Tutkimus ja koulutus | 4.12.2017

Aurora-älytiellä alkavat ensimmäiset koeajot

Liikenneviraston  Valtatiellä 21 sijaitseva Aurora-älytie avattiin testaajille ympäri maailmaa marraskuussa ja ensimmäiset koeajot alkavat tammikuussa.

digitalisaatio-kuvitus

Aurora-älytie on valtatiellä 21 sijaitseva kymmenen kilometrin (Pahtonen - Puthaanranta) älytiejakso, joka mahdollistaa muun muassa autonomisten ajoneuvojen kokeilut julkisella tiejaksolla. Tie on varusteltu tukemaan ajoneuvojen autonomista suoriutumista haasteellisissa sääolosuhteissa. Samalla tie tuottaa tietoa teiden talvikunnossapidon sekä älykkään omaisuudenhallinnan tueksi.

- Ensimmäiset testaajamme julkisella tiejaksolla ovat Sensible 4 ja VTT. Joulukuussa näemme myös ensimmäisiä väläyksiä siitä, miten älytien varustelu tukee ajoneuvoa lumen keskellä ja miten data liikkuu, sanoo Auroran verkostojohtaja Reija Viinanen Liikennevirastosta.

- Älytie valikoitui luonnolliseksi testialustaksi autonomiselle ajoneuvollemme, koska haluamme erityisesti saada tietoa siitä, miten ajoneuvo suoriutuu haastavissa olosuhteissa. Meille on tärkeää saada todellisissa olosuhteissa testattua, kuinka paikannus, liikkuvien kohteiden, kuten porojen, ihmisten ja lohirekkojen havainnointi sekä ajoneuvon reaaliaikainen kontrolli toimivat ja mitä pitäisi kehittää, jotta autonominen ajoneuvo on turvallinen säässä kuin säässäkertoo Sensible 4 Oy:n toimitusjohtaja Harri Santamala.

- VTT on mukana Euroopan autoteollisuuden kanssa kehittämässä vaikeisiin keliolosuhteisiin soveltuvaa automatiikkaa ja siksi Aurora tarjoaa luonnollisen kehitysympäristön. Nyt pääsee tutustumaan Marttiin, joka on maastoauton pohjalle rakennettu automaattinen ajoneuvo, kertoo projektipäällikkö Matti Kutila VTT:ltä. VTT:n varsinaiset testiajot älytiellä käynnistyvät tammikuussa.

Älytie valmistui syyskuussa 2017 ja on Liikenneviraston rahoittama.

Uusimmat artikkelit

Esimiesten tukeminen työturvallisuustyössä kannattaa

Ei riitä, että osa esimiehistä huolehtii alaistensa työturvallisuudesta ja hyvinvoinnista työpaikoilla. Jotta kaikki esimiehet osaavat, ehtivät ja haluavat toimia sovittujen pelisääntöjen mukaan, tarvitaan organisaatiotason käytäntöjä ja tukea, selviää Sari Tappuran väitöskirjassa.

Gasumin biokaasuhanke myötätuulessa Ruotsissa

Energiayhtiö Gasum selvittää biokaasun tuotantoa Stora Enson Nymöllassa sijaitsevan sellu- ja paperitehtaan jätevesistä. Ruotsin ympäristöviranomainen Naturvårdsverket on myöntänyt Nymölla-hankkeelle 12,4 miljoonan euron investointituen ‘Klimatklivet’-ohjelmastaan. Gasumin visio on rakentaa pohjoismaista kaasuekosysteemiä, jossa kiertotalous on vahvasti mukana.

7.12.2017 | Alan Uutiset

Teollisuuden kriittiset raaka-aineet huolenaiheena Tukholmassa

Ruotsin teollisuusministeriö järjesti 23.11. Tukholmassa keskustelutilaisuuden, jonka aiheena oli teollisten innovaatioiden tarvitsemat kriittiset raaka-aineet. Huolenaiheeksi nousi muun muassa EU:n energiamurroksen synnyttämä raaka-ainekysyntä, joka ei täyty ellei nykyisiä kierrätysvaatimuksia päivitetä vastaamaan tulevia tarpeita.

4.12.2017 | Tutkimus ja koulutus

Perinteisesti ymmärrettyä muutosvastarintaa ei ole työelämässä olemassa

Nykyisessä työelämässä suhtautuminen sekä muutokseen että sitä edistävään johtoon on tarinallista ja jatkuvasti liikkuvaa, selviää Eeva Kiiskisen tuotantotalouden alan väitöstutkimuksessa.

TITAN GANYMET ULTRA -kaasumoottoriöljylle MTU ja TEDOM hyväksynnät

Fuchs Oil Finland Oy:n TITAN GANYMET ULTRA -kaasumoottoriöljy, jossa yhdistyy premiumlaadun perusöljyt ja sinkkivapaat erikoislisäaineet, on saanut kaksi uutta hyväksyntää.

Uuden sukupolven induktiiviset FAG HEATER -lämmittimet - Nopeampi lämmitys säästää aikaa ja energiaa

Schaefflerin uuden sukupolven FAG HEATER -lämmittimillä voidaan lämmittää jopa 1600 kg painoiset työkappaleet nopeasti ja tehokkaasti. Uusien lämmittimien entistäkin parempi hyötysuhde tekee niistä markkinajohtajia, joiden korkea suorituskyky ja alhainen energiankulutus tarkoittavat mm. 30-50 % nopeampaa lämmitystä.