Ympäristövaikutusten hyötyjen osoittaminen tuo kilpailukykyä Cleantech -yrityksille
Yritykset, jotka pystyvät osoittamaan tuotteidensa ympäristöllisten, yhteiskunnallisten ja taloudellisten hyötyjen tarjoaman lisäarvon konkreettisesti asiakkaille, ovat vahvemmassa kilpailukykyasemassa teollisilla markkinoilla. Lappeenrannan teknillisen yliopiston (Lappeenranta University of Technology, LUT) tutkimuksen mukaan erityisesti cleantech-yritykset voivat parantaa liiketoimintaa lisäarvon osoittamalla.
LUT:n tutkimuksessa sovellettiin elinkaariarviointia, jolla arvioitiin kahden teollisen tuotteen tuomat taloudelliset, ympäristölliset ja yhteiskunnalliset hyödyt. Elinkaariarviointia on perinteisesti käytetty yrityksien omien tuotteiden ympäristöjalanjälkien laskemiseen, mutta tässä tutkimuksessa sitä sovellettiin markkinoinnin työkaluna, osoittaen asiakkaan prosesseissa realisoituvat hyödyt. Yritykset voivat osoittaa kestävyyden hyödyt rahallisesti tai erilaisten standardien ja ympäristömerkkien kautta. Esimerkiksi "best available technology"- standardointi ilmaisee, että käytetty teknologia kuluttaa alalla kaikkein vähiten materiaaliresursseja.
- Standardit ja ympäristömerkinnät ovat tärkeitä viestintätyökaluja, joita yritykset voi käyttää kertoakseen tuotteestaan suurelle yleisölle ja saada niin sanotusti ‘luvan’ toiminnalleen, sanoo tutkimuksesta vastannut Samuli Patala.
Tutkijoiden mukaan mukaan cleantech-sektori on erityisen otollinen tällaiselle tutkimukselle, koska se on keskittynyt tarjoamaan ratkaisuja ympäristö- ja yhteiskunnallisiin haasteisiin. Cleantech-ratkaisuiden myynti on kuitenkin usein haastavaa niiden korkeampien hankintakustannusten takia. Asiakasyritykset katsovat usein vain ostohintaa, mutta jos toimittaja pystyy osoittamaan asiakkaalle ratkaisun tuomien ympäristö- ja yhteiskunnallisten hyötyjen lisäarvon, sen mahdollisuudet vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen ovat paremmat. Vaikka tuotteen hinta olisi aluksi suurempi, se voi olla pidemmällä aikavälillä asiakkaalle parempi vaihtoehto. Asiakasarvon todentaminen on yksi keskeisimpiä kilpailuetuja teollisilla markkinoilla. Edelläkävijäyritykset, kuten SKF, SAP, tai IBM mittaavat erilaisia asiakashyötyjä systemaattisesti, ja kommunikoivat niiden tuoman lisäarvon asiakkaille usein kustannussäästöinä tai lisääntyneenä myyntinä. Tätä varten on kuitenkin ymmärrettävä, miten oma tarjonta vaikuttaa asiakkaan liiketoimintaan.
- Liian moni yritys tarkastelee pelkästään suoria taloudellisia hyötyjä, koska ympäristö- ja yhteiskunnallisten hyötyjen osoittaminen koetaan usein vaikeaksi, toteaa tutkijaopettaja Joona Keränen.
Kestävien tuotteiden ja palveluiden kasvava kysyntä on kuitenkin yksi suurimpia kilpailua muokkaavia trendejä tällä hetkellä. Kestävyyden kriteerejä ei ole kuitenkaan juurikaan huomioitu aiemmin asiakasarvon arvioimisessa. On arvioitu, että nykyinen globaali tuotanto ja kulutus käyttävät 50 prosenttia enemmän luonnon resursseista kuin mitä ekosysteemit pystyvät uudistamaan. Samaan aikaan globaalin tuotantojärjestelmän ulkoiset ympäristökustannukset ovat arviolta 4.7 biljoonaa dollaria. Tästä syystä on tärkeää kehittää parempia prosesseja ja työkaluja, joilla kestävyys voidaan sisällyttää globaaleihin arvoketjuihin.