https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 16.3.2018

Uusi VEBIC-moottorilaboratorio käynnistyi

Vaasan yliopiston VEBIC-tutkimusalustan moottorilaboratorio on käynnistynyt. Uuteen moottorihalliin on saatu Wärtsilältä käyttöön laiva- ja voimalamoottorina tunnettu 4L20-dieselmoottori. Moottorilaboratorion asennukset valmistuivat vuodenvaihteessa.

vaasa_uni2

Laboratorioinsinöörit Sonja Heikkilä, Olav Nilsson ja projektitutkija Antti Niemi VEBIC-moottorilaboratoriossa.

4L20-moottorilla on aloitettu kansainväliseen HERCULES-2-tutkimushankkeeseen liittyvät kokeet. EU:n Horisontti 2020-rahoitusta saaneessa hankkeessa on tarkoitus kehittää moottorin polttoainejoustavuutta, vähentää päästöjä merkittävästi lähelle nollatasoa sekä parantaa moottorien ohjaus- ja säätöjärjestelmiä.

– Moottoriin asennetaan uusi ohjausjärjestelmä, jolla pystytään parantamaan moottorin säätöä ja hallintaa nykyisestä tuntuvasti, kertoo energiatekniikan professori Seppo Niemi Vaasan yliopistosta.

Päätavoitteena on moottorin polttoainevalikoiman laajentaminen. Mukana kokeissa on fossiilisia, uusiutuvia ja kierrätyspolttoaineita. Niemi ja hänen tutkimustiiminsä mittaavat esimerkiksi polttoaineiden syttymisominaisuuksia ja seuraavat polttoaineiden palamisprosessia.

– Katsomme, millaisia seoksia voimme ajaa ja millainen moottorin polttoainejärjestelmän tulee olla, jotta polttoaineita voidaan käyttää joustavasti.

HERCULES-2 on kahden suuren eurooppalaisen moottorivalmistajan Wärtsilän ja MAN Diesel & Turbon yhteishanke, jossa on lisäksi mukana muita yrityksiä kuten Dinex Ecocat sekä Vaasan yliopiston ohella useita yliopistoja ja tutkimuslaitoksia. EU-rahoitus koko hankkeelle on yhteensä 16,8 miljoonaa euroa, josta Vaasan yliopiston osuus on 1,45 miljoonaa euroa.

Niemen mukaan tavoitteena on saada toinen iso moottori laboratorioon ensi vuonna ja yksi pienempi moottori mahdollisesti jo tänä vuonna.

Moottorilaboratoriota tukee polttoainelaboratorio, joka on toiminut VEBIC-tutkimusalustan yhteydessä jo vuoden ajan. Laboratorio on tukenut muassa HERCULES-2-hankkeen tutkimusta. Polttoainelaboratoriolla on käynnissä myös hyvää yritysyhteistyötä.

– Laboratorio tekee analyyseja muun muassa AGCO Powerille, Niemi kertoo.

VEBIC tuo yhteen tutkimus- ja yritysmaailman osaamisen

Vaasa Energy Business Innovation Centre eli VEBIC on Vaasan yliopiston uusi avoin, monitieteinen tutkimus- ja innovaatioalusta. VEBIC tuo yhteen tutkimus- ja yritysmaailman osaamisen ja pyrkii vastaamaan tehokkaan energiantuotannon, energialiiketoiminnan ja kestävän yhteiskunnallisen kehityksen globaaleihin tarpeisiin. Energia ja kestävä kehitys ovat yksi Vaasan yliopiston tutkimuksen painoaloista.

VEBIC-ympäristöön kuuluu laboratorioita sekä ohjelma energian ja kestävän kehityksen tutkimusprojekteja varten. Moottorilaboratorio ja polttoainelaboratorio sijaitsevat uudessa Vaasa Parksin laboratoriorakennuksessa “EnergyLabissa” Vaasan Palosaarella.

VEBIC yhdistää Vaasan yliopiston monialaista osaamista energiatuotannossa ja energialiiketoiminnassa sekä kestävässä kehityksessä sekä vahvistaa Vaasan seudun roolia Pohjoismaiden merkittävimpänä energiateknologiakeskittymänä.

www.univaasa.fi

www.vebic.fi

Uusimmat artikkelit

30.12.2024 | Alan Uutiset

Selvitys: Valtaosa pohjoismaisten puolustusteknologiayritysten pääomarahoituksesta päätyy Suomeen

Danske Bankin ja Dealroomin tekemän pohjoismaisen selvityksen mukaan erityisesti avaruus- ja kvanttiteknologia-startupit vetävät rahoitusta Suomeen. Viidessä vuodessa kotimaiset yritykset ovat keränneet pääomaa yli miljardi dollaria.

30.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Ammoniakki -tutkimusprojekti sai miljoonarahoituksen

Ammoniakki kytkeytyy erittäin vahvasti vetytalouden edistämiseen. Sen käyttöön liittyy kuitenkin monia kysymyksiä, joita selvitetään yliopistojen ja teollisuuden yhteisessä tutkimushankkeessa.

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.