Tutkimus todistaa: aggregaattien päästöistä eroon kannettavalla virtalähteellä
Tuore EU-rahoitteinen tutkimus osoittaa kannettavien virtalähteiden päästövähennys- ja kustannusäästöpotentiaalin.
Kannettavat virtalähteet vähentävät paikallisia päästöjä, melua ja kustannuksia perinteisiin polttomoottoriaggregaatteihin verrattuna, selviää tuoreesta EU-rahoitteisessa tutkimuksesta.
Tutkimuksessa selvitettiin kannettavien virtalähteiden soveltuvuutta rakennustyömaiden tarpeisiin. Tulokset osoittavat, että kannettavat virtalähteet päihittävät polttomoottoriaggregaatit ympäristökuormituksen lisäksi työtehokkuudessa sekä työterveyden ja -turvallisuuden näkökulmasta.
Kolmivuotisessa tutkimuksessa selvitettiin Instagrid-startupin kehittämän kannettavan akkujärjestelmän hyötyjä rakennustyömailla. Tutkimukseen osallistui 12 eurooppalaista rakennusyhtiötä seitsemässä EU-maassa. Suomesta tutkimukseen osallistui YIT, joka pyrkii puolittamaan toiminnastaan syntyvät päästöt vuoteen 2030 mennessä
Tutkimuksen tärkeimmät havainnot ovat:
- Kannettavat virtalähteet nollaavat paikalliset päästöt. Aggregaatit ovat terveysriski sekä käyttäjälle että sivullisille päästämällä pakokaasuissa ilmaan typpioksidia (NOx), pienhiukkasia (PN), hiilimonoksidia (CO) ja hiilivetyä (HC).
- Kannettavat virtalähteet vähentävät melua. Aggregaattien valmistajien ilmoittamat desibeliarvot vaihtelevat 80–100 desibelin välillä, mikä ylittää EU:n määrittelemän korkean melutason kynnyksen (50-55 db).
- Kannettavat virtalähteet vähentävät CO2-päästöjä koko elinkaaren aikana: Tutkimuksessa hyödynnetyn virtalähteen elinkaaren aikaiset CO2-päästöt ovat 13 prosenttia bensiiniaggregaatin ja 8 prosenttia dieselaggregaatin elinkaaren CO2-päästöistä. Kannettava virtalähde vähensi kasvihuonekaasujen kokonaispäästöjä 97 prosenttia.
- Kannettavista virtalähteistä kustannusäästöjä: Aggregaattien suurimmat kustannukset liittyvät polttoainekustannuksiin. Omistuskustannusten kokonaisvertailu 10 vuoden ajalta osoittaa yli 25 prosentin kustannusedun kannettavien virtalähteiden hyväksi. Seuraavan vuosikymmenen aikana polttoaineiden hintojen odotetaan nousevan voimakkaasti, kun taas akkukennojen kustannusten odotetaan laskevan merkittävästi.
Pieniä polttomoottoriaggregaatteja käytetään edelleen laajasti: pelkästään vuonna 2020 niitä valmistettiin noin 50 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti.
Tutkimusten mukaan yksi tunti kannettavalla bensiinikäyttöisellä aggregaatilla päästää yhtä paljon ilmansaasteita kuin 250 km ajomatka keskimääräisellä henkilöautolla. Tämän vuoksi polttomoottoriaggregaattien käyttöä on alettu suitsia. Esimerkiksi Kalifornian osavaltio kielsi hiljattain bensiinikäyttöisten aggregaattien myynnin vuodesta 2028 alkaen.