COVID-19: Epidemia voi vaikuttaa liikenteen infrastruktuuritukeen
Koronaepidemia saattaa luoda ylitsepääsemättömiä esteitä myönteisen tukipäätöksen saaneille hankkeille, jos hankkeiden valmistuminen myöhästyy, esimerkiksi laitetoimitusten viivästysten tai muiden poikkeustilanteen tuomien haasteiden vuoksi, kertoo Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) lehdistötiedotteessa.
Energiavirasto sekä TEM etsivät parhaillaan lainsäädännöllistä ratkaisua siihen, miten tarjouskilpailun perusteella myönteisen tukipäätöksen saaneiden hankkeiden valmistelu voisi jatkua siten, että oikeus tukeen säilyisi, vaikka investoinnin toteutuksen 18 kuukauden määräaika ylittyisi, mikäli viivästyminen johtuu koronaepidemiasta johtuvista syistä.
Valtioneuvoston asetus sähköisen liikenteen ja biokaasun liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2018–2021 (498/2018 ”infratukiasetus”) 5 §:n mukaisesti infrastruktuurituen myöntämisen edellytyksenä on, että hankkeen mukainen biokaasutankkausasema tai sähköinen latausjärjestelmä otetaan käyttöön 18 kuukauden kuluessa tuen myöntämistä koskevan päätöksen tekemisestä.
Mainitun asetuksen 13 §:n 1 momentin mukaisesti tuen saajan tulee toimittaa hakemus tuen maksamista varten Energiavirastolle neljän kuukauden kuluessa siitä, kun hankkeen mukaisen biokaasutankkausaseman tai sähköisen latausjärjestelmän tulee tukipäätöksen mukaan olla otettu käyttöön.
Jatkoaikaa hankkeille?
Infratukiasetuksen mukaisella kirjauksella Energiavirastolla ei ole harkintavaltaa myöntää poikkeusta 18 kuukauden määräajasta.
Tämän vuoksi Energiavirasto on pyytänyt työ- ja elinkeinoministeriötä muuttamaan infratukiasetusta. Asetusmuutoksella säädettäisiin Energiaviraston harkintavallasta poikkeuksen (jatkoajan) myöntämiseen 18 kuukauden määräajasta, mikäli hankkeen toteutuminen/valmistuminen olisi tuen saajasta riippumattomien poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi viivästymässä.
- Jatkoajan myöntäminen olisi siten harkinnanvaraista ja koskisi lähinnä tilanteita, joissa olisi kyse tuen saajan kannalta ylitsepääsemättömästä esteestä, johon tämä ei olisi kohtuudella voinut varautua. Energiavirasto arvioisi tapauskohtaisesti, myönnetäänkö hankkeelle jatkoaikaa vai ei.
Tavoitteena on saattaa muutos voimaan kesällä 2020 siten, että Energiavirastolla olisi toimivalta myöntää poikkeus 18 määräajasta toisessa tarjouskilpailussa hyväksytyille hankkeille. Energiavirasto tiedottaa myöhemmin infrastruktuurituen saajia asetusmuutoksesta ja menettelystä lisäajan hakemiselle.