Tutkimus ja koulutus | 21.5.2018

Suomalainen innovaatio vähentää öljyjätteen määrän puoleen

Fluid Intelligence on valittu Business Finlandin ja hallituksen CleanWeb-kärkihankkeeseen. Samalla Business Finland myönsi rahoitusta yrityksen tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kiihdyttämiseen.

FluidIB

Intelligencen hallituksen puheenjohtaja Mika Perttula.

CleanWeb-ohjelman tavoitteena on synnyttää nopeasti skaalautuvaa cleantech-liiketoimintaa ja nopeuttaa alan pk-yritysten pääsyä markkinoille. Rahoituksen tarkoituksena on kannustaa yrityksiä lisäämään omaa tutkimus- ja kehitystoimintaansa.

- Olemme iloisia että Business Finland tukee innovaatiotoimintaa ja on vahvasti mukana kehittämässä suomalaista cleantech-osaamista. Fluid Intelligence tarjoaa konkreettisia ratkaisuja siihen, miten jäteöljyn määrä raskaassa teollisuudessa pudotetaan puoleen nykyisestä ja sitä kautta vähennetään CO2-päästöjä. Uskomme, että nykyajan haasteet vaativat uudenlaista ajattelua ja olemme luoneet sen ympärille konkreettisen toimintamallin mitä hyödynnetään jo useassa raskaan teollisuuden yrityksessä, kertoo Fluid Intelligencen hallituksen puheenjohtaja Mika Perttula.

Fluid Intelligencen visio on muuttaa tapaa, jolla voiteluöljyjä nykyään käytetään raskaassa teollisuudessa ja logistiikassa. Fluidin palveluiden avulla asiakkaille syntyy reaaliaikainen näkemys öljyn suorituskyvystä ja he voivat tehdä tietoon perustuvia päätöksiä. Tämä taas mahdollistaa öljyn vaihtovälin pidentämisen. Fluid auttaa asiakkaitaan maksimoimaan operatiivisen luotettavuutensa, vähentämään jäteöljyn määrän puoleen ja pienentämään kulujaan.

- Nykyisellään voiteluöljy ja siihen liittyvät palvelut maksavat raskaalle teollisuudelle ja logistiikalle yli 200 miljardia dollaria vuodessa. Kaikesta huolimatta koneet rikkoutuvat aiheuttaen turhia seisokkeja ja kuluja. Samalla tuotetaan valtavat määrät jäteöljyjä, joista vain osa pystytään uudelleenjalostamaan. Uusi ratkaisu havaitsee pienimmätkin muutokset öljyn koostumuksessa, analysoi ne ja mahdollistaa proaktiivisen ennaltaehkäisevän toimintamallin, Fluid Intelligencen toimistusjohtaja Viktor Laitinen taustoittaa yrityksen lähestymistä.

Viktor

Fluid Intelligencen toimistusjohtaja Viktor Laitinen. (Valokuva: Mikko Oksanen)

www.fluidintelligence.fi

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.