saneerausaika lyhenee oleellisesti. Työhön vaadittava asennusaika voi jopa puolittua, kertoo sovelluspäällikkö Oskari Mäkelä Phoenix Contactista.
Nopea vaihto
Moderni valaistusjärjestelmä toteutetaan pikakiinnitteisin valmiskaapelein, joten kaikki sähkö- ja automaatiojohdot kiinnittyvät yhdellä ranneliikkeellä. Ratkaisu on periaatteessa erillisjohdotusta kalliimpi, mutta nopea asennus- ja huoltotyö tekevät siitä kokonaiskustannuksiltaan paljon edullisemman.
Samalla käytetään suljettuja valaisimia, joiden tiivistyspintoja ei avata asennuksen tai valaisimen uusimisen yhteydessä. Vaihto on nopea, jolloin huoltotyö ei sulje liikenneväylää pitkäksi ajaksi.
Ledien portaaton säädettävyys on myös huoltokustannuksiin vaikuttava tekijä. Valaisimien likaantumiseen voidaan varautua mitoittamalla järjestelmä siten, että uutena täysi valaistus saavutetaan vaikkapa 80 prosentin teholla, ja sitä kohotetaan, kunnes likaantumisen vuoksi tarvitaan täyttä tehoa. Näin puhdistusväliä voidaan kasvattaa.
Puolijohdetekniikan ja ohjauksen kehittäminen on antanut myös mahdollisuuden parantaa sähkön laatua. Tällöin valaisin kytketään päälle silloin, kun sinimuotoisen vaihtojännitteen vaihe on nollassa, ja kytkentäpiikin häiriötä muualle sähköverkkoon ei synny; komponentteja ei tarvitse myöskään ylimitoittaa kestämään näitä häiriöitä.
Australian Sydneyssä toteutetaan noin yhdeksän kilometrin pituista tunnelia, johon tulee yli 5000 valaisinta. Näillä komponenttimäärillä ja tällaisilla etäisyyksillä jo ohjaussignaalien kantavuus asettaisi vanhalle tekniikalle melkoiset kustannukset, ja järjestelmän ylläpito likaantuvien kontaktien ja vikaantuvien komponenttien takia olisi työlästä.
Lauri Lehtinen//artikkeli on julkaistu alunperin Promaint-lehden numerossa 1/2018