Neste kehittää raakaöljyn käyttöä vähentäviä uusia ratkaisuja ja lisää tutkimusta Suomessa
Neste kertoo kehittävänä uudessa tutkimusohjelmassaan kaalautuvia raaka-aine- ja teknologiaratkaisuja liikennepolttoaineisiin sekä kemikaalien ja polymeerien tuotantoon. Ratkaisut pohjautuvat toistaiseksi vaikeasti hyödynnettäviin raaka-ainelähteisiin, kuten maa- ja metsätalouden tähteisiin ja yhdyskuntajätteisiin, joiden odotetaan vähentävän raakaöljyn käyttöä ja hillitsevän ilmastonmuutosta.
Neste saa hankkeeseen tukea Business Finlandilta ja tekee tiivistä yhteistyötä yritysten, tutkimuslaitosten ja yliopistojen kanssa.
- Tavoitteemme on olla globaali johtaja uusiutuvissa ja kiertotalousratkaisuissa. Innovaatiot ovat tärkeä mahdollistaja kunnianhimoisen kasvustrategiamme toteutumisessa. Innovaatiotoimintamme keskittyy nykyisen liiketoimintamme uudistamiseen sekä aivan uusien raaka-aine- ja teknologiaratkaisujen kehittämiseen liikennepolttoaineisiin ja kemikaalien sekä polymeerien tuotantoon, Nesteen innovaatiojohtaja Lars Peter Lindfors sanoo lehdistötiedotteessa.
Neste kertoo lisäävänsä lähivuosina tutkimusta ja kehitystä sekä niihin liittyviä työpaikkoja Suomessa. Innovaatiotoiminnan kasvattamisen odotetaan edistävän suomalaisten tutkimuslaitosten ja teollisuuden kilpailukykyä ja luovan mahdollisuuksia uusille start up -yrityksille.
- Kehitämme viiden, kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä kaupallistettavissa olevia ratkaisuja, jotka pohjautuvat uusiin raakaöljyä korvaaviin raaka-aineisiin. Esimerkiksi maa- ja metsätalouden olki- ja metsätähteet saattavat jo lähivuosina soveltua raaka-aineeksi. Yhdyskuntajäte ja jätemuovit ovat myös mielenkiintoisia vaihtoehtoja, jotka voisivat olla kaupallistettavissa nopeastikin, Lindfors sanoo.
Aikajanalla kauempana mahdollisina raaka-ainelähteinä ovat levät sekä uusiutuva vety ja Power-to-X, jotka mahdollistavat uusiutuvien polttoaineiden ja kemikaalien valmistuksen hyödyntämällä raaka-aineina hiilidioksidia ja uusiutuvaa sähköä.
Uusien raaka-aineiden potentiaali on globaalisti suuri, ja arvioiden mukaan niillä voidaan korvata merkittävä määrä maailman liikenteen raakaöljyn käytöstä vuoteen 2040 mennessä.