https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 4.12.2017

Aurora-älytiellä alkavat ensimmäiset koeajot

Liikenneviraston  Valtatiellä 21 sijaitseva Aurora-älytie avattiin testaajille ympäri maailmaa marraskuussa ja ensimmäiset koeajot alkavat tammikuussa.

digitalisaatio-kuvitus

Aurora-älytie on valtatiellä 21 sijaitseva kymmenen kilometrin (Pahtonen - Puthaanranta) älytiejakso, joka mahdollistaa muun muassa autonomisten ajoneuvojen kokeilut julkisella tiejaksolla. Tie on varusteltu tukemaan ajoneuvojen autonomista suoriutumista haasteellisissa sääolosuhteissa. Samalla tie tuottaa tietoa teiden talvikunnossapidon sekä älykkään omaisuudenhallinnan tueksi.

- Ensimmäiset testaajamme julkisella tiejaksolla ovat Sensible 4 ja VTT. Joulukuussa näemme myös ensimmäisiä väläyksiä siitä, miten älytien varustelu tukee ajoneuvoa lumen keskellä ja miten data liikkuu, sanoo Auroran verkostojohtaja Reija Viinanen Liikennevirastosta.

- Älytie valikoitui luonnolliseksi testialustaksi autonomiselle ajoneuvollemme, koska haluamme erityisesti saada tietoa siitä, miten ajoneuvo suoriutuu haastavissa olosuhteissa. Meille on tärkeää saada todellisissa olosuhteissa testattua, kuinka paikannus, liikkuvien kohteiden, kuten porojen, ihmisten ja lohirekkojen havainnointi sekä ajoneuvon reaaliaikainen kontrolli toimivat ja mitä pitäisi kehittää, jotta autonominen ajoneuvo on turvallinen säässä kuin säässäkertoo Sensible 4 Oy:n toimitusjohtaja Harri Santamala.

- VTT on mukana Euroopan autoteollisuuden kanssa kehittämässä vaikeisiin keliolosuhteisiin soveltuvaa automatiikkaa ja siksi Aurora tarjoaa luonnollisen kehitysympäristön. Nyt pääsee tutustumaan Marttiin, joka on maastoauton pohjalle rakennettu automaattinen ajoneuvo, kertoo projektipäällikkö Matti Kutila VTT:ltä. VTT:n varsinaiset testiajot älytiellä käynnistyvät tammikuussa.

Älytie valmistui syyskuussa 2017 ja on Liikenneviraston rahoittama.

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.