https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 19.9.2018

Tulevaisuudessa kauppa ennustaa kuluttajan ostokäyttäytymisen paremmin kuin kuluttaja itse

Pohjoismainen vähittäiskauppa elää yhtä historiansa haasteellisinta aikaa. Tämä tulee esiin EY:n pohjoismaisen vähittäiskaupan tulevaisuutta arvioivan  Future of Nordic Retail  -raporttisarjan uusimmassa versiossa. Raportti perustuu kaupan asiantuntijoiden haastatteluihin sekä työpajoihin, ja siinä korostuu erityisesti pohjoismaisten kauppiaiden lisääntynyt paine seurata Yhdysvalloissa ja Kiinassa tapahtuvaa kehitystä.

retail

- Vähittäiskauppa on parastaikaa historiallisessa murrosvaiheessa. Seuraavien 10 vuoden aikana tulemme näkemään suurempia muutoksia kuin olemme nähneet viimeisten 30 vuoden aikana. On väitetty, että Pohjoismaat ovat vielä varsin konservatiivisia ja muuta maailmaa jäljessä useilla alueilla digitalisaation ja datan hyödyntämisessä. Tästä esimerkkejä ovat muun muassa muualla maailmassa jo yleistyneet ja arkipäiväistyneet kehittyneemmät maksuratkaisut, älykkäät kodit sekä verkkokaupan nopeampi jakelu, sanoo EY:n Suomen vähittäiskaupan konsultoinnista vastaava johtaja Markus Kärki.

EY:n raportissa 81 prosenttia tutkimukseen osallistuneista katsoi, että datan parempi hyödyntäminen on vähittäiskaupan päätavoite seuraavien vuosien aikana. Dataa ja sen reaaliaikaista hyödyntämistä pidetään yhä tärkeämpänä kilpailuetua luovana tekijänä. Taustalla on parantunut kyvykkyys analysoida valtavaa tietomäärää. Noin 70 prosenttia tutkimukseen osallistuneista vähittäiskaupan ammattilaisista katsoikin, että viiden vuoden kuluessa kauppa on parempi ennustamaan kuluttajan ostokäyttäytymistä kuin kuluttaja itse.

- Miehittämättömät kaupat, asiakaspalvelurobotit ja ihmistä jäljittelevät äänirobotit (chatbots) sekä koneoppimista hyödyntävä asiakasdialogi voivat hyvinkin olla lähitulevaisuudessa kuluttajille arkipäivää. Datan hyödyntäminen ja analysointi kehittyvät koko ajan, toteaa Kärki.

Suuri haaste on, kuinka riittävä osaaminen ja tietämys rakennetaan myös ylimmän johdon tasolla. Tutkimukseen osallistuneet arvioivat, että vain viisi prosenttia pohjoismaisten vähittäiskauppojen johdosta tuntee, mikä kiinalainen internet-alan jättiläinen Tencent on ja mitä se todella tekee. Kuitenkin Tencentin kaltaiset yritykset ovat niitä, jotka määrittävät vähittäiskaupan ekosysteemiä globaalisti: alustatalous on luonut uudenlaisia verkossa toimivia markkinapaikkoja, jotka ovat ylivertaisia kyvykkyydeltään analysoida ja hyödyntää dataa, ja jotka haastavat perinteisiä vähittäiskaupan toimijoita partneroitumaan.

- Raportissamme kerrotaan esimerkkien kautta, mihin asioihin vähittäiskaupan on tartuttava tänään varmistaakseen huomisen kilpailukyky. Raportti osoittaa myös, että kuluttajien enemmistö odottaa tulevansa samalla tavoin henkilökohtaisesti kohdelluksi riippumatta siitä, asioiko hän verkko- tai kivijalkakaupassa, Kärki sanoo.

Tietoja EY:n Future of Nordic Retail 2018 -raportista

Raportin teema on "Miten data ja digitalisaatio muokkaavat pohjoismaisen vähittäiskaupan tulevaisuutta". Tutkimus suoritettiin kolmessa vaiheessa: yksittäiset syvähaastattelut 13 pohjoismaisen vähittäiskaupan asiantuntijan kanssa, kyselytutkimus laajemmalle joukolle asiantuntijoita ja lopuksi kaksi työpajaa Tukholmassa ja Oslossa. Tutkimuksen ajankohta oli lokakuu 2017 – tammikuu 2018.

Lue lisää  Future of Nordic Retail 2018  –tutkimuksesta.

Uusimmat artikkelit

Olkiluoto 2 palaa sähköntuotantoon vasta toukokuussa

Olkiluoto 2 -laitosyksikön sähköntuotanto keskeytettiin tiistaina 15. huhtikuuta turbiinilaitoksen generaattorilla havaitun kosteuden nousun vuoksi. OL2:n generaattorin roottori vaihdetaan vararoottoriin.

10.4.2025 | Alan Uutiset

VTT ja LUT-yliopisto löysivät keinoja jalostaa metsäteollisuuden hiilidioksidipäästöt muovin raaka-aineeksi

Forest CUMP -tutkimusprojektissa selvitettiin, miten metsäteollisuudesta ja jätteenpoltosta syntyvää biopohjaista hiilidioksidia otetaan talteen ja muunnetaan korkean jalostusasteen tuotteiksi, kuten muovien raaka-aineiksi eteeniksi ja propeeniksi.

Wärtsilä laajentaa teknologiakeskus Sustainable Technology Hubia Vaasassa

Wärtsilän 50 miljoonan euron investointi nopeuttaa tulevaisuuden polttoaineratkaisujen tuotantoa ja tuotekehitystä sekä uusien tuotteiden tuomista markkinoille.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

Olkiluodon vuosihuollot käynnistyvät

Ensimmäisenä alkaa Olkiluoto 3:n vuosihuolto, jossa laitos valmistellaan tulevalle, pidempikestoiselle 18 kuukauden käyttöjaksolle. Suunniteltuun huoltokokonaisuuteen sisältyy noin 1700 erillistä työtä sekä 5000 työvaihetta.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.

Vakava työtapaturma johti korvauksiin – alihankintasopimus ei vapauttanut vastuista

Hovioikeus piti voimassa tuomiot työturvallisuusrikoksesta. Tamperelaisen jätealan yrityksen toimitusjohtaja että työnjohtaja saivat sakkotuomiot, ja yritys tuomittiin yhteisösakkoon.