Avoimet, osallistavat innovaatiomallit päihittävät perinteisen T&K-toimintamallin: budjetin suuruus ei ratkaise
Avoimet, etenkin asiakkaita osallistavat innovaatiomallit jättävät perinteisen T&K-toimintamallin varjoonsa. Muun muassa tämä ilmenee PwC:n tuoreesta innovaatioraportista, johon saatiin vastauksia yli 1 200 toimitusjohtajalta ja innovaatiojohtajalta 44 maasta.
PwC:n Innovation Benchmark -tutkimukseen osallistui Suomesta 25 suuryrityksen edustajaa. Kyselyn mukaan yksi isoimmista trendeistä innovaatiotoiminnassa on siirtyä perinteisestä tuotekeskeisestä T&K-toiminnasta entistä asiakaslähtöisempään innovointiin, jossa lähdetään luomaan uudenlaisia palveluita tai tuotteita niin sanotusti tyhjästä.
-Uudenlainen avoimempi ja osallistavampi kehitystoiminta vaatii aiempaa suurempaa rohkeutta; riskit ovat isompia, kun ei kehitetä vain seuraavaa versiota tutusta tuotteesta vaan luodaan täysin uudenlaista palvelua käyttäjän tulevaisuuden tarpeisiin, PwC Suomen asiantuntija Pekka Pesonen sanoo.
Ihmiset – innovaatioiden X-faktori
Innovaatiotoimintaan osallistetaan aiempaa enemmän erilaisia ihmisiä – niin työntekijöitä, asiakkaita kuin kumppaneita ja kaikilta eri organisaatiotasoilta. Avoimien innovaatiomallien odotetaan edistävän koko yrityksen kulttuuria samalla kun se rikastaa keskustelua ja avaa ajatuksia täysin uudenlaisille ideoille.
Kyselyn ja syvähaastattelujen mukaan haastavinta innovaatiotoiminnassa on löytää innovatiivisia ja yrittäjähenkisiä työntekijöitä sekä luoda innovaatioihin kannustava kulttuuri. Tähän kukaan haastatelluista yrityksistä ei löytänyt selvää reseptiä – jos sellaista edes on, Pesonen jatkaa.
Pesosen mukaan kaikille yrityksille on kriittistä tunnistaa innovointia tekevät ”talentit” ja luoda ympäristö ja toimintamallit, jossa ihmiset pääsevät ideoimaan ja luomaan uutta.
Teknologia ajaa innovaatioita
Yritykset laajasti eri toimialoilta mainitsevat teknologian innovaatioiden ja markkinamuutosten ajurina – ei vain mahdollistajana. Samaan aikaan yritykset tunnistavat, että teknologiasta saadaan hyötyjä vain sen mukaan, miten ihmiset sitä käyttävät.
Yritykset, joissa innovaatiot ovat teknologialähtöisiä, pyrkivät tekemään muita yrityksiä enemmän disruptoivia innovaatioita, jotka luovat uusia markkinoita tai kokonaan uudenlaisia palveluita ja jotka vastaavat asiakkaiden oletettuihin tuleviin tarpeisiin.
-Koska teknologiaa pidetään yhtenä keskeisimmistä ajureista innovaatioille, ei ole ihme, että noin puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä mainitsee teknologiakumppanit heidän tärkeimmiksi innovaatiokumppaneikseen omien työntekijöiden jälkeen.
Budjetin suuruus ei ratkaise onnistumista
Reilu puolet (54 prosenttia) kyselyyn vastanneista yrityksistä kamppailee innovaatio- ja liiketoimintastrategioiden yhteensovittamisessa, mistä syystä moni yritys saattaa sijoittaa sokkona panoksiaan innovaatiotoimiin. Kuitenkin tutkimusten mukaan innovaatiotoiminnassa juuri se, miten rahat käytetään, on tärkeämpää kuin investoinnin suuruus.
- Budjettia tärkeämpää on se, miten innovaatioita luodaan, miten ne tuodaan markkinoille ja miten innovaation ympärille luodaan toimiva ja kilpailukykyinen ansainta- ja liiketoimintamalli, Pesonen päättää.