https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Vahvalta näyttänyt talouskasvu vaihtui hetkessä epävarmuuteen

Teknisen Kaupan Liiton toimitusjohtaja Markku Uitto pohtii pääkirjoituksessaan Ukrainan sodan vaikutuksia liiton jäsenyrityksiin. Vielä tämän vuoden helmikuun alussa näytti vielä tulevan toinen vahvan talouskasvun vuosi niin Suomen talouteen kuin tekniseen kauppaankin, mutta näkymä kuitenkin pian muuttui Venäjän käynnistettyä sodan Ukrainaa vastaan.

akku

– Elämme jälleen melkoisen sumun peitossa tulevaisuuden osalta, kirjoittaa Markku Uitto.

Monella liiton jäsenyrityksellä on ollut toimintaa niin Ukrainassa, Venäjällä kuin Valko-Venäjälläkin. Ukrainan toiminnot ovat keskeytyksissä ja päähuomio on nyt oman henkilöstön turvaan saaminen sota-alueelta. Venäjällä ja Valko-Venäjällä olevia toimintoja uudelleen arvioidaan ja vähintään skaalataan alaspäin, hän lisää.

Teknisen kaupan näkökulmasta sodalla on ollut suurin ja nopein vaikutus teräskauppaan Euroopassa ja Suomessa. Ukraina, Venäjä ja Valko-Venäjä ovat olleet merkittäviä teräksen toimittajia. Ukrainan tehtaat ovat kiinni, Venäjän suurimmat tehtaat pakotteiden piirissä omistajiensa kautta ja nyt loputkin uusimman tuontipakotekierroksen johdosta.

– Valitettavasti eurooppalaiset terästehtaat ovat myös tuoneet merkittävän osan käyttämästään rautamalmista ja teräsaihioista Venäjältä ja Ukrainasta. Tämä tarkoittaa kokonaisuutena täysin poikkeuksellista tarjontahäiriötä markkinoilla. Varsinkaan keski- ja eteläeurooppalaiset terästehtaat eivät välttämättä ota uusia tilauksia lainkaan vastaan tai hinnat ovat jotain ennenkokematonta. Jo viime vuonna teräksen hinta oli kaikkien aikojen ennätystasolla, joka monissa laaduissa on nyt mennen tullen ylitetty.

– Yritykset varmasti keksivät korvaavia logistisia putkia teräksen tarjonnan lisäämiseksi ajan kanssa. EU:n ulkopuolista tuontia jarruttavat lähtömaakohtaiset tuontikiintiöt, jotka pitäisikin nopeasti vähintään allokoida uudestaan näiden kolmen maan osalta. Muuten edessä saattaa olla merkittävässä määrin teollisten ja kiinteistöinvestointien lykkäämistä tai perumista saatavuusongelmien ja korkeiden hintojen johdosta, Uitto päättää.

//Nina Garlo-Melkas

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.