Ympäristöä voi suojella myös voittoa tavoitellen

Clewat Oy kehitti aluksen, joka puhdistaa vesistöjä muun muassa muovista ja öljystä. Moni on halukas ratkaisemaan maailman vesistöjen ongelmat, mutta maksajia ei ole aina helppo löytää.

clewat2

Aluksia on tällä hetkellä kaksi, mutta yhtiön tavoitteena on, että kahden vuoden kuluttua maailman meriä puhdistaa jo 20 Cleansweep-alusta. Kuva: Clewat

Ympäristö ja vastuullisuus edellä kulkee toistaiseksi listaamaton kokkolalainen cleantech-alan yritys Clewat Oy. Idea yhtiöstä vuonna 2010, kun yhtiön perustaja Johannes Myllykoski halusi pelastaa maailman meret öljyltä mutta kehittikin laitteen, joka voi öljyn lisäksi kerätä vesistöistä muoviroskaa ja haittakasvillisuutta.

Maailman merissä on tällä hetkellä arvioitu olevan noin 150 miljoonaa kiloa muoviroskaa, ja määrän arvioidaan tuplaantuvan vuoteen 2030 mennessä, mikäli asiaan ei puututa. Clewatin virtauttamistekniikkaan pohjautuvat Cleansweep-puhdistusalukset on todettu toimiviksi vesistöjen puhdistuksessa, ja nyt yhtiö haluaa lisää paukkuja alusten valmistamiseen.

Investoinnit vastuullisuuteen kasvussa

Markkinat näyttävät tällä hetkellä suotuisilta, sillä ihmisten kiinnostus ympäristönsuojeluun ja vastuullisuuteen kasvaa koko ajan. Springvestin kyselyyn vastanneista 45 prosenttia pitää yritysten vastuullisuutta melko tai erittäin tärkeänä ja 38 prosenttia kertoo suhtautumisensa olevan neutraali.

Myös Clewatilla arvioidaan, että ala tulee olemaan voimakkaassa kasvussa tulevan vuosikymmenen aikana.

– Vesistöongelmia halutaan nyt ratkaista ja estää vesistöjen tilan heikentyminen. Investoinnit ja halukkuus investoida näyttävät olevan voimakkaassa kasvussa, Clewat Oy:n hallituksen puheenjohtaja Janne Saarikko sanoo.

– Vaikka kaikki olisivat sitä mieltä, että näitä yleisiä ongelmia pitää ratkaista, ongelmaksi muodostuu se, kuka rahoittaa toimenpiteet. Siksi meidänkin kasvumme kriittinen piste on se, että yksityisiltä tai valtiollisilta tahoilta löytyy valmiutta maksaa paremmasta tulevaisuudesta ja biodiversiteetin säilymisestä.

Clewatin ensimmäinen osakeanti järjestettiin viime talvena, ja se herätti yhtiön mukaan ilahduttavasti kiinnostusta, vaikka tarkkoja lukuja yhtiö ei haluakaan avata. Saarikon mukaan uudet osakeannit ovat mahdollisia, mutta myös pörssilistautuminen voi olla vaihtoehto.

– Tulevaisuudessa edessä on joko listautuminen tai kaupallinen yhdistyminen tällaisella globaalilla markkinalla toimivalla yrityksellä. Tarvitsemme tulevaisuudessa merkittävästi lisää resursseja, joten ilman muuta tällainen kapitalistinen rahan allokoitumismalli, jossa voittoa tähdäten tehdään hyviä asioita, on erittäin hyvä toimintamalli, Saarikko sanoo.

Aiemmin yhtiö on saanut rahoitusta muun muassa Business Finlandilta ja Ålandsbankenin Itämeriprojekti-kilpailusta, jonka 70 000 euron pääpalkinnon se nappasi vuonna 2018.

Aiesopimus Etiopian valtion kanssa

Yhtiö on kasvuvaiheessa eikä julkista vielä tunnuslukujaan. Sen ensimmäisen kaupallisen toimintavuoden tilikausi päättyy kesäkuussa.

– Olemme vielä isoilta osin mukana projekteissa, joissa tehdään ajallisesti melko lyhytaikaisia sopimuksia tai maantieteellisesti rajattuja transaktioita. Luonnollinen projektikoko tämäntyyppisissä hankkeissa on hyvin suuri. Useissa hankkeissa, joista olemme neuvotelleet tai jotka ovat aiesopimusvaiheessa, yksittäisen transaktion koko on useita miljoonia, Saarikko sanoo.

Tunnuslukujen tapaan yhtiö ei myöskään voi tässä vaiheessa paljastaa asiakkaitaan tarkemmin. Asiakkaisiin kuuluu Saarikon mukaan valtioita ja kuntia, mutta näiden lisäksi myös yksityishenkilöitä ja pörssiyhtiöitä.

– Viime vuonna solmimme Etiopian valtion kanssa aiesopimuksen Tanajärven puhdistukseen liittyen.

Tällä hetkellä rahoituksella haetaan kasvua uusien Cleansweep-alusten valmistuksen kautta. Aluksia on tällä hetkellä kaksi, mutta yhtiön tavoitteena on, että kahden vuoden kuluttua maailman meriä puhdistaa jo 20 Cleansweep-alusta. Aluksia ei myydä suoraan asiakkaille, vaan asiakkaat ostavat puhdistuksen palveluna. Cleansweepin lisäksi yhtiöllä on oma laite jokien puhdistukseen, samoin kuin ekologiseen lumensulatukseen.

Koronaepidemiaa seuranneet rajoitukset varjostavat kuitenkin yhtiön liiketoiminnan kasvua, eikä yhtiö vielä ole määrittänyt seuraavan osakeannin ajankohtaa. Alun perin se oli suunniteltu keväälle 2020.

– Ennustettavuus seuraavien 12 kuukauden osalta on vaikeaa. Jos ensi talvena tulee matkustusrajoitteita, sillä voi olla kansainvälisen toimintamme kannalta suuriakin vaikutuksia, Saarikko sanoo.

Clewat Oy:n ensimmäisen 17 kuukauden mittaisen tilikauden liikevaihto oli  89 000 ja liikevoittoa kertyi 3000 euroa.

Teksti: Maarit Krok

Yhtiöstä voi lukea lisää syksyä Promaint-lehden 3/2020 -numerosta

Uusimmat artikkelit

K-kauppojen aurinkovoimaloilla ennätystehot touko-kesäkuussa

K-kauppojen aurinkovoimaloiden yli 40 000 aurinkopaneelia tuottivat touko-kesäkuussa ennätykselliset yli 3 000 MWh puhdasta aurinkosähköä. Kokonaisuudessa tuotettu määrä vastaa noin 5 000 pakastealtaan vuotuista sähkönkulutusta. Parhaimmassa tapauksessa aurinkovoimalla pystytään kattamaan valtaosa kaupan päivittäisestä sähkötarpeesta. 

7.8.2020 | Alan Uutiset

Tullin ennakkotilasto: Viennin syöksy pysähtyi kesäkuussa

Suomen tavaraviennin arvo oli 4,5 miljardia euroa kesäkuussa, eli 15,4 prosenttia vuoden takaista vähemmän. Tilanne kuitenkin koheni toukokuusta.

Saksalaisjätti Schaeffler lanseeraa suomalaisen partneriverkoston avulla kehitetyn kunnonvalvontajärjestelmän

Saksalainen auto- ja teollisuusalan yritys Schaeffler on toteuttanut kunnonvalvontajärjestelmänsä OPTIME:n suomalaisen partneriverkoston avulla. Saksalaisyhtiö on jo aikaisemmin perustanut tuotekehitystiimin Suomeen ja nyt yhteistyöllä luotua tuotetta lanseerataan kaupallisesti.

EVA: Talouskriisi on suomalaisten suurin uhka

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:n julkaisemassa tutkimuksessa kysyttiin, kuinka uhkaavina suomalaiset pitävät maailmalla ja Suomessa tapahtuvia konflikteja ja kriisejä omalle ja läheistensä turvallisuudelle. Eniten pelkoa suomalaisissa herätti uusi laajamittainen talouskriisi (77 prosenttia vastaajista) sekä toiseksi eniten pandemiat ja tartuntataudit (72 prosenttia vastaajista).

Signify tuo markkinoille uusia desinfioivia valaisimia

UV-teknologiaan perustuvaan valaistukseen erikoistunut Signify kertoi kasvattavansa UV-C-valaistuksen tuotantokapasiteettiaan ja laajentavansa UV-C-tuotevalikoimaansa maailman kasvaneen desinfiointitarpeen vuoksi.

Asfalttikoneista saatava data parantaa päällysteen laatua, vähentää päästöjä

Asfalttikoneiden anturien tuottaman tiedon avulla voidaan vaikuttaa päällysteen laatuun ja kestävyyteen.

29.5.2020 | Kumppaniartikkeli

Viafin Service jatkaa yrityskaupan jälkeen kasvu-uralla

Teollisuuden kunnossapitoa tarjoava Viafin Service Oyj on vuoden ajan sulatellut suurta kaasualan käyttö- ja kunnossapitopalveluihin liittyvää yrityskauppaa. Nyt Viafin GASiksi nimetyn yhtiön hankinta on saatettu onnistuneesti päätökseen ja listautunut emoyhtiö voi jatkaa matkaa kohti seuraavaa tavoitetta. Päämääränä on nousta sadan miljoonan euron liikevaihtoa pyörittäväksi teollisuuden kunnossapitoyhtiöksi vuoden 2022 aikana.