https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tieliikenteen automaatiota talviolosuhteissa tutkiva hanke huipentuu kevään testiviikkoihin

Väylän ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin rahoittamassa Arctic Challenge -tutkimushankkeessa etsitään ratkaisuja yhteistyössä 15 yrityksen kanssa, joilla mahdollistetaan automaattiset ajoneuvot tulevaisuudessa pohjoisissa haastavissa olosuhteissa. Pian käynnistyvässä talvitestauksessa ajoneuvoihin välitetään tietoa edessä olevista vaaroista sekä paikannetaan ajoneuvon tarkka sijainti kelistä huolimatta.

winter_road

Vuonna 2017 käynnistyneen Arctic Challenge -hankkeen kaikki neljä osa-aluetta ovat tutkittavana kevään testiviikoilla: reunapaalut ja aurauskepit, tieliikenteen olosuhdetiedon ennakoivat viestit (esimerkiksi varoitus tienviereen pysähtyneestä ajoneuvosta), etäohjaus ja langaton tiedonsiirto sekä paikkatieto ja paikantaminen.

- Automaattisen liikenteen turvallisuuteen, sujuvuuteen ja ympäristöön ennakoidut hyödyt mahdollistuvat Suomessa vain, mikäli varmistetaan ajoneuvojen ympärivuotinen toiminta. Hankkeesta vuonna 2019 saatavien lopputulosten avulla voidaan paitsi kehittää automaatiota, myös esittää mahdollisia suosituksia viranomaisten toimenpiteiksi, mm. maanteiden infrastruktuuriin, kertoo projektipäällikkö Niklas Fieandt Väylästä.

- Odotamme innolla viimeisiä testiviikkoja, muun muassa ajoneuvon etäohjaus matkaviestinverkolla tuo varmasti uutta näkökulmaa automaattiautojen toimintaan säällä kuin säällä. Suomalaista näkökulmasta on tärkeää, että tuomme talviliikenteen haasteet mukaan kansanväliseen automaatiokeskusteluun, painottaa projektipäällikkö Ilkka Kotilainen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.

Kokeilussa uudet palvelut ja innovaatiot

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy yhdessä Infotripla Oy:n, Dynniq Oy:n ja Indagon Oy:n kanssa toteutti keskustelevien ajoneuvojen palvelukokeilun marraskuussa. Kokeilussa välitettiin kuljettajalle varoitus edessä olevasta tienviereen pysähtyneestä ajoneuvosta matkaviestinverkolla. Aikaisemmin vastaava toteutettiin myös lyhyen kantaman radioteknologialla.

- Nykyinen matkaviestinverkko toimii hyvin Muonion älytiellä. Autoilijoille tarjottavissa palveluissa ja niiden yhteentoimivuudessa on kuitenkin vielä kehitettävää, toteaa erikoistutkija Risto Öörni VTT:ltä.

Sensible 4 Oy, joka julkaisee yhdessä MUJI:n kanssa ensimmäisen talviajoon soveltuvan robottibussin maaliskuussa Helsingissä, johtaa kahdeksan yrityksen ryhmittymää. Vuodenvaihteen tuloksissa on päästy vertailemana ajoneuvolla eri olosuhteissa kerättyjä pistepilvikartta-aineistoja sekä ajoneuvon sijainnin tarkkuutta.

- Laserkeilauksella kesä- ja talviolosuhteissa tuotetulla pistepilvikartalla ajoneuvon sijainti on pystytty määrittelemään noin 20 cm tarkkuudella. Mittaustulosten vaikutuksia tullaan jatkossa hyödyntämään automaatti- ajoneuvon kehityksessä sekä analysoimaan myöhemmin julkaistavissa lopputuloksissa, kertoo Sensible 4 Oy:n toimitusjohtaja Harri Santamala.

Muonion älytiellä valmistaudutaan viimeisiin testiviikkoihin

Lapin Ammattikorkeakoulu Oy:n ja Roadscanners Oy:n työyhteenliittymä tuo kokeiluun tienvarsille ensimmäistä kertaa hankkeen aikana kehitetyt muovikoteloidut reunapaalut, joiden sisällä on alumiiniset kulmaheijasteet.

- Testiviikon aikana kokeilemme yli sadalla hankkeen aikana kehitetyllä reunapaalulla, kuinka tutkasensorit kykenevät niitä havaitsemaan ja siten parantamaan automaattiajoneuvon sijainnin paikantamista. Tämän jälkeen pääsemme arvioimaan vaikutuksia, selvittää Lapin Ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Matti Autioniemi.

Arctic Challenge -tutkimushankkeen viimeiset testiviikot järjestetään maaliskuussa ja huhtikuussa. Testiviikkojen sijainti Muoniossa, kymmenen kilometrin mittaisella automaattiajamista tukevalla älytiellä, takaa talviset olosuhteet.

Viimeisiin testiviikkoihin valmistaudutaan suunnittelemalla muun muassa ajoneuvon etäohjausta matkaviestinverkolla sekä aikaisempien mittaustulosten ja tieliikenteen olosuhdetietopalveluiden toimivuuden todentamista. 

Uusimmat artikkelit

Uusittu turbiini vie Metsä Board Kyron tehdasta lähemmäs fossiilittomuutta

Uuden turbiinin paremman hyötysuhteen ansiosta tehtaan biovoimalan tuottaman sähkön osuus tehtaan kokonaistarpeesta kasvaa 50 prosenttiin aiemman kolmasosan sijaan.

18.11.2024 | Alan Uutiset

Gasum lähtee Tanskan biokaasumarkkinoille

Gasum ostaa Hærup Biogas ApS:n biokaasulaitoksen. Tanska on houkutteleva paikka biokaasun tuotannolle vahvan maataloussektorinsa ansiosta – raaka-ainetta riittää. Maa on Euroopan neljänneksi suurin biokaasun tuottaja.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.

2.10.2024 | Tutkimus ja koulutus

SSAB:n Raahen tehtaan uusi päälaboratorio on Pohjoismaiden suurimpia

Laborotorion rakentaminen on osa yhtiön valmistautumista fossiilivapaaseen teräksentuotantoon. Vuosittain laboratoriossa analysoidaan noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä.

27.9.2024 | Kumppaniartikkeli

Innovaatiot vaativat yhteistyötä

Suomalainen osaaminen on tärkeässä roolissa globaalin pumppujätti Sulzerin toiminnassa. Sen varaan rakentuvat sekä oma että kumppanien prosessien tutkimus- ja kehitystoiminta ja tehokkuuden jatkuva parantaminen.