Terrafame alkaa hyödyntää vetylaitosten hukkaenergiaa

Valtion kaivosyhtiö Terrafame alkaa tuottaa prosessihöyryä vetylaitostensa hukkaenergiavirtoja hyödyntämällä. Vastaavaa teknologiaa on aiemmin käytetty muun muassa voimalaitoksissa, mutta vetylaitoksissa sen hyödyntäminen on uutta. Energia- ja vesiyhtiö Adven toteuttaa ratkaisun ja vastaa myös sen toiminnasta jatkossa. Projekti saa työ- ja elinkeinoministeriön uuden energiateknologian investointitukea.

valmet_Terrafanme

Terrafamen uutta akkukemikaalitehdasta Sotkamossa ohjataan Valmetin automaatioteknologialla.

Toteutettava ratkaisu vähentää Terrafamen tuotantolaitoksilla fossiilisilla polttoaineilla tuotetun energian osuutta merkittävästi, kun vetylaitoksilla syntyvä hukkaenergia otetaan talteen. Terrafamen energiatehokkuus paranee ja energiantuotannon päästöt vähenevät.
- Etsimme jatkuvasti keinoja parantaa energiatehokkuutta ja pienentää hiilijalanjälkeämme. Kyseessä on merkittävä määrä hukkaenergiaa, joka saadaan nyt hyötykäyttöön, Terrafamen akkukemikaalitehtaan johtaja Kristian Granit sanoo.
- Teollisuuslaitosten halu ottaa hukkaenergioita talteen on selvästi kasvussa. Taustalla on päämäärä vähentää päästöjä ja toisaalta säästää energiantuotannon kustannuksissa. Jos nykyisistä prosesseista ottaa energiaa uudelleenkäyttöön, voi sillä kattaa joko kasvavan energiatarpeen tai korvata nykyistä, monesti fossiiliseen perustuvaa, tuotantoa, Advenin myyntijohtaja Juha Elo sanoo.
Terrafame rakentaa parhaillaan yhtä maailman suurimmista akkukemikaalien tuotantolinjoista. Vuonna 2021 käynnistettävässä akkukemikaalitehtaassa Terrafamen nykyinen päätuote, nikkeli-kobolttisulfidi, jatkojalostetaan sähköautojen akkujen raaka-aineena käytettäviksi nikkeli- ja kobolttisulfaateiksi. Terrafamen biokasaliuotukseen perustuvan tuotannon hiilijalanjälki on selvästi pienempi kuin perinteisillä malminrikastusmenetelmillä.
Voimalaitoksista tuttu teknologia vetylaitokseen
Terrafamelle rakennettavassa lämmöntalteenotossa käytetään tyhjiöputkilämmönvaihdinta. Samaa teknologiaa on hyödynnetty aiemmin voimalaitoksissa, mutta vetylaitoksissa sen käyttö on uutta.
Talteenotettavan energian määrä riippuu vetylaitosten käyttöasteesta: mitä enemmän vetylaitoksia käytetään, sitä enemmän syntyy hukkaenergiaa. Talteenotto vastaa parhaimmillaan noin viiden megawatin energiantuotannon tehoa. 
- Pohdimme energiantalteenoton toteuttamista myös itse, mutta totesimme, että on yksinkertaisempaa, kun koko Terrafamen alueen höyryn tuotanto ja jakelu on yhden toimijan, Advenin, käsissä. Näin voimme keskittää resurssit ydinbisnekseemme eli metallien ja jatkossa akkukemikaalien tuotantoon, Granit kertoo.
Yhteistyö lämmöntalteenotossa on jatkumoa Terrafamen ja Advenin aiemmalle yhteistyölle. Adven toteuttaa parhaillaan Terrafamelle 10 megawatin kiinteän polttoaineen energialaitosta, joka tuottaa uusiutuvalla polttoaineella höyryä ja lämpöenergiaa akkukemikaalien valmistukseen sekä teollisuusalueen muihin tarpeisiin. Adven myös kehittää tehdasalueen energiantuotannon infrastruktuuria ja energiatehokkuutta ja rakentaa energian siirtolinjoja.
Lämmöntalteenoton toteutus

  • Lämmöntalteenotto tehdään tyhjiöputkilämmönvaihtimen avulla
  • Tyhjiöputkilämmönvaihtimessa kuuman ja kylmän puolen välissä on putket. Putki on tyhjiö, jossa on nestettä. Kuuma puoli höyrystää nesteen putken sisällä, ja höyry siirtää lämmön kylmälle puolelle. Samalla kun höyry luovuttaa lämmön, se lauhtuu takaisin nesteeksi.
  • Teknologiaa on käytetty voimalaitosten yhteydessä, mutta ei vetylaitoksen yhteydessä.
  • Vetylaitoksen yhteydessä käytetään yleisimmin lämmöntalteenotossa putkilämmönvaihdinta.
  • Projekti saa työ- ja elinkeinoministeriön uuden teknologian tukea.

Uusimmat artikkelit

30.3.2020 | Alan Uutiset

Luotsit varautuivat koronavirusepidemiaan – toiminta varmistetaan poikkeusoloissakin

Finnpilot aloitti koronavirusepidemiaa varten varautumisen jo tammikuussa. Tiukoilla ohjeistuksilla pyritään turvaamaan meriliikenteen tärkeän lenkin, luotsauksen sujuminen myös poikkeusoloissa.

Ennätyksellinen 6 000 tonnin tavarajuna liikennöi Vainikkalasta Haminaan

VR Transpoint on pilotoinut maaliskuun aikana ennätyksellisen suurta tavarajunaa transitoliikenteen kuljetuksissa Vainikkalasta Haminan satamaan. 6 000 tonnia painavassa junassa on 66 vaunua ja vajaa kilometrin mittainen kokoonpano liikkuu kahden Vectron-sähköveturin voimin. Suuret junakoot tuovat tehokkuutta rautatiekuljetuksiin.

Ilman typpidioksidipitoisuus on laskenut Suomessa 40 prosenttia poikkeustilan aikana

Koronaviruksen myötä vähentyneet liikennemäärät ovat parantaneet kaupunkien ilmanlaatua. Katupöly kuitenkin heikentää monin paikoin ilmanlaatua.

Kevään kelirikosta ennustetaan keskimääräistä helpompaa - talvi ei ole ollut yhtä hellä päällysteille

Maanteillä kelirikosta ennustetaan keskimääräistä helpompaa, mutta alueellisia eroja on. Talven runsaat vesisateet Etelä-Suomessa ja runsas lumimäärä Pohjois-Suomessa aiheuttavat eniten epävarmuutta kelirikon vaikeuden ennustamiseen keväällä, kertoo Väylä virasto lehdistötiedotteessa.

26.3.2020 | Tutkimus ja koulutus

Tutkijaryhmä selvittää, kuinka etätyö-Suomi pysyy toimintakykyisenä myös koronaepidemian aikana

Fast Expert Teams- asiantuntijaverkosto selvittää etätyöhön siirtymisen vaikutuksia työelämään. Kaikkia etätyöhön siirtyneitä työntekijöitä pyydetään vastaamaan aiheeseen liittyvään kyselyyn.

Voimalaitosten älykäs ohjaus tukemaan uusiutuvan energian kasvua

Kaksivuotisessa SmartFlex-projektissa kehitetään älykkäitä valvonta- ja säätötyökaluja, joiden avulla voimalaitoksia voidaan ohjata nopeasti muuttuvissa tilanteissa. Tavoitteena on pidentää laitosten elinkaarta sekä ylläpitää hyvä hyötysuhde ja pienet päästöt luotettavasti koko elinkaaren ajan.

24.2.2020 | Kumppaniartikkeli

Tunnista kemikaalivuodot ja reagoi ajoissa – uusi DENIOS innovaatio SpillGuard®

Jo pienikin kemikaali- tai öljyvuoto voi aiheuttaa suuret vahingot meille ihmisille ja ympäristölle, etenkin jos vuotoa ei havaita ajoissa. Halusimme ratkaista tämän ongelman, joten heitimme haasteen tuotekehityksestä vastaaville insinööreillemme.