Valmetin uudella skrubberin ja saostimen yhdistelmällä lähelle nollapäästöjä
Valmet on testannut ensimmäistä skrubberin ja märkiin kaasuihin tarkoitetun sähköstaattisen saostimen yhdistelmää. Yhdistelmällä onnistuttiin vähentämään meridieselmoottorin päästöjä jopa 99 prosenttia.
Menetelmällä varustamot voisivat vähentää hiukkas- ja hiilipäästöjään, ehkäistä ilmaston lämpenemistä ja päästä tiukkeneviin päästörajoihin.
Tähän asti IMO:n sääntely on ilmansaasteissa keskittynyt rikkidioksidi- ja typpioksidipäästöihin. Nykyisin huomio kiinnittyy entistä enemmän hiili- ja hiukkaspäästöjen vaikutukseen ilmaston lämpenemiseen ja ihmisten terveyteen. Rikkidioksidi-skrubbereilla näitä päästöjä voidaan vähentää jonkin verran, mutta nyt testatulla järjestelmällä päästöt saadaan poistettua lähes kokonaan laivojen pakokaasupäästöistä.
VTT:n senior scientistin Kati Lehtorannan mukaan VTT:llä oli jo aiempaa päästötestauskokemusta meriskrubbereista. Kokemuksesta oli apua uuden järjestelmän haastavissa testauksissa.
Valmetin tuotantojohtaja Juha Jokiluoma uskoo uuden järjestelmän potentiaaliin, kun luvassa on entisestään tiukentuvaa päästösääntelyä.
‒ Valmetilla on nyt ratkaisu, joka voidaan asentaa sekä uusiin aluksiin että jo olemassa oleviin, perinteistä polttoaineita käyttäviin aluksiin.
Valmetin märkiin kaasuihin tarkoitetulla sähköstaattisella saostimella voidaan vähentää muun muassa hiukkaspäästöjä, raskasmetalleja sekä happo- ja öljysumua.