Tutkimus ja koulutus | 19.9.2018

Tulevaisuudessa kauppa ennustaa kuluttajan ostokäyttäytymisen paremmin kuin kuluttaja itse

Pohjoismainen vähittäiskauppa elää yhtä historiansa haasteellisinta aikaa. Tämä tulee esiin EY:n pohjoismaisen vähittäiskaupan tulevaisuutta arvioivan  Future of Nordic Retail  -raporttisarjan uusimmassa versiossa. Raportti perustuu kaupan asiantuntijoiden haastatteluihin sekä työpajoihin, ja siinä korostuu erityisesti pohjoismaisten kauppiaiden lisääntynyt paine seurata Yhdysvalloissa ja Kiinassa tapahtuvaa kehitystä.

retail

- Vähittäiskauppa on parastaikaa historiallisessa murrosvaiheessa. Seuraavien 10 vuoden aikana tulemme näkemään suurempia muutoksia kuin olemme nähneet viimeisten 30 vuoden aikana. On väitetty, että Pohjoismaat ovat vielä varsin konservatiivisia ja muuta maailmaa jäljessä useilla alueilla digitalisaation ja datan hyödyntämisessä. Tästä esimerkkejä ovat muun muassa muualla maailmassa jo yleistyneet ja arkipäiväistyneet kehittyneemmät maksuratkaisut, älykkäät kodit sekä verkkokaupan nopeampi jakelu, sanoo EY:n Suomen vähittäiskaupan konsultoinnista vastaava johtaja Markus Kärki.

EY:n raportissa 81 prosenttia tutkimukseen osallistuneista katsoi, että datan parempi hyödyntäminen on vähittäiskaupan päätavoite seuraavien vuosien aikana. Dataa ja sen reaaliaikaista hyödyntämistä pidetään yhä tärkeämpänä kilpailuetua luovana tekijänä. Taustalla on parantunut kyvykkyys analysoida valtavaa tietomäärää. Noin 70 prosenttia tutkimukseen osallistuneista vähittäiskaupan ammattilaisista katsoikin, että viiden vuoden kuluessa kauppa on parempi ennustamaan kuluttajan ostokäyttäytymistä kuin kuluttaja itse.

- Miehittämättömät kaupat, asiakaspalvelurobotit ja ihmistä jäljittelevät äänirobotit (chatbots) sekä koneoppimista hyödyntävä asiakasdialogi voivat hyvinkin olla lähitulevaisuudessa kuluttajille arkipäivää. Datan hyödyntäminen ja analysointi kehittyvät koko ajan, toteaa Kärki.

Suuri haaste on, kuinka riittävä osaaminen ja tietämys rakennetaan myös ylimmän johdon tasolla. Tutkimukseen osallistuneet arvioivat, että vain viisi prosenttia pohjoismaisten vähittäiskauppojen johdosta tuntee, mikä kiinalainen internet-alan jättiläinen Tencent on ja mitä se todella tekee. Kuitenkin Tencentin kaltaiset yritykset ovat niitä, jotka määrittävät vähittäiskaupan ekosysteemiä globaalisti: alustatalous on luonut uudenlaisia verkossa toimivia markkinapaikkoja, jotka ovat ylivertaisia kyvykkyydeltään analysoida ja hyödyntää dataa, ja jotka haastavat perinteisiä vähittäiskaupan toimijoita partneroitumaan.

- Raportissamme kerrotaan esimerkkien kautta, mihin asioihin vähittäiskaupan on tartuttava tänään varmistaakseen huomisen kilpailukyky. Raportti osoittaa myös, että kuluttajien enemmistö odottaa tulevansa samalla tavoin henkilökohtaisesti kohdelluksi riippumatta siitä, asioiko hän verkko- tai kivijalkakaupassa, Kärki sanoo.

Tietoja EY:n Future of Nordic Retail 2018 -raportista

Raportin teema on "Miten data ja digitalisaatio muokkaavat pohjoismaisen vähittäiskaupan tulevaisuutta". Tutkimus suoritettiin kolmessa vaiheessa: yksittäiset syvähaastattelut 13 pohjoismaisen vähittäiskaupan asiantuntijan kanssa, kyselytutkimus laajemmalle joukolle asiantuntijoita ja lopuksi kaksi työpajaa Tukholmassa ja Oslossa. Tutkimuksen ajankohta oli lokakuu 2017 – tammikuu 2018.

Lue lisää  Future of Nordic Retail 2018  –tutkimuksesta.

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.