Epiroc kehittää Etteplanin tuella akkukäyttöistä johdindumpperia maanalaiseen kaivostoimintaan
Etteplan ja johtava kaivos- ja infrastruktuurilaitteiden valmistaja Epiroc kehittävät yhteistyössä fossiilitonta ratkaisua keskeytyksettä toimiviin maanalaisiin raskaisiin kuljetuksiin.
Vuonna 2021 aloitetussa strategisessa projektissa Etteplan tukee Epirocia sen akkukäyttöisen Minetruck MT42 Battery dumpperin suunnittelussa uudelleen ajojohdin- eli trolley-järjestelmään yhteensopivaksi. Etteplanin kattava toimipisteverkosto Suomessa ja Ruotsissa tarjoaa kehitystyössä vaadittavat resurssit ja osaamisen ja auttaa viemään projektin läpi aikataulun mukaisesti.
Epirocille johdindumpperin kehitysprojekti on osa yhtiön sähköistämistavoitteita ja yksi keino päästä kunnianhimoisiin vastuullisuustavoitteisiin. Uudessa Minetruck MT42 dumpperissa on trolley-järjestelmän ohella edelleen myös akku, mutta jatkossa sitä voidaan ladata ajon aikana yläpuolisista ajolangoista virroittimen avulla, samaan tapaan kuin raitiovaunuja.
– Kaivoslaitteiden sähköistäminen on merkittävä maailmanlaajuinen suuntaus. Tällä hetkellä suurin osa ajoneuvoista on dieselkäyttöisiä, joten alalla on kysyntää uudenlaiselle osaamiselle, jota me pystymme tarjoamaan. Epirocin kaltaisten merkittävien valmistajien kanssa yhdessä kehitetyt toimintatavat varmistavat, että pystymme vastaamaan strategisesti tärkeisiin sähköistyshaasteisiin kilpailukykyisesti, sanoo Anders Svensson, Palveluratkaisuista vastaava johtaja Etteplanin Suunnitteluratkaisuista.
Etteplan ja aiemmin Atlas Copcoon kuulunut Epiroc ovat tehneet yhteistyötä jo yli 20 vuoden ajan. Projekti on Etteplanin kunnianhimoisen sähköistysvision mukainen ja hyvä esimerkki yhtiön tavasta tehdä läheistä yhteistyötä asiakkaidensa kanssa näiden akkujen suorituskyvyn ja toiminnan parantamiseksi eri toimialoilla. Tässä projektissa Etteplan tarjoaa akkuteknologiaan, koneiden sähköistykseen, sähkösuunnitteluun ja turvallisuusriskien arviointiin liittyvää osaamista.