https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 21.2.2017

Ympäristövaikutusten hyötyjen osoittaminen tuo kilpailukykyä Cleantech -yrityksille

Yritykset, jotka pystyvät osoittamaan tuotteidensa ympäristöllisten, yhteiskunnallisten ja taloudellisten hyötyjen tarjoaman lisäarvon konkreettisesti asiakkaille, ovat vahvemmassa kilpailukykyasemassa teollisilla markkinoilla. Lappeenrannan teknillisen yliopiston (Lappeenranta University of Technology, LUT) tutkimuksen mukaan erityisesti cleantech-yritykset voivat parantaa liiketoimintaa lisäarvon osoittamalla. 

clean sumo

LUT:n tutkimuksessa sovellettiin elinkaariarviointia, jolla arvioitiin kahden teollisen tuotteen tuomat taloudelliset, ympäristölliset ja yhteiskunnalliset hyödyt. Elinkaariarviointia on perinteisesti käytetty yrityksien omien tuotteiden ympäristöjalanjälkien laskemiseen, mutta tässä tutkimuksessa sitä sovellettiin markkinoinnin työkaluna, osoittaen asiakkaan prosesseissa realisoituvat hyödyt. Yritykset voivat osoittaa kestävyyden hyödyt rahallisesti tai erilaisten standardien ja ympäristömerkkien kautta. Esimerkiksi "best available technology"- standardointi ilmaisee, että käytetty teknologia kuluttaa alalla kaikkein vähiten materiaaliresursseja.

- Standardit ja ympäristömerkinnät ovat tärkeitä viestintätyökaluja, joita yritykset voi käyttää kertoakseen tuotteestaan suurelle yleisölle ja saada niin sanotusti ‘luvan’ toiminnalleen, sanoo tutkimuksesta vastannut Samuli Patala.

Tutkijoiden mukaan mukaan cleantech-sektori on erityisen otollinen tällaiselle tutkimukselle, koska se on keskittynyt tarjoamaan ratkaisuja ympäristö- ja yhteiskunnallisiin haasteisiin. Cleantech-ratkaisuiden myynti on kuitenkin usein haastavaa niiden korkeampien hankintakustannusten takia. Asiakasyritykset katsovat usein vain ostohintaa, mutta jos toimittaja pystyy osoittamaan asiakkaalle ratkaisun tuomien ympäristö- ja yhteiskunnallisten hyötyjen lisäarvon, sen mahdollisuudet vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen ovat paremmat. Vaikka tuotteen hinta olisi aluksi suurempi, se voi olla pidemmällä aikavälillä asiakkaalle parempi vaihtoehto. Asiakasarvon todentaminen on yksi keskeisimpiä kilpailuetuja teollisilla markkinoilla. Edelläkävijäyritykset, kuten SKF, SAP, tai IBM mittaavat erilaisia asiakashyötyjä systemaattisesti, ja kommunikoivat niiden tuoman lisäarvon asiakkaille usein kustannussäästöinä tai lisääntyneenä myyntinä. Tätä varten on kuitenkin ymmärrettävä, miten oma tarjonta vaikuttaa asiakkaan liiketoimintaan.

- Liian moni yritys tarkastelee pelkästään suoria taloudellisia hyötyjä, koska ympäristö- ja yhteiskunnallisten hyötyjen osoittaminen koetaan usein vaikeaksi, toteaa tutkijaopettaja Joona Keränen

Kestävien tuotteiden ja palveluiden kasvava kysyntä on kuitenkin yksi suurimpia kilpailua muokkaavia trendejä tällä hetkellä. Kestävyyden kriteerejä ei ole kuitenkaan juurikaan huomioitu aiemmin asiakasarvon arvioimisessa. On arvioitu, että nykyinen globaali tuotanto ja kulutus käyttävät 50 prosenttia enemmän luonnon resursseista kuin mitä ekosysteemit pystyvät uudistamaan. Samaan aikaan globaalin tuotantojärjestelmän ulkoiset ympäristökustannukset ovat arviolta 4.7 biljoonaa dollaria. Tästä syystä on tärkeää kehittää parempia prosesseja ja työkaluja, joilla kestävyys voidaan sisällyttää globaaleihin arvoketjuihin.

www.lut.fi

Uusimmat artikkelit

22.11.2024 | Alan Uutiset

Presidentti Stubb jakoi ensimmäistä kertaa kansainvälistymispalkinnot

Yrityspalkinnot saivat Unikie, Konecranes ja ABB. Yhteisöpalkinto annettiin Forest Joensuulle.

Uusittu turbiini vie Metsä Board Kyron tehdasta lähemmäs fossiilittomuutta

Uuden turbiinin paremman hyötysuhteen ansiosta tehtaan biovoimalan tuottaman sähkön osuus tehtaan kokonaistarpeesta kasvaa 50 prosenttiin aiemman kolmasosan sijaan.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.

2.10.2024 | Tutkimus ja koulutus

SSAB:n Raahen tehtaan uusi päälaboratorio on Pohjoismaiden suurimpia

Laborotorion rakentaminen on osa yhtiön valmistautumista fossiilivapaaseen teräksentuotantoon. Vuosittain laboratoriossa analysoidaan noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä.

27.9.2024 | Kumppaniartikkeli

Innovaatiot vaativat yhteistyötä

Suomalainen osaaminen on tärkeässä roolissa globaalin pumppujätti Sulzerin toiminnassa. Sen varaan rakentuvat sekä oma että kumppanien prosessien tutkimus- ja kehitystoiminta ja tehokkuuden jatkuva parantaminen.