https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 20.9.2017

Asiakaskokemuksen johtaminen on pohjoismaisten yritysten strategioissa - ”Muutu asiakaskeskeiseksi tai lopeta toiminta” on uusi todellisuus

Pohjoismaisista yrityksistä 94 prosenttia sanoo, että asiakaskokemuksen johtaminen on yksi yrityksen kehityshankkeista seuraavan kolmen vuoden aikana. Tutkimus kuitenkin paljastaa, että asiakaskokemusta kehitetään siiloissa ja toteutettavien toimenpiteiden maturiteettitaso on alhainen.

cem_mobile_connectivity_0

Tutkimukseen osallistuneista vastaajista puolet kertoo, että asiakaskokemuksen johtaminen on mainittu yrityksen strategiassa ja lähes kaikki vastaajat (97 prosenttia) kertovat, että asiakaskokemuksen johtaminen on yksi kehityksen kärkihankkeista seuraavan kolmen vuoden aikana. Noin puolella vastaajista on myös omassa funktiossaan digitaalinen asiakaskokemuksen johtamisen strategia, visio tai kehityssuunnitelma.

- Yritykset ovat jo huomanneet, että aiempaa holistisempi näkemys asiakaskokemuksen johtamiseen on tarpeen, jotta voidaan ymmärtää asiakaskokemuspolkua ja johtaa asiakaskokemusta läpi yrityksen toimintojen yhtenäisenä. Jos yritykset eivät ymmärrä asiakaskokemuksen johtamisen tärkeyttä, ne ovat vaarassa jäädä jälkeen kehityksestä. ”Muutu asiakaskeskeiseksi tai lopeta toiminta”, kuulostaa ankaralta, mutta siitä on tulossa uusi todellisuus, kommentoi Jaakko Hartikainen  Customer Experience Management liiketoimintayksikön johtaja.

Suhtautuminen digitaalisen asiakaskokemuksen johtamiseen muuttunut

Suhtautuminen digitaalisen asiakaskokemuksen johtamiseen on muuttunut merkittävästi verrattuna vuonna 2014 toteuttamaamme tutkimukseen. Kolme vuotta sitten vastaajat eivät kokeneet, että digitaalinen asiakaskokemuksen johtaminen olisi osa yrityksen digitalisointistrategiaa vaan se koettiin pikemminkin IT-investointina ja asiakaskokemuksen kehittäminen oli harvinaista.

Vaikka asiakaskokemuksen johtaminen on nimetty yrityksen tärkeimpien kehitysalueiden joukkoon, on sen maturiteetti edelleen alhainen. Neliportaisella asteikolla, jossa neljäs on kaikista edistynein, on vain 13 prosenttia vastaajista ylimmällä tasolla. Suurin osa vastaajista (42 prosenttia) asettaa yrityksensä tasolle kaksi, kun neljännes on tasolla yksi ja loput tasolla kolme. Selvitettäessä asiakaskokemuksen mittaamiseen käytettyjä metodeja käy ilmi, että suosituimpia mittaamisen välineitä ovat asiakastyytyväisyyskyselyt. Vain harvat hyödyntävät kehittynyttä automaatiota ja analytiikka asiakaskokemuksen mittaamisessa.

- Asiakaskokemuksen johtamisessa edistyneillä yrityksillä on hieno mahdollisuus valjastaa asiakaskokemuksen johtamisen liiketoimintahyödyt ja kuroa eroa entistä suuremmaksi alemmalla maturiteettitasolla oleviin yrityksiin. Koemme jo tälläkin hetkellä kolmen suuren megatrendin – asiakaskeskeisyys, datakeskeisyys ja toimintojen ketteryys – vaikutuksia liiketoimintaan. Holistinen asiakaskokemuksen johtaminen auttaa yrityksiä selviytymään kilpailluilla markkinoilla ja pysymään ajantasalla asiakkaan tarpeista kuuntelemalla asiakkaan ääntä asiakaspolun jokaisella portaalla, kommentoi Hartikainen.

Tiedon teettämä Pohjoismaat kattava asiakaskokemuksen johtamisen (Customer Experience Management, CEM) tilaa kartoittava tutkimus toteutettiin huhti-kesäkuussa 2017. Tutkimus kattoi 70 pohjoismaisen yrityksen digitaalisen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun päättäjää vähittäiskaupan, valmistavan teollisuuden ja b2b-palveluiden toimialoilta. Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa digitaalisen asiakaskokemuksen tila. Tutkimuksen toteutti MRK Funnel -tutkimusyhtiö. 

Uusimmat artikkelit

30.5.2025 | Alan Uutiset

Patria aloittaa ASCOD-rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanon Latviassa

Patria aloittaa strategisen yhteistyön espanjalaisen GDELS-Santa Bárbara Sistemasin kanssa. Latvian Valmieran tuotantolaitos vastaa ASCOD-rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanosta ja huollosta.

UPM investoi Tervasaaren erikoispaperitehtaan modernisointiin

Valkeakoskella sijaitsevan Tervasaaren tehtaan kilpailukyky paranee, mikä tukee UPM:n liiketoiminnan globaalia kasvustrategiaa erikoispaperisegmentissä.

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Suomen ja Viron välisen EstLink 2 -yhteyden korjaustyöt alkavat toukokuussa

Merenpohjaan asennetaan uutta kaapelia noin kilometrin verran. Sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön heinäkuun puolivälissä.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.