https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 15.8.2017

Kaikille avoin itseohjautuvien laivojen meriliikenteen testialue avautuu "Jaakonmerellä"

Suomen länsirannikolle avattavalla testialueella voi vastaisuudessa testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. 

rolleroyce

Kuva: Rolls-Roycen kuva tulevaisuuden itseohjautuvasta laivasta. Rolls-Royce on yksi DIMECC Oy:n johtaman One Sea -ekosysteemin perustajajäsenistä.

Luvan kokeiluun on myöntänyt Länsi-Suomen ELY-keskus. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue on ristitty Jaakonmereksi yllättäen edesmenneen tohtori Jaakko Talvitien työn kunniaksi.

Yritykset, tutkimuslaitokset ja muut tahot, jotka haluavat tehdä Jaakonmerellä testejä, voivat ottaa DIMECC Oy:hyn yhteyttä One Sea -verkkosivuston kautta.

- One Sea on malliesimerkki edistyksellisestä yritysten ja julkisen sektorin yhteistyöstä. Huippuyritysten ja tutkijoiden ekosysteemi luo globaaleja läpimurtoinnovaatioita. Juuri tätä EU-komissio on suositellut niin Suomelle kuin koko Euroopallekin: Yritysvetoista, mahdollisimman avointa innovaatioekosysteemiä, joka luo Suomelle innovaatioiden lisäksi uutta kansainvälistä vetovoimaa, investointeja ja niiden mukana kasvua ja työpaikkoja. Jaakonmeri luo Suomeen hyvinvointia, kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

DIMECC pyytää halukkailta testaajilta tarvittavat tiedot ja auttaa muun muassa dokumentaation suunnittelussa. Kun luvat ja sopimukset ovat kunnossa, testit voivat alkaa. Yksittäiset testit voivat kestää yhdestä maksimissaan kuuteen viikkoon.

- Kuka tahansa, vaikka startup tai jopa yksittäinen ihminen voi asiallisella hakemuksella päästä testaamaan ideansa tai teknologiansa toimivuutta. Kaikille avoin testialue on ainutlaatuinen koko maailmassa ja kertoo, että One Sea ja DIMECC ovat avoimen innovoinnin ytimessä. Ihmiset pääsevät mukaan, aivan kuten EU-komissio on esittänyt. Perinteinen Public Private Partnership PPP-malli saa mukaan neljännen P:n eli People, ihmiset. Tämä suomalaisen teollisuuden ideoima P4.0-malli on tulevaisuutta, toteaa Kulmala.

Mahdollisuus testaukseen myös talvella jääolosuhteissa

Jaakonmeren testialue sijaitsee Suomen länsirannikolla Eurajoen kunnan edustalla. Alueen koordinaatit ovat:

•NW 61 20.75 N 20 55.15 E

•NE 61 19.60 N 21 14.70 E

•SE 61 15.65 N 21 12.67 E

•SW 61 16.85 N 20 54.55 E

- Jaakonmeri on pisimmillään lähes 18 kilometriä pohjoiseen ja leveydeltään runsaat seitsemän kilometriä. Olemme halunneet kunnioittaa edesmennyttä tohtori Jaakko Talvitietä tämän merkittävän tutkimusalueen nimessä, ilman Jaakkoa emme olisi tässä tärkeässä työssä näin edenneet, kertoo DIMECCin  ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola.

 Jaakonmeri on avointa merialuetta ja tarjoaa mahdollisuudet testaukseen myös talvella jääolosuhteissa. DIMECC tarjoaa testialueelle erinomaiset yhteydet datankulkua ja keräystä varten yhteistyökumppaniensa kanssa. Yhteyspalveluja tullaan kehittämään jatkuvasti ja tulevaisuudessa on tarkoitus tarjota myös virtuaalisen ja muunnellun todellisuuden (VR ja AR) palveluja.

Testaukset käyntiin viimeistään keväällä

DIMECC käy jo keskusteluja ensimmäisistä testeistä, joista tullaan ilmoittamaan tuonnempana. Testien odotetaan käynnistyvän keväällä 2018, mutta tarvittaessa testaaminen on mahdollista jo syksyllä.

Suomen hallitus on sitoutunut digitaaliseen tulevaisuuteen, mikä heijastuu päätöksessä testialueen perustamisesta. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner totesi myöhemmin One Sea -nimen saanutta hanketta perustettaessa seuraavaa:

- Digitalisaation edistäminen sekä automaation ja tiedon laaja hyödyntäminen ovat hallituksen kärkihankkeiden ajureita. Merenkulussa näiden avulla voidaan merkittävästi parantaa turvallisuutta, vähentää päästöjä ja parantaa tuottavuutta. Suomella on erityisiä vahvuuksia ja etuja ryhtyä meriliikenteen ja siihen liittyvän meriteollisuuden automaation ja tiedon edelläkävijämaaksi.

Hallitus on investoinut älyväyliin ja lähin sijaitsee testialueen tuntumassa, väylällä Raumalle. Lukuisat hallituksen alaiset virastot ja ministeriöt ovat tukeneet One Sea -projektia eri tavoin, muun muassa Trafi, Liikenne- ja viestintäministeriö, Metsähallitus sekä TEKES.

Laajamittainen testaaminen on edellytys turvalliselle ja onnistuneelle itseohjautuvalle liikenteelle. Testaus on siis tärkeä askel One Sea -projektin tiekartalla. Testialueen avaaminen kaikille meriliikenteen toimijoille nopeuttaa itseohjautuvan liikenteen syntymistä globaalisti ja mahdollistaa sen valtavan taloudellisen potentiaalin todentamisen.

 Vuonna 2016 perustettu One Sea -ekosysteemissä toimialojensa globaalit johtajat edistävät yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Meriteollisuus Ry on tukenut työtä ja TEKES on investoinut ekosysteemiin. One Sea yhteistyötä johtaa DIMECC.

www.dimecc.com

 

Uusimmat artikkelit

Työturvallisuusrikoksesta ja ympäristön törkeästä turmelemisesta ehdollista vankeutta

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus tuomitsi kauhavalaisen yrityksen törkeästä ympäristön turmelemisesta ja työturvallisuusrikoksesta yhteisösakkoon ja rikoshyödyn menettämiseen. Laiminlyönnit paljastuivat työsuojelutarkastuksessa.

17.6.2025 | Alan Uutiset

NRC Group kunnossapitäjäksi Riihimäki–Kokkola-rataosuudelle

NRC Group on valittu Riihimäen ja Kokkolan välisen rautatien radan ja turvalaitteiden kunnossapitäjäksi vuosille 2026–2030.

HSY uusi laitos jalostaa biojätteen lannoitteeksi pelloille

Biojätteen käsittelyssä siirrytään tehokkaampaan tapaan hyödyntää pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kerättyä biojätettä.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.