https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

COVID-19: Epidemia voi vaikuttaa liikenteen infrastruktuuritukeen

Koronaepidemia saattaa luoda ylitsepääsemättömiä esteitä myönteisen tukipäätöksen saaneille hankkeille, jos hankkeiden valmistuminen myöhästyy, esimerkiksi laitetoimitusten viivästysten tai muiden poikkeustilanteen tuomien haasteiden vuoksi, kertoo Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) lehdistötiedotteessa.

close-up-photo-of-gray-concrete-road-1197095

Energiavirasto sekä TEM etsivät parhaillaan lainsäädännöllistä ratkaisua siihen, miten tarjouskilpailun perusteella myönteisen tukipäätöksen saaneiden hankkeiden valmistelu voisi jatkua siten, että oikeus tukeen säilyisi, vaikka investoinnin toteutuksen 18 kuukauden määräaika ylittyisi, mikäli viivästyminen johtuu koronaepidemiasta johtuvista syistä.

Valtioneuvoston asetus sähköisen liikenteen ja biokaasun liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2018–2021 (498/2018 ”infratukiasetus”) 5 §:n mukaisesti infrastruktuurituen myöntämisen edellytyksenä on, että hankkeen mukainen biokaasutankkausasema tai sähköinen latausjärjestelmä otetaan käyttöön 18 kuukauden kuluessa tuen myöntämistä koskevan päätöksen tekemisestä.

Mainitun asetuksen 13 §:n 1 momentin mukaisesti tuen saajan tulee toimittaa hakemus tuen maksamista varten Energiavirastolle neljän kuukauden kuluessa siitä, kun hankkeen mukaisen biokaasutankkausaseman tai sähköisen latausjärjestelmän tulee tukipäätöksen mukaan olla otettu käyttöön.

Jatkoaikaa hankkeille?

Infratukiasetuksen mukaisella kirjauksella Energiavirastolla ei ole harkintavaltaa myöntää poikkeusta 18 kuukauden määräajasta.

Tämän vuoksi Energiavirasto on pyytänyt työ- ja elinkeinoministeriötä muuttamaan infratukiasetusta. Asetusmuutoksella säädettäisiin Energiaviraston harkintavallasta poikkeuksen (jatkoajan) myöntämiseen 18 kuukauden määräajasta, mikäli hankkeen toteutuminen/valmistuminen olisi tuen saajasta riippumattomien poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi viivästymässä.

- Jatkoajan myöntäminen olisi siten harkinnanvaraista ja koskisi lähinnä tilanteita, joissa olisi kyse tuen saajan kannalta ylitsepääsemättömästä esteestä, johon tämä ei olisi kohtuudella voinut varautua. Energiavirasto arvioisi tapauskohtaisesti, myönnetäänkö hankkeelle jatkoaikaa vai ei.

Tavoitteena on saattaa muutos voimaan kesällä 2020 siten, että Energiavirastolla olisi toimivalta myöntää poikkeus 18 määräajasta toisessa tarjouskilpailussa hyväksytyille hankkeille. Energiavirasto tiedottaa myöhemmin infrastruktuurituen saajia asetusmuutoksesta ja menettelystä lisäajan hakemiselle.

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.