https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 22.4.2015

Simulointi nopeuttaa käyttöiän määritystä

Tampereen teknillisellä yliopistolla on käynnistynyt tutkimusprojekti Nopeutettu elinkaaren määritys, jonka avulla lisätään elinkaarimäärityksen osaamista ja kehitetään elinikätestauksen menetelmiä. Kirjoittaja: NEM-projektin tutkimusryhmä, TTY

Suomalaisen investointituoteteollisuuden kipupiste on maailman luokassa pienet volyymit sekä laaja tuotetarjonta. Uuden teknologian tehokas hyödyntäminen nostaa vanhoja, jopa kuluneita käsitteitä uuteen valoon. Luotettavuus on perustunut aikaisemmin pitkään kokemukseen vanhoista komponenteista, ylimitoituksen käyttöön ja tuotteiden  lanseerausajan puitteissa liian pitkiin sekä tuloksiltaan epävarmoihin kenttätestausjaksoihin.

Yhteiskunnan muutoksien johdosta ovat koneiden käyttöolosuhteet jatkuvasti muutoksessa. Koneen kestoiän arviointi tulee perustaa systemaattiseen, reaaliaikaiseen tiedonkeruuseen olemassa olevista koneista ja nopeutetuista testeistä sekä kestoiän adaptiiviseen määritykseen.

Kuva_1

Kuva 1. Elinikämäärityksen malli ja datavirrat testauksen näkökulmasta tarkasteltuna.

Elinikämääritys

Tuotteen elinkaari alkaa ideoista ja ajatuksista ja etenee suunnitteluun, valmistukseen, käyttöön ja lopulta tuotteen kierrätykseen ja hävitykseen. Koko elinkaari tulee siten ottaa lähtökohdaksi tuotteen suunnitteluun, valmistukseen ja käyttöön. Kuvassa 1 on esitetty elinikämäärityksen liittyminen koneen suunnitteluun, valmistukseen, käyttöön ja käynnissäpitoon.

Koneen kestoiän arviointi tulee perustaa systemaattiseen, reaaliaikaiseen tiedonkeruuseen olemassa olevista koneista ja nopeutetuista testeistä. Elinkaareen perustuvassa suunnittelussa otetaan käyttöön uusia menetelmiä, joissa mittaus ja simulointi on integroitu, sekä kehitetään kuluneelle koneelle mallinnusmenetelmiä.

Testauksen painopisteeksi otetaan todellisten käyttöolosuhteiden mukaiset kuormitukset. Koetulosten avulla varmennetaan simulointimenetelmien toimivuus ja saadut tulokset.

Nopeutettu eliniän määritys

Tuotteen elinkaaren hallinnan PLM (Product Lifecycle Management) avulla pyritään, pääasiassa ohjelmistosovellusten avulla, hallitsemaan kaikki tuotteeseen liittyvät tiedot ja suunnitteluprosessit. Nopeutetulla elinkaaren määrityksellä pyritään eri menetelmin keräämään tarvittava tieto, jota voidaan käyttää tuotteen eliniän seurantaan ja prognoosiin. Oleellisia tekijöitä nopeutetussa elinkaaren määrityksessä ovat:

  • reaaliaikaisen moniparametrisen datan käyttö – poistetaan kumuloituvan tiedon hitaus
  • toimintatilojen vaikutusten ennakointi – otetaan huomioon koneen käytön variointi
  • datan takaisinkytkentä edeltäviin vaiheisiin – voidaan ohjata toimintoja
Kuva_2

Kuva 2. Nopeutetun testauksen toimintamalli ja tulosten hyödyntäminen.

 

Nopeutetun testauksen yksinkertaistettu toimintamalli ja tulosten hyödyntäminen on esitetty kuvassa 2.

Nopeutettu testaus voidaan toteuttaa fyysisenä komponentin nopeutettuna testauksena tai keinotekoisesti simuloimalla sen toimintaa todellisen tai generoidun datan avulla. Testauksen tuloksena saadaan selville käyttöikää lyhentävät ja nopeuttavat tekijät ja niitä vastaavat parametrien arvot. Parametrien avulla voidaan käänteisen mallin, simuloinnin tai muun menetelmän avulla arvioida koneen jäljellä oleva käyttöikä.

Vikaantumismekanismit ja -mallit

Syy tuotteiden vanhenemiseen sekä lopulta vikaantumiseen johtuu erilaisista mekaanisista, termisistä, kemiallisista ja sähköisistä prosesseista, joita käyttöolosuhteissa esiintyy. Tällaisia vikaantumismekanismeja ovat esimerkiksi materiaalien väsyminen, viruminen, korroosio tai kuluminen. Tietämällä, minkälaisia ja kuinka suuria rasituksia tuote käytön aikana kokee ja ymmärtämällä minkälaisia vikamekanismeja ne aiheuttavat, voidaan tuotteen elinikää käyttöolosuhteissa arvioida.

Vikaantumismekanismeille on kehitetty erilaisia matemaattisia malleja, joita voidaan käyttää apuna luotettavuuden laskennallisessa määrittelyssä. Tämänkaltaisia malleja on kehitetty esimerkiksi lämpörasitukselle, jännitteelle, kosteudelle, korroosiolle tai elektromigraatiolle. Olettaen, ettei vikaantumisen taustalla oleva mekanismi muutu, voidaan tuotteen eri käytönaikaisten rasitustasojen välille määrittää kiihtyvyyskerroin.

Lämpötilasta riippuvien vikaantumismekanismien tapauksessa on yleisesti käytetty Arrheniuksen mallia. Sillä voidaan kuvata tietyn aktivointienergian omaavan kemiallisen reaktion lämpötilasta riippuvaa reaktionopeutta. Eli lämpötilaa nostamalla voidaan tiettyä vikaantumisprosessia nopeuttaa. Arrheniuksen mallin mukainen kiihtyvyyskerroin (KK) laboratorio- ja käyttöolosuhteissa tapahtuvien vikaantumisten välillä on:

 

yhtälö_Arrhenius

Kaavassa Ea on vikantumismekanismista riippuva aktivointienergia, k on Boltzmannin vakio ja T lämpötila Kelvineinä.

Myös ilmassa olevalla kosteudella on oleellinen vaikutus tuotteiden luotettavuuteen ja elinikään. Peckin malli, joka alun perin kehitettiin puolijohdekomponenteille, yhdistää Arrheniuksen mallin suhteellisen ilmankosteuden kanssa. Peckin mallin mukainen kiihtyvyyskerroin on:

yhtälö_Peck

Kaavassa Mkäyttö ja Mlaboratorio ovat käyttö- ja laboratorio-olosuhteiden suhteelliset kosteusprosentit ja n on kokeellisesti määritetty vakio.

Edellisen kaltaiset kiihtyvyyskertoimet ja vikaantumismallit pätevät vain tiettyjen rajojen puitteissa. Jos testausta yritetään kiihdyttää liikaa käyttämällä joko liian suurta rasitusta tai toistotaajuutta, tuote voi vikaantua väärän vikaantumismekanismin kautta. Tällöin on vaarana, että testi antaa väärän kuvan tuotteen luotettavuudesta.

NEM-projekti

Tampereen teknillisellä yliopistolla on käynnistynyt tutkimusprojekti Nopeutettu elinkaaren määritys – NEM. Sen tavoitteena on lisätä elinkaarimäärityksen osaamista ja kehittää elinikätestauksen menetelmiä, sekä siirtää tietämystä tämän alan opetukseen.

Tutkimuksen avainsanoja elinkaarimärityksessä ovat reaaliaikaisuus ja adaptiivisuus. Keskeisiä menetelmiä ovat eliniän simulointi sekä komponenttien fyysinen testaus. Sovelluskohteina ovat mukana olevien yritysten caset. Kuvassa 3 on esitetty tutkimuksen idea, joka tiivistettynä voidaan sanoa; Kuinka vastataan muuttuviin alkuarvoihin?

Kuva_3

Kuva 3. Tutkimuksen idea NEM-projektissa.

Projekti jakaantuu osa-alueisiin Häiriötoimintojen ennakointi testaamalla, Komponenttien nopeutettu testaus, Adaptiivinen kestoiän määritys ja Vikaantumismekanismit ja -mallit. Projektin tutkimusorganisaatioon kuuluvat TTY:n sisällä materiaaliopin, kone- ja tuotantotekniikan, hydrauliikan ja automatiikan sekä sähkötekniikan laitokset. Vaihtotutkijoiden kautta mukaan osallistuvat Marylandin yliopisto Yhdysvalloista sekä Grenoblen yliopisto Ranskasta. Projektin kestoaika on kolme vuotta ja se on Tekesin ja teollisuuskonsortion rahoittama. Rahoittavat yritykset ovat Sandvik Mining and Construction Oy, Valtra Oy, Fortum Power and Heat Oy ja Teollisuuden Voima Oyj. Asiantuntijajäseninä mukana ovat yritykset Neurovision ja Oliotalo.

 

NEM-projektin tutkimusryhmänä on projektin johtaja prof. Pentti Saarenrinne, projektipäällikkö dosentti Juha Miettinen, TkT Petteri Multanen, TkT Janne Kiilunen, tutkijat FM Petteri Ojala, DI Jukka-Pekka Hietala, DI Antti Kolu, DI Juha Pippola, DI Milad Mostofizadeh, TK Markku Ylönen. Asiasta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä pentti.saarenrinne@tut.fi tai juha.s.miettinen@tut.fi .

Lähdeluettelo:

1. Escobar, L.A., Meeker, W.Q. A review of Accelerated Test Models. Statist. Sci. Volume 21, Number 4 (2006), 552-577.

2. Meeker, W.Q., Escobar, L.A., Hong, Y. Using accelerated life tests results to predict product field reliability. Technometrics, Vol. 51, No. 2, pp. 146-161.

3. Meeker, W.Q. Accelerated testing, Obtaining reliability information quickly.

4. Voitto I Kokko, Ageing Due to Thermal Cycling by Power Regulation Cycles in Lifetime Estimation of Hydroelectric Generator Stator Windings, IEEE, 978-1-4673-0142-8, (2012), 1559-1564.

5. Kiilunen, J. 2014. Development and Evaluation of Accelerated Environmental Test Methods for Products with High Reliability Requirements. Doctoral thesis. Tampere University of Technology. Publication 1242.

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.