Työnantajilta haetaan vinkkejä nuorten työelämätaitojen opiskeluun
Turun yliopiston johtama hanke tähtää työelämätaitojen opintojen aikaansaamiseen sekä ammatti- että korkeakouluihin. Tavoitteena on varustaa opiskelijat myönteisellä asenteella työtä ja työelämää kohtaan.
Työelämässä tarvittavien yleistaitojen opetus ei kuulu tällä hetkellä luontevana osana minkään ammatin tai tieteenalan opetukseen, vaikka työelämätaitojen hallinta on välttämätöntä opintonsa päättäville ja työelämään siirtyville nuorille.
Turun yliopiston Valmiina työelämään (VALTE) hanke on kolmivuotinen, ja sen tavoitteena on saada aikaan työelämäasioiden konkreettinen opintokokonaisuus, joka pystytään nivomaan sekä ammatti- että korkeakouluopintoihin. Opinnoissa perehdytään työyhteisön toimintaan ja muun muassa työhyvinvoinnin osa-alueisiin.
Opiskelijat saavat tietoa muun muassa työelämän muutoksista, monimuotoisuudesta ja vaatimuksista. Oppimisessa hyödynnetään virtuaalista oppimisympäristöä, pelejä ja testejä. Tavoitteena on varustaa opiskelijat myönteisellä asenteella työtä ja työelämää kohtaan. Näin he tuovat hyviä voimavaroja työyhteisöönsä, minkä toivotaan vaikuttavan myönteisesti pitkällä aikavälillä koko kansantalouteen.
Työnantaja, kerro mitä pitäisi opettaa
Turun yliopiston dosentti Paula Naumanen, joka vastaa opintokokonaisuuden sisällön kehittämisestä yhdessä dosentti Jyrki Liesivuoren kanssa, toivoo työnantajilta näkemyksiä, mitä valmiuksia ja taitoja työelämään valmistuvilla opiskelijoilla pitäisi olla.
– Kuuntelemme mielellämme yritysten ja työnantajien ehdotuksia, mitä työelämästä pitäisi opettaa. Tavoitteena on rakentaa valtakunnallinen pysyvä opintokokonaisuus, joka tavoittaa vuosittain jopa kymmeniä tuhansia opiskelijoita, Naumanen sanoo.
Hankkeen päätoteuttaja on Turun yliopiston informaatioteknologian laitos, mutta siinä ovat mukana myös Turun ammattikorkeakoulu, Oulun yliopisto ja ammattikorkeakoulu, Oulun seudun ammattiopisto, Jyväskylän yliopisto ja ammattikorkeakoulu, Vaasan yliopisto ja ammattikorkeakoulu, Lapin yliopisto sekä Saimaan ammattikorkeakoulu.
Muutoksentekokyky on kysyttyä työelämässä
EK:n asiantuntija Marita Aho puhuu oppimistapojen monipuolisuuden puolesta korkeakouluissa.
– Oppimisen uusilla tavoilla harjoitellaan kaikkein tärkeintä taitoa tulevaisuuden ja monin paikoin jo tämänkin päivän työelämässä eli kykyä saada aikaan kaivattu muutos.
Ahon mukaan oppimisen olisi hyvä olla entistä enemmän tulevaisuuden tekemisen harjoittelua. Sen kanssa rinta rinnan pitää kehittää tiedollisia kyvykkyyksiä. Tarvitaan kursseja, jotka hyödyntävät ketterän kehityksen menetelmiä ja joilla ratkotaan konkreettisia ongelmia.
– Vuorovaikutus- ja muut sosiaaliset taidot kehittyvät ja osaamista opitaan kasvattamaan ja jakamaan yhdessä toisten kanssa. Parasta on, kun samalla harjaannutaan käyttämään digitaalisia työvälineitä ja sovelluksia, Marita Aho toteaa.
Työnantaja, kerro vinkkisi työelämätaitojen opintojen sisällöksi: paula.naumanen(at)utu.fi tai puh: 0400 272564