https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Vaasan yliopiston hakijamäärä kasvoi – eniten kasvua tekniikassa

Vaasan yliopiston kandidaattiohjelmiin haki tämän vuoden korkeakoulujen yhteishaussa yhteensä 4172 nuorta. Hakemusmäärä kasvoi suhteellisesti eniten yliopiston teknillisen tiedekunnan energia- ja informaatiotekniikan diplomi-insinöörikoulutuksessa, johon hakijoita tuli 75 prosenttia enemmän kuin viime vuonna (219 hakemusta). 

gallery_marmoriportti2

Aloituspaikkoja tänä vuonna on yhteensä 460. Kaikkiin hakukohteisiin tuli enemmän hakemuksia kuin viime vuonna. Teknillisen tiedekunnan kauppatieteellisen alan niin sanottuun teollisuusekonomikoulutukseen hakijoita on hieman viimevuotista enemmän, 309.  

 – Tekniikan hakijamäärän kasvua selittää se, että syksystä lähtien energia- ja informaatiotekniikan kandidaattiohjelmassa voi suunautua myös tuotantotalouteen, sanoo teknillisen tiedekunnan dekaani Erkki Antila.

– Lisäksi Vaasan yliopisto panosti kevään yhteishaussa tekniikan alan koulutuksen näkyvyyteen suoraan nuorten kohderyhmälle aiempia vuosia enemmän, Antila jatkaa.

Vaasan yliopistossa suosituin hakukohde myös tänä vuonna oli kauppatieteellisen tiedekunnan kandidaattiohjelma, jossa opiskelupaikkaa tavoittelee yhteensä 3008 hakijaa.

Valintakokeet touko-kesäkuussa

Valintakokeet kandidaattiohjelmiin ovat touko-kesäkuussa. Kandidaattiohjelmien aloituspaikoista 60–70 prosenttia on varattu ensikertalaisille hakijoille. Opiskelijavalinnan tuloksista ilmoitetaan viimeistään 30. kesäkuuta.

Korkeakouluihin haettiin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteishaussa, jolloin hakijan oli mahdollista hakea opiskelupaikkaa yhteensä kuudesta korkeakoulusta. Hakijoille tarjotaan korkeakoulujen yhteishaussa pääsääntöisesti yhtä opiskelupaikkaa. Vaasan yliopistoon valittavat opiskelijat saavat opiskeluoikeuden sekä kandidaatin että maisterin tai diplomi-insinöörin tutkintoon.

Yhteishaun kanssa samaan aikaan oli haku avoimen yliopiston opintojen perusteella. Hakijamäärä oli samalla tasolla kuin viime vuonna, ja väylän kautta opiskelupaikkaa haki 53 hakijaa.

www.uva.fi

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.