https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 15.2.2019

Laki sähköisistä rahtikirjoista voimaan huhtikuussa

Suomi liittyy huhtikuussa kansainväliseen sopimukseen sähköisistä rahtikirjoista. Sopimukseen liittyminen toteutetaan tiekuljetussopimuslain muutoksella. Lakimuutoksen on tarkoitus tulla voimana voimaan 11.4.2019.  

Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa sähköistä rahtikirjaa voidaan käyttää kansainvälisissä kuljetuksissa sopimukseen liittyneiden maiden välillä. Samoin muu kuljetukseen liittyvät asiakirjat voivat olla sähköisessä muodossa.  

Tietojen saaminen paperilta sähköiseen muotoon on edellytys logistiikkasektorin laajemmalle digitalisaatiolle. Sähköisen rahtikirjan käyttö tekee rahtitietojen käsittelystä tehokkaampaa ja nopeampaa. Kun tiedot ovat sähköisessä muodossa se edistää joustavimpien palveluiden luomista ja nopeuttaa kuljetuksia.

Sähköistä rahtikirjaa voidaan käyttää sopimukseen liittyneiden maiden välisessä liikenteessä. Maita on tällä hetkellä yhteensä 18. Kotimaisissa kuljetuksissa sähköistä rahtikirjaa voidaan käyttää silloin, kun rahdin lähettäjä ja vastaanottaja niin sopivat.

YK:n tiekuljetussopimus lainsäädännön taustalla

Suomen tiekuljetussopimuksiin liittyvä lainsäädäntö perustuu YK:n yleissopimukseen. Siinä määritellään kansainväliset pelisäännöt rajat ylittäville kuljetuksille. Näihin kuuluvat myös tiekuljetusten rahtikirjoja koskevat yksityiskohdat. Johdonmukaisuuden vuoksi samat säännöt koskevat lähes sellaisinaan myös Suomen sisällä tapahtuvia kuljetuksia.

Tiekuljetussopimuslaki koskee rahdin lähettäjää ja vastaanottajaa. Se ei velvoita viranomaisia. Viranomaiset voivat kuitenkin hyväksyä sähköiset asiakirjat. Koko kuljetusketjun digitalisaation kannalta on tärkeää, että sähköisiä tietoja voidaan käyttää asioinnissa viranomaisten kanssa. Toistaiseksi tämä perustuu viranomaisten omiin päätöksiin.

Mitä seuraavaksi?

Hyväksymistä viranomaistoiminnoissa edistetään mm. valmisteilla olevassa EU:n asetuksessa. Siinä tullaan määrittelemään tilanteet, joissa viranomaisten on hyväksyttävä kuljetustiedot sähköisessä muodossa.

Sähköisen rahtikirjan käyttöönottoa edistetään myös kansallisesti.  Tätä tarkoitusta varten liikenne- ja viestintäministeriö perusti logistiikan digitalisaatioverkoston kesällä 2017.

Hallitus esittää, että Tasavallan presidentti vahvistaisi lakimuutoksen ja määräisi sen tulemaan voimaan 11.4.2019. 

YK:n yleissopimus kansainvälisistä tiekuljetuksista solmittiin vuonna 1956, ja se astui voimaan heinäkuussa 1961. Tammikuussa 2018 sopimusosapuolia on 55. Suomessa sopimus saatettiin voimaan vuonna 1973 tiekuljetussopimuslailla. Sopimuksen sähköisiä rahtikirjoja koskeva muutos tehtiin vuonna 2008 ja se tuli voimaan vuonna 2011.

Uusimmat artikkelit

Olkiluoto 2 palaa sähköntuotantoon vasta toukokuussa

Olkiluoto 2 -laitosyksikön sähköntuotanto keskeytettiin tiistaina 15. huhtikuuta turbiinilaitoksen generaattorilla havaitun kosteuden nousun vuoksi. OL2:n generaattorin roottori vaihdetaan vararoottoriin.

10.4.2025 | Alan Uutiset

VTT ja LUT-yliopisto löysivät keinoja jalostaa metsäteollisuuden hiilidioksidipäästöt muovin raaka-aineeksi

Forest CUMP -tutkimusprojektissa selvitettiin, miten metsäteollisuudesta ja jätteenpoltosta syntyvää biopohjaista hiilidioksidia otetaan talteen ja muunnetaan korkean jalostusasteen tuotteiksi, kuten muovien raaka-aineiksi eteeniksi ja propeeniksi.

Wärtsilä laajentaa teknologiakeskus Sustainable Technology Hubia Vaasassa

Wärtsilän 50 miljoonan euron investointi nopeuttaa tulevaisuuden polttoaineratkaisujen tuotantoa ja tuotekehitystä sekä uusien tuotteiden tuomista markkinoille.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

Olkiluodon vuosihuollot käynnistyvät

Ensimmäisenä alkaa Olkiluoto 3:n vuosihuolto, jossa laitos valmistellaan tulevalle, pidempikestoiselle 18 kuukauden käyttöjaksolle. Suunniteltuun huoltokokonaisuuteen sisältyy noin 1700 erillistä työtä sekä 5000 työvaihetta.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.

Vakava työtapaturma johti korvauksiin – alihankintasopimus ei vapauttanut vastuista

Hovioikeus piti voimassa tuomiot työturvallisuusrikoksesta. Tamperelaisen jätealan yrityksen toimitusjohtaja että työnjohtaja saivat sakkotuomiot, ja yritys tuomittiin yhteisösakkoon.