https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Vaikuta kommentoimalla standardiehdotuksia

Suomen Standardisoimisliitto SFS avasi viime vuonna internetissä Lausuntopyyntöpalvelun, jonka kautta pyritään saamaan erityisesti pienten- ja keskisuurten yritysten näkemyksiä valmisteilla oleviin standardiehdotuksiin.

lausunto_sfs

Standardiehdotuksia pääsee lukemaan rekisteröidyttyään palvelun käyttäjäksi, sillä nimettömänä standardiehdotuksia ei voi kommentoida. Uuden palvelun avulla halutaan madaltaa kynnystä osallistua standardien valmisteluun.

Aikaisemmin, kun Lausuntopyyntöpalvelua ei vielä ollut, standardiehdotusten tekstit piti pyytää SFS:stä, ellei lausuntopyyntökierroksen jakelu ollut tavoittanut sähköpostitse. SFS:n nettisivuilla ylläpidettiin PDF-listaa avoimista lausuntopyynnöistä. Tästä menettelystä on nyt luovuttu ja tilalle on saatu internetissä toimiva SFS:n Lausuntopyyntöpalvelu.

SFS otti Lausuntopyyntöpalvelun käyttöön kesäkuussa 2014. Siihen on tähän mennessä ladattu miltei 1500 standardiehdotusta ja palvelu on tavoittanut lähes 400 standardiehdotuksista kiinnostunutta käyttäjää. Uuden palvelun avulla halutaan madaltaa kynnystä osallistua standardien valmisteluun. Kaikki eivät voi välttämättä osallistua standardeja laativiin komiteoihin, mutta standardiehdotuksen valmistuttua lausuntovaiheeseen kuka tahansa voi esittää siihen mielipiteensä tai muutosehdotuksensa.

Pk-yritykset vahvemmin mukaan eurooppalaiseen standardisointiin

EU:n standardisointiasetuksen mukaan standardisointijärjestöjen tulee tarjota mahdollisuus kommentoida lausuntokierroksella olevia standardiehdotuksia internetsivujen kautta. Lausuntovaiheella on tärkeä rooli standardin valmistelutyössä juuri sen vuoksi, että kenellä tahansa on silloin kommentointimahdollisuus. SFS:n Lausuntopyyntöpalvelulla on haluttu tehdä osallistuminen mahdollisimman helpoksi.

SFS on mukana eurooppalaisten standardisoimisjärjestöjen CENin ja CENELECin koordinoimassa projektissa viiden muun eurooppalaisen standardisointijärjestön kanssa. Projektissa mukana olevien Tšekin, Espanjan, Norjan, Kroatian, Latvian ja Suomen yhteistyöstä syntyi online-palvelut jokaisen maan omalla äidinkielellä. Projekti saa rahoitusta EU:lta ja EFTA:lta.

Yhteistyön tuloksena enemmistö eurooppalaisista standardisointijärjestöistä tarjoaa internetin kautta mahdollisuutta kommentoida lausuntokierroksella olevia standardiehdotuksia. Kaikki jäsenmaat eivät ole päätyneet samanlaisiin ratkaisuihin sovelluksen suhteen, mutta periaatteet ovat yhteisiä.

Kaikilla on ollut sama tavoite, edistää pienten ja keskisuurten yritysten osallistumista eurooppalaiseen standardisointiin. Niiden vankemmalla osallistumisella varmistettaisiin, että standardeissa otetaan huomioon myös pk-yritysten tarpeet.

Läpinäkyvyys ja avoimuus tärkeänä lähtökohtana palvelun synnyssä

SFS laatii standardeja yhteistyössä eri alojen niin kutsuttujen toimialayhteisöjen kanssa. Jokaisen standardiehdotuksen takana on SFS:n toimialayhteisön asiantuntija, joka vastaa kyseisestä ehdotuksesta. Vastuuhenkilön toimesta standardiehdotus laitetaan lausuntopyyntökierrokselle asiantunteville tahoille mahdollisimman kattavasti. Näitä tahoja ovat muun muassa valmistajat, maahantuojat, käyttäjät, kuluttajat, kauppa, viranomaiset, testauslaitokset, työmarkkinajärjestöt ja lausunnonantajiksi ilmoittautuneet.

Tämän käytännössä sähköpostitse tapahtuvan lausuntopyyntökierroksen lisäksi halutaan saada muitakin tahoja kommentoimaan valmisteilla olevia standardeja. Erityisesti tavoitellaan pienten ja keskisuurten yritysten näkemyksiä. SFS:n Lausuntopyyntöpalvelu mahdollistaa uusien näkökantojen löytämisen, koska palvelu tuo standardiehdotukset vaivattomasti kaikkien saataville ja kommentoitaviksi.

Kommentoi ehdotusta ja kerro miten sen voisi tehdä vielä paremmin

Lausuntopyyntöpalveluun rekisteröidyttyään käyttäjä pääsee lukemaan ja kommentoimaan lausuntokierroksella olevia standardiehdotuksia. Standardiehdotukset ovat selattavissa toimialayhteisöittäin, koska jokainen SFS:n toimialayhteisö vastaa oman toimialansa standardisoinnista. Ehdotuksia voi myös hakea tunnuksen tai otsikon perusteella. Lukijoita eniten kiinnostaneet standardiehdotukset näkyvät etusivun alareunassa.

Käyttäjiltä on tullut palautetta tekstien luettavuudesta ja harmitusta on aiheuttanut se, ettei standardiehdotusta voi lukea yhtenä dokumenttina. Toiset taas ovat olleet sitä mieltä, että asiapitoinen teksti on keveämpi lukea pilkottuna. Jotta valmisteilla oleva standardiehdotus ei leviäisi keskeneräisenä maailmalle, tekstit ovat luettavissa pienemmissä osissa. Käytännössä otsikoittain jaotellut lukuruudut ovat kommentoidessa tarpeen, sillä kommentti on usein osoitettu tiettyyn tekstin kohtaan.

Annettuihin kommentteihin on tarjottava myös muutosehdotus. Palvelun käyttäjät ovat pitäneet luonnoksen tallennusmahdollisuutta hyvänä asiana. Myöhemmin voi omilla tunnuksilla palata Lausuntopyyntöpalveluun jatkamaan kommenttien kirjoittamista, lukemaan muita standardiehdotuksia ja tarkastelemaan kommentointihistoriaansa.

Lähetetyt kommentit muutosehdotuksineen välitetään toimialayhteisön vastuuhenkilölle. Palvelu lähettää kommentoijalle sähköpostiin ilmoituksen, kun kommentit otetaan jatkokäsittelyyn. Lausuntopyyntökierroksen päätyttyä standardiehdotus poistuu palvelusta.

Toimialayhteisö, kansallinen komitea tai seurantaryhmä valmistelee lopullisen kantansa standardiehdotukseen ja huomioi myös Lausuntopyyntöpalvelusta saadut kommentit ja muutosehdotukset. Standardiehdotusten sisältöön liittyviin kysymyksiin vastaavat toimialayhteisöjen vastuuhenkilöt. Toimialayhteisö toimittaa Suomen kannan äänestysvastauksena CENille ja/tai ISOlle.

Parhaiten voit vaikuttaa standardien sisältöön osallistumalla kansallisten komiteoiden ja seurantaryhmien toimintaan. Myöhemmin tänä vuonna SFS:n Lausuntopyyntöpalvelun käyttäjälle tulee mahdollisuus ottaa kantaa siihen, hyväksyykö kyseisen standardiehdotuksen vai ei. Kielteinen vastaus tulee myös perustella. Samoin standardiehdotuksista kiinnostuneita on ajateltu lisäämällä toimialayhteisön vastuuhenkilön yhteystieto standardiehdotuksen tietoihin. Näillä lisäyksillä saadaan standardien laatijoille tarpeellista tietoa sekä helpotetaan lukijaa lisätiedon saatavuudessa.

Vielä ehtii vaikuttaa tulevaisuuden standardeihin! Se on vain rekisteröitymistä vaille: lausunto.sfs.fi

Ukkonen_Virve_SFS

Virve Ukkonen tietojärjestelmäassistentti,

Suomen Standardisoimisliitto SFS ry,

virve.ukkonen@sfs.fi

Uusimmat artikkelit

Työturvallisuusrikoksesta ja ympäristön törkeästä turmelemisesta ehdollista vankeutta

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus tuomitsi kauhavalaisen yrityksen törkeästä ympäristön turmelemisesta ja työturvallisuusrikoksesta yhteisösakkoon ja rikoshyödyn menettämiseen. Laiminlyönnit paljastuivat työsuojelutarkastuksessa.

17.6.2025 | Alan Uutiset

NRC Group kunnossapitäjäksi Riihimäki–Kokkola-rataosuudelle

NRC Group on valittu Riihimäen ja Kokkolan välisen rautatien radan ja turvalaitteiden kunnossapitäjäksi vuosille 2026–2030.

HSY uusi laitos jalostaa biojätteen lannoitteeksi pelloille

Biojätteen käsittelyssä siirrytään tehokkaampaan tapaan hyödyntää pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kerättyä biojätettä.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.