https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Neste ja Finnair pienentävät lentämisen hiilijalanjälkeä uusiutuvalla lentopolttoaineella

Finnair ja Neste ovat sopineet uusiutuvan lentopolttoaineen käytöstä Finnairin lentotoiminnassa. Yhteistyö lisää asteittain selvästi uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä Finnairin Helsinki-Vantaalta lähtevillä lennoilla. 

 

finnair_neste

Uusiutuvat lentopolttoaineet vähentävät hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia verrattuna fossiiliseen lentopolttoaineeseen. 

Nesteen mukaan Finnairin kanssa solmittu yhteistyö vauhdittaa osaltaan uusiutuvien lentopolttoaineiden tuotantoa Suomessa. Niiden saatavuuden paraneminen on tärkeää, jotta Finnair ja muut lentoyhtiöt saavat uusiutuvaa lentopolttoainetta jatkossa enemmän ja edullisemmin. 

- Uusiutuvat lentopolttoaineet ovat tärkeä osa pitkän aikavälin hiilineutraaliusohjelmaamme. Arvioimme, että vuoden 2025 loppuun mennessä käytämme vuosittain noin 10 miljoonaa euroa uusiutuviin lentopolttoaineisiin. Terveen uusiutuvien lentopolttoaineiden markkinan kehittyminen edellyttää sitoutumista edelläkävijöiltä, ja toivon Neste-yhteistyömme näyttävän tietä muille toimijoille, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner

Finnair tarjoaa loppuvuodesta asiakkailleen mahdollisuuden pienentää lentonsa hiilijalanjälkeä tuomalla tarjolle lipputyypin, joka sisältää uusiutuvan lentopolttoaineen käytön. Kun asiakas ostaa tällaisen lentolipun, Finnair myös itse ostaa uusiutuvaa polttoainetta asiakkaan panostusta vastaavan määrän. Finnair myös lentää oman henkilöstönsä työmatkat jatkossa uusiutuvan lentopolttoaineen ja fossiilisen polttoaineen seoksella.

Finnair, Finavia ja Neste työstävät yhdessä mallia, jossa yritysasiakkaatkin voisivat pienentää liikematkustuksensa hiilidioksidipäästöjä uusiutuvilla lentopolttoaineilla. 

Nettopäästöt puoleen nykyisestä

Finnair kertoi omassa tiedotteessaan aikovansa puolittaa nettopäästönsä vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019 tasosta, ja saavuttavansa hiilineutraaliuden viimeistään vuoden 2045 loppuun mennessä. 

Päästöjen vähentämiseen liittyvät päätoimet ovat lentoyhtiön mukaan:   

  • Finnairin pääomamarkkinapäivänään marraskuussa julkistama 3,5–4,0 miljardin euron laivastoinvestointi, joka vähentää hiilidioksidipäästöjä Finnairin Euroopan liikenteessä 10–15 %.   
  • 60 miljoonan euron investointi vastuullisuustoimiin strategiakautena 2020-2025.  
  • Lentojen painon vähentäminen, mukaan lukien lennonaikaisen tuotemyynnin lopettaminen EU:n sisällä 29.4.2020 ja keskittyminen ennakkotilausmyyntiin.   
  • Polttoainetehokkuuden parantaminen jokaisella lennolla lentomenetelmiä kehittämällä.  
  • Yhteistyösopimus Nesteen kanssa uusiutuvien lentopolttoaineiden käytön lisäämiseksi.  
  • Yrityssopimusasiakkaiden lentojen hiilidioksidipäästöjen hyvittäminen.  
  • Asiakkaiden kutsuminen tekemään vastuullisia valintoja ja heidän päästöhyvitys- ja biopolttoainepanostuksiensa palkitseminen Finnairin tekemillä vastaavilla biopolttoaineostoilla.   
  • Kertakäyttömuovien vähentäminen puoleen vuoden 2022 loppuun mennessä.  
  • Ruokajätteen puolittaminen catering-toiminnoissa vuoden 2022 loppuun mennessä.   

Finnair investoi strategiakaudella 2020–2025 vastuullisuustoimiin 60 miljoonaa euroa. Tämä on EU:n päästökauppavelvoitteiden ja muiden ympäristöperusteisten maksujen lisäksi, joiden yhteissumma oli vuonna 2019 yli 35 miljoonaa euroa.  

Lehtoyhtiön mukaan muun muassa lentojen painon ja polttoainetehokkuuden hallinta on tärkeässä roolissa lentotoiminnan hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Finnair onkin tehnyt suunnitelman lentojen painon systemaattiseen vähentämiseen ja lentojen polttoainetehokkaampaan operointiin.

- Tavoitteena on vähentää polttoaineen kulutusta 15 000 tonnilla vuodessa.   

Uusimmat artikkelit

19.12.2024 | Alan Uutiset

VR FleetCare sai ison tilauksen raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Arktinen osaaminen on sarjavalmistukseen soveltuvien vaunujen suunnittelun lähtökohtana. Pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta hanke on merkittävä; se mahdollistaa raskaiden puolustusmateriaalien kuljetukset rautateitse.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.