https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Yrityspakkaukset kiertämään

Yritysmuovien kierrätys on vielä lapsenkengissä, mutta kehitystä tapahtuu hiljalleen. Viime vuoden aikana Kiilto keräsi yhteen asiasta innostuneita yhteistyökumppaneita ja pilotoi HDPE-pakkausten takaisin keräystä. Tuloksena on pakkausmateriaalin suljettu kierto.

Kiilto1

Kiilto on jo pitkään käyttänyt pakkauksissaan neitseellisen muovin rinnalla kierrätysmuovia. Positiivinen ympäristövaikutus on Kiillolla pakkausvalintojen perusta ja onnistuneen kierrätyspilotoinnin jälkeen oli mahdollista lähteä toteuttamaan pakkausmateriaalin suljettua kiertoa.

- Kierrätyksen lisäksi näimme mahdollisuuden suljettuun pakkauskiertoon eli kerätyistä pakkauksista voisi valmistaa uusia pakkauksia, kertoo tuotekehityspäällikkö Heidi Kähkönen.

Mitä pakkausmateriaalin suljettu kierto vaatii?

Jotta pakkausmateriaalin suljettu kierto toimii, tarvitaan kierrättämisestä innostuneita yrityksiä. Tuotteen käyttäjän tulee huuhdella ja lajitella pakkaus oikein. Kun keräysastia on täyttynyt, pakkausjäte noudetaan syntypaikaltaan ja välivarastoidaan. Kierrätyslaitos valmistaa pakkauksista kierrätysmuovia, ja pakkausvalmistaja käyttää sitä pakkausten valmistamiseen. Jotta ketju toimii, pitää kierrätysmuovin laadun pysyä hyvänä eikä muovi saa kontaminoitua eri vaiheissa. 

Esimerkiksi Kiillon puhdistusainepakkaukset ovat puhallusmuovattua HDPE:tä.

- Tämä valmistustekniikka edellyttää korkealuokkaista kierrätysmuovia, Kähkönen sanoo.

Yksi suurista haasteista on logistiikka. Jotta muovit saadaan käsiteltyä kierrätyslaitoksella, tarvitaan pakkausmuovia useita tonneja kerrallaan. Jos pakkausmuovia syntyy kohteessa vähän, ei ole järkevää noutaa niitä erikseen. Kuljetuksesta syntyvät ympäristövaikutukset pitää myös huomioida.

- Puuttuva lenkki on tällä hetkellä kustannustehokas logistiikka. Tätä olemme nyt pilotoimassa yhteistyökumppanin, LHJ Groupin, kanssa. Uskon, että tähän löytyy ratkaisu, kun vain on riittävästi halua saada asia toimimaan. Toki on myös myönnettävä, että joskus pakkausjätemäärät voivat jäädä niin pieniksi, että niille ei ole ympäristösyistä järkevää järjestää erilliskeräystä. Uskon, että asiat paranevat askeleittain. Maailma ei ole heti valmis, Kähkönen pohtii ja jatkaa:

- Toisaalta, jos lähekkäin on monta yritystä, noutaminen tulee kustannustehokkaammaksi. Ehkä jätehuoltoyrityksellä voi olla auto, joka voi puristaa pakkausmuovit tehostaen kuljetuskapasiteettia.

Yhteistyötä yritysten ja yhteiskunnan välillä tarvitaan

Yritykset tarvitsevat valmiit ratkaisut sille, miten he voivat aloittaa muovipakkausten kierrätyksen. Suomesta löytyy onneksi useita yrityspakkausten käsittelyyn sopivia kierrätyslaitoksia, ja Kiillon lisäksi monet yritykset ovat kiinnostuneita kierrättämisestä.

- Vaikka liikkeelle panevana voimana on toiminut lupauksemme, on tässä projektissa korostunut erityisesti yhteistyön voima ja tärkeys. Parhaiden toimintamallien löytämiseksi tarvitaan varmasti vielä myös uusia ideoita. Ne löytyvät parhaiten yhdessä tekemällä, Kähkönen sanoo. 

Yritysten välisen yhteistyön lisäksi yhteen hiileen puhaltamista tarvitaan Kähkösen mukaan myös päättävien tahojen kanssa. Hän toteaa, että yhteiskunnan toimien tulisi olla kannustavia ympäristön ja kierrätyksen näkökulmasta.

- Tällä hetkellä ympäristön kannalta hyvät teot ovat yrityksille usein kalliita.

Uusimmat artikkelit

19.12.2024 | Alan Uutiset

VR FleetCare sai ison tilauksen raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Arktinen osaaminen on sarjavalmistukseen soveltuvien vaunujen suunnittelun lähtökohtana. Pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta hanke on merkittävä; se mahdollistaa raskaiden puolustusmateriaalien kuljetukset rautateitse.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.