Tutkimus ja koulutus | 26.9.2018

Unohtuuko turvallisuus teollisia palveluja kehitettäessä?

Teollisia palveluita kehitettäessä turvallisuusnäkökulmat eivät aina ole päällimmäisinä mielessä, vaan ne saattavat jäädä taloudellisten päätösten jalkoihin. SerSafe-tutkimushankkeessa kehitettiin työkaluja palvelukehityksen aikaisen turvallisuuden huomioimisen arvioimiseen ja varmistamiseen.

hacker-1944688_1280

Yhä useammat yritykset tarjoavat ja hankkivat teollisia palveluita, kuten huolto- ja kunnossapitopalveluita. Teollisten palveluiden turvallisuuden varmistamiseksi on toteutettu paljon erilaisia toimenpiteitä palveluita tarjoavissa yrityksissä sekä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Esimerkkeinä tällaisista kehittämiskeinoista ovat turvallisuuskoulutukset, vaarojen tunnistamisen mobiilisovellukset, turvallisuusasioiden sisällyttäminen sopimuksiin sekä asiakkaan kanssa yhdessä toteutetut turvallisuusauditoinnit.

Nämä turvallisuuden edistämiskeinot ovat kuitenkin painottuneet palveluiden toteutusvaiheeseen. Palveluiden kehittämisen aikana turvallisuusnäkökulmat eivät korostu samalla tavalla, vaikka myös tässä vaiheessa palveluiden turvallisuutta tulisi pohtia muun muassa lainsäädännön, asiakastarpeiden, käytettävien teknologioiden ja toimintaympäristön asettamien turvallisuusvaatimusten näkökulmista.

– Turvallisuusasioiden huomioon ottamista palvelukehityksen aikana haittaavat epäjärjestelmälliset kehitysprosessit ja projektien välillä vaihtelevat palvelukehityksen käytännöt. Jos kehitysprojektien toteutusta ei ole ennalta määritelty, on turvallisuusasioiden kattava tarkastelu osana projektia haastavaa, juuri päättyneen hankkeen vastuullisena johtajana toiminut professori Jouni Kivistö-Rahnasto TTY:ltä kertoo.

Turvallisuusasiat jäävät vähäiselle huomiolle teollisten palveluiden kehitysvaiheessa etenkin, jos palvelukehitykseen osallistuvalla henkilöstöllä ei ole riittävää osaamista ja kokemusta turvallisuuden hallinnasta.

– Turvallisuushenkilöstö osallistuu harvoin aktiivisesti palvelukehitysprojekteihin, eikä palveluita kehittävien henkilöiden osaaminen turvallisuusasioissa ole vastaavalla tasolla. Palvelukehitystiimeihin tarvittaisiinkin parempaa turvallisuusasiantuntemusta, jotta turvallisuusnäkökulmien tarkastelu tulisi toteutettua kehitysprojekteissa järjestelmällisesti, toteaa hankkeessa toiminut tutkijatohtori Sanna Nenonen.

Tukea turvallisuuslähtöiseen palvelukehitykseen

Työkaluja turvallisuuden huomioon ottamisen varmistamiseksi osana teollisten palveluiden kehittämistä ei ole aiemmin ollut tarjolla. SerSafe-hankkeessa tartuttiinkin tähän ongelmaan kehittämällä materiaalipaketit palvelukehityksen turvallisuuslähtöisyyden arvioimiseen ja varmistamiseen.

– Teollisia palveluita kehittävissä yrityksissä ei välttämättä tiedosteta, mitä kaikkia turvallisuusnäkökulmia palvelukehityksen aikana tulee ja kannattaa tarkastella. Nyt saatavilla olevien materiaalien avulla yritykset voivat arvioida, miten turvallisuus näyttäytyy palvelukehityksessä ja kehittää turvallisuuden huomioon ottamista materiaalien tarjoamien vinkkien ja kehittämiskeinojen perusteella, Nenonen sanoo.

Hyötyä liiketoiminnalle

Tampereen teknillisen yliopiston tutkijat toteuttivat SerSafe-hankkeen yhteistyössä viiden teollisia palveluita Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla tarjoavan yrityksen kanssa. Yhteistyön avulla hankkeessa pystyttiin keskittymään yritysten toiminnan kannalta oleellisimpiin ja tyypillisimpiin palvelukehityksen aikaisiin turvallisuuden varmistamisen haasteisiin.

– Turvallisuuden tarkastelu osana palveluiden kehittämisen aikaista päätöksentekoa tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia myös kokonaan uusien palveluideoiden löytämiseen turvallisuuden kautta. Turvallisuuden merkitys on viime aikoina korostunut teollisuudessa, joten turvallisuuden edistäminen jo palveluiden kehitysvaiheessa voi tarjota uusia kilpailumahdollisuuksiakin, esittää Kivistö-Rahnasto.

SerSafe-hankkeessa kehitetyt turvallisuuslähtöistä teollisen palveluiden kehittämistä tukevat materiaalipaketit ovat saatavilla  suomen- ja englanninkielisinä tutkimuksen toteuttaneen Turvallisuuden johtamisen ja suunnittelun (CSME) -tutkimusryhmän verkkosivulta ( www.tut.fi/csme  -> SerSafe). SerSafe-hanketta rahoittivat Työsuojelurahasto, TTY ja kumppaniyritykset.

Tutkimuksen loppuraporttiin voi tutustua verkossa osoitteessa  http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-4189-6

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.