https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

COVID-19: Epidemia voi vaikuttaa liikenteen infrastruktuuritukeen

Koronaepidemia saattaa luoda ylitsepääsemättömiä esteitä myönteisen tukipäätöksen saaneille hankkeille, jos hankkeiden valmistuminen myöhästyy, esimerkiksi laitetoimitusten viivästysten tai muiden poikkeustilanteen tuomien haasteiden vuoksi, kertoo Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) lehdistötiedotteessa.

close-up-photo-of-gray-concrete-road-1197095

Energiavirasto sekä TEM etsivät parhaillaan lainsäädännöllistä ratkaisua siihen, miten tarjouskilpailun perusteella myönteisen tukipäätöksen saaneiden hankkeiden valmistelu voisi jatkua siten, että oikeus tukeen säilyisi, vaikka investoinnin toteutuksen 18 kuukauden määräaika ylittyisi, mikäli viivästyminen johtuu koronaepidemiasta johtuvista syistä.

Valtioneuvoston asetus sähköisen liikenteen ja biokaasun liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2018–2021 (498/2018 ”infratukiasetus”) 5 §:n mukaisesti infrastruktuurituen myöntämisen edellytyksenä on, että hankkeen mukainen biokaasutankkausasema tai sähköinen latausjärjestelmä otetaan käyttöön 18 kuukauden kuluessa tuen myöntämistä koskevan päätöksen tekemisestä.

Mainitun asetuksen 13 §:n 1 momentin mukaisesti tuen saajan tulee toimittaa hakemus tuen maksamista varten Energiavirastolle neljän kuukauden kuluessa siitä, kun hankkeen mukaisen biokaasutankkausaseman tai sähköisen latausjärjestelmän tulee tukipäätöksen mukaan olla otettu käyttöön.

Jatkoaikaa hankkeille?

Infratukiasetuksen mukaisella kirjauksella Energiavirastolla ei ole harkintavaltaa myöntää poikkeusta 18 kuukauden määräajasta.

Tämän vuoksi Energiavirasto on pyytänyt työ- ja elinkeinoministeriötä muuttamaan infratukiasetusta. Asetusmuutoksella säädettäisiin Energiaviraston harkintavallasta poikkeuksen (jatkoajan) myöntämiseen 18 kuukauden määräajasta, mikäli hankkeen toteutuminen/valmistuminen olisi tuen saajasta riippumattomien poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi viivästymässä.

- Jatkoajan myöntäminen olisi siten harkinnanvaraista ja koskisi lähinnä tilanteita, joissa olisi kyse tuen saajan kannalta ylitsepääsemättömästä esteestä, johon tämä ei olisi kohtuudella voinut varautua. Energiavirasto arvioisi tapauskohtaisesti, myönnetäänkö hankkeelle jatkoaikaa vai ei.

Tavoitteena on saattaa muutos voimaan kesällä 2020 siten, että Energiavirastolla olisi toimivalta myöntää poikkeus 18 määräajasta toisessa tarjouskilpailussa hyväksytyille hankkeille. Energiavirasto tiedottaa myöhemmin infrastruktuurituen saajia asetusmuutoksesta ja menettelystä lisäajan hakemiselle.

Uusimmat artikkelit

Valmetilta teollisen internetin ratkaisu mittaustiedon keräämiseen kaasukuljetuskonteista

Valmet on kehittänyt teollisen internetin ratkaisun, joka kerää kriittistä mittaustietoa kaasukuljetuskonteista. Tarkka tiedonkeruu ilman perinteisiä fyysisiä mittauksia parantaa räjähdysherkkien, esimerkiksi metaania tai vetyä sisältävien konttien turvallisuutta, tuo säästöjä ja antaa tietoja konttien sisällöstä logistiikkaa varten.

19.10.2021 | Tutkimus ja koulutus

Neste avaa tutkimuskeskuksen Singaporeen

Neste vauhdittaa kasvustrategiansa toteutusta perustamalla tutkimuskeskuksen Singaporeen. Investoinnin myötä Neste kasvattaa maailmanlaajuista tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaansa ja edistää kumppaniyhteistyötä Aasian ja Tyynenmeren alueella ja erityisesti Singaporessa.

18.10.2021 | Alan Uutiset

Metsäteollisuus elpyy – teollisuuspuun hakkuut kasvavat

Koronapandemian vähittäinen väistyminen ja talouden elvytystoimien jatkuminen heijastuvat maailmantalouteen ja kasvattavat metsäteollisuustuotteiden tuotanto- ja vientimääriä vuonna 2021. Suomessa teollisuuden kasvava puuntarve lisää hakkuumääriä ja nostaa kantohintoja.

K-ryhmä saavutti vuoden 2025 energiatehokkuustavoitteensa – taustalla uudet innovaatiot

K-ryhmä sitoutui vuonna 2017 pienentämään energiankulutustaan 7,5 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Tuoreet luvut paljastavat, että tavoite on täyttynyt neljä vuotta etuajassa.

Terrafamen akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt

Terrafamen uuden akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt. Terrafame teki päätöksen akkukemikaalitehtaan 240 miljoonan euron investoinnista vuonna 2018. Akkukemikaalitehdas on valmistuessaan kapasiteetiltaan yksi maailman suurimmista akkukemikaalien tuotantolinjoista.

VR ottaa käyttöön koneälyisen apukuskin

VR on ottanut kevään aikana sekä matkustaja- että tavaraliikenteen junissa käyttöön veturinkuljettajaa avustavan, koneälyä hyödyntävän DAS-järjestelmän. DAS auttaa optimoimaan junan ajoa niin, että energiatehokkuus lisääntyy, täsmällisyys paranee ja samalla matkustusmukavuus kasvaa.

1.6.2021 | Kumppaniartikkeli

S/Y Christopher -jahdin peräsimien tiivisteiden vaihto – kuinka jahti päätyi Suomeen?

Viisi vuotta sitten S/Y Christopher -jahti oli Mallorcalla kunnostuksessa ja Baltic Yachts auttoi heitä siellä monissa kunnostukseen liittyvissä asioissa. Samalla Baltic Yachts loi hyvät suhteet kapteeni Mark O’Reillyyn.