https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus todistaa: aggregaattien päästöistä eroon kannettavalla virtalähteellä

Tuore EU-rahoitteinen tutkimus osoittaa kannettavien virtalähteiden päästövähennys- ja kustannusäästöpotentiaalin.

Kannettavat virtalähteet vähentävät paikallisia päästöjä, melua ja kustannuksia perinteisiin polttomoottoriaggregaatteihin verrattuna, selviää tuoreesta EU-rahoitteisessa tutkimuksesta.

Tutkimuksessa selvitettiin kannettavien virtalähteiden soveltuvuutta rakennustyömaiden tarpeisiin. Tulokset osoittavat, että kannettavat virtalähteet päihittävät polttomoottoriaggregaatit ympäristökuormituksen lisäksi työtehokkuudessa sekä työterveyden ja -turvallisuuden näkökulmasta.

Kolmivuotisessa tutkimuksessa selvitettiin Instagrid-startupin kehittämän kannettavan akkujärjestelmän hyötyjä rakennustyömailla. Tutkimukseen osallistui 12 eurooppalaista rakennusyhtiötä seitsemässä EU-maassa. Suomesta tutkimukseen osallistui YIT, joka pyrkii puolittamaan toiminnastaan syntyvät päästöt vuoteen 2030 mennessä 

Tutkimuksen tärkeimmät havainnot ovat:

  • Kannettavat virtalähteet nollaavat paikalliset päästöt. Aggregaatit ovat terveysriski sekä käyttäjälle että sivullisille päästämällä pakokaasuissa ilmaan typpioksidia (NOx), pienhiukkasia (PN), hiilimonoksidia (CO) ja hiilivetyä (HC).
  • Kannettavat virtalähteet vähentävät melua. Aggregaattien valmistajien ilmoittamat desibeliarvot  vaihtelevat 80–100 desibelin välillä, mikä ylittää EU:n määrittelemän korkean melutason kynnyksen (50-55 db).
  • Kannettavat virtalähteet vähentävät CO2-päästöjä koko elinkaaren aikana: Tutkimuksessa hyödynnetyn virtalähteen elinkaaren aikaiset CO2-päästöt ovat 13 prosenttia bensiiniaggregaatin ja 8 prosenttia dieselaggregaatin elinkaaren CO2-päästöistä. Kannettava virtalähde vähensi kasvihuonekaasujen kokonaispäästöjä 97 prosenttia.
  • Kannettavista virtalähteistä kustannusäästöjä: Aggregaattien suurimmat kustannukset liittyvät polttoainekustannuksiin. Omistuskustannusten kokonaisvertailu 10 vuoden ajalta osoittaa yli 25 prosentin kustannusedun kannettavien virtalähteiden hyväksi. Seuraavan vuosikymmenen aikana polttoaineiden hintojen odotetaan nousevan voimakkaasti, kun taas akkukennojen kustannusten odotetaan laskevan merkittävästi.

Pieniä polttomoottoriaggregaatteja käytetään edelleen laajasti: pelkästään vuonna 2020 niitä valmistettiin noin 50 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti.

Tutkimusten mukaan yksi tunti kannettavalla bensiinikäyttöisellä aggregaatilla päästää yhtä paljon ilmansaasteita kuin 250 km ajomatka keskimääräisellä henkilöautolla. Tämän vuoksi polttomoottoriaggregaattien käyttöä on alettu suitsia. Esimerkiksi Kalifornian osavaltio kielsi hiljattain bensiinikäyttöisten aggregaattien myynnin vuodesta 2028 alkaen.

Uusimmat artikkelit

13.6.2024 | Alan Uutiset

Vanhoista renkaista uusia autonosia – Nesteen, Borealiksen ja Covestron yhteishanke

Käytetyt auton renkaat nesteytetään kemiallisen kierrätyksen avulla ja jalostetaan peruskemikaaleiksi sekä edelleen erittäin puhtaiksi polykarbonaateiksi. Polykarbonaatteja voidaan käyttää erilaisissa autoteollisuuden käyttökohteissa ajovalojen osista jäähdyttimien säleikköihin.

Outokumpu laajentaa robotiikan käyttöä turvallisuustyössä

Ensimmäinen ANYmal-robotti "Jokkeri" aloitti työnsä Torniossa. Yhtiö arvioi, että tarkastustehtävien siirtäminen robotille voi auttaa vähentämään työntekijöiden altistumisaikaa vaarallisille aineille yli 80 prosenttia ja vaarallisia huoltokorjauksia 20 prosenttia.

Nesteen Porvoon jalostamon suurseisokki saatiin onnistuneesti päätökseen

Suurseisokin ajan Porvoon jalostamo oli yksi Suomen suurimmista. Vuoden 2024 suurseisokin kokonaisinvestointi oli noin 390 miljoonaa euroa.

Valio investoi Lapinlahden tehtaaseen yli 60 miljoonaa euroa

Investointi käsittää juustonvalmistustilojen laajennuksen ja laitteiden uusimisen. Investoinnin tarkoituksena on korvata nykyinen, teknisen käyttöikänsä päässä oleva valmistuslaitteisto.

Schneider Electric testaa Helenin sähköverkossa haitallisen SF6-kaasun korvaamista uudella teknologialla

Merkittävä osa sähköverkkoon asennetuista keskijännitekojeistoista sisältää SF6-kaasua. Schneider Electric on pyrkinyt ratkaisemaan ongelmaa RM AirSeT -kojeiston avulla.

VTT rakentaa uuden puolijohteiden pilottilinjan

Puolijohdealalla kiekkokoko on keskeisessä roolissa. Uuden yhteiskäyttöisen pilottilinjan laitteistot tulevat tukemaan sirukehitystä ja piensarjatuotantoa sekä 300 millimetrin että 200 millimetrin piikiekoille.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.