https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Neste ja Finnair pienentävät lentämisen hiilijalanjälkeä uusiutuvalla lentopolttoaineella

Finnair ja Neste ovat sopineet uusiutuvan lentopolttoaineen käytöstä Finnairin lentotoiminnassa. Yhteistyö lisää asteittain selvästi uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä Finnairin Helsinki-Vantaalta lähtevillä lennoilla. 

 

finnair_neste

Uusiutuvat lentopolttoaineet vähentävät hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia verrattuna fossiiliseen lentopolttoaineeseen. 

Nesteen mukaan Finnairin kanssa solmittu yhteistyö vauhdittaa osaltaan uusiutuvien lentopolttoaineiden tuotantoa Suomessa. Niiden saatavuuden paraneminen on tärkeää, jotta Finnair ja muut lentoyhtiöt saavat uusiutuvaa lentopolttoainetta jatkossa enemmän ja edullisemmin. 

- Uusiutuvat lentopolttoaineet ovat tärkeä osa pitkän aikavälin hiilineutraaliusohjelmaamme. Arvioimme, että vuoden 2025 loppuun mennessä käytämme vuosittain noin 10 miljoonaa euroa uusiutuviin lentopolttoaineisiin. Terveen uusiutuvien lentopolttoaineiden markkinan kehittyminen edellyttää sitoutumista edelläkävijöiltä, ja toivon Neste-yhteistyömme näyttävän tietä muille toimijoille, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner

Finnair tarjoaa loppuvuodesta asiakkailleen mahdollisuuden pienentää lentonsa hiilijalanjälkeä tuomalla tarjolle lipputyypin, joka sisältää uusiutuvan lentopolttoaineen käytön. Kun asiakas ostaa tällaisen lentolipun, Finnair myös itse ostaa uusiutuvaa polttoainetta asiakkaan panostusta vastaavan määrän. Finnair myös lentää oman henkilöstönsä työmatkat jatkossa uusiutuvan lentopolttoaineen ja fossiilisen polttoaineen seoksella.

Finnair, Finavia ja Neste työstävät yhdessä mallia, jossa yritysasiakkaatkin voisivat pienentää liikematkustuksensa hiilidioksidipäästöjä uusiutuvilla lentopolttoaineilla. 

Nettopäästöt puoleen nykyisestä

Finnair kertoi omassa tiedotteessaan aikovansa puolittaa nettopäästönsä vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019 tasosta, ja saavuttavansa hiilineutraaliuden viimeistään vuoden 2045 loppuun mennessä. 

Päästöjen vähentämiseen liittyvät päätoimet ovat lentoyhtiön mukaan:   

  • Finnairin pääomamarkkinapäivänään marraskuussa julkistama 3,5–4,0 miljardin euron laivastoinvestointi, joka vähentää hiilidioksidipäästöjä Finnairin Euroopan liikenteessä 10–15 %.   
  • 60 miljoonan euron investointi vastuullisuustoimiin strategiakautena 2020-2025.  
  • Lentojen painon vähentäminen, mukaan lukien lennonaikaisen tuotemyynnin lopettaminen EU:n sisällä 29.4.2020 ja keskittyminen ennakkotilausmyyntiin.   
  • Polttoainetehokkuuden parantaminen jokaisella lennolla lentomenetelmiä kehittämällä.  
  • Yhteistyösopimus Nesteen kanssa uusiutuvien lentopolttoaineiden käytön lisäämiseksi.  
  • Yrityssopimusasiakkaiden lentojen hiilidioksidipäästöjen hyvittäminen.  
  • Asiakkaiden kutsuminen tekemään vastuullisia valintoja ja heidän päästöhyvitys- ja biopolttoainepanostuksiensa palkitseminen Finnairin tekemillä vastaavilla biopolttoaineostoilla.   
  • Kertakäyttömuovien vähentäminen puoleen vuoden 2022 loppuun mennessä.  
  • Ruokajätteen puolittaminen catering-toiminnoissa vuoden 2022 loppuun mennessä.   

Finnair investoi strategiakaudella 2020–2025 vastuullisuustoimiin 60 miljoonaa euroa. Tämä on EU:n päästökauppavelvoitteiden ja muiden ympäristöperusteisten maksujen lisäksi, joiden yhteissumma oli vuonna 2019 yli 35 miljoonaa euroa.  

Lehtoyhtiön mukaan muun muassa lentojen painon ja polttoainetehokkuuden hallinta on tärkeässä roolissa lentotoiminnan hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Finnair onkin tehnyt suunnitelman lentojen painon systemaattiseen vähentämiseen ja lentojen polttoainetehokkaampaan operointiin.

- Tavoitteena on vähentää polttoaineen kulutusta 15 000 tonnilla vuodessa.   

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.