https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Yrityspakkaukset kiertämään

Yritysmuovien kierrätys on vielä lapsenkengissä, mutta kehitystä tapahtuu hiljalleen. Viime vuoden aikana Kiilto keräsi yhteen asiasta innostuneita yhteistyökumppaneita ja pilotoi HDPE-pakkausten takaisin keräystä. Tuloksena on pakkausmateriaalin suljettu kierto.

Kiilto1

Kiilto on jo pitkään käyttänyt pakkauksissaan neitseellisen muovin rinnalla kierrätysmuovia. Positiivinen ympäristövaikutus on Kiillolla pakkausvalintojen perusta ja onnistuneen kierrätyspilotoinnin jälkeen oli mahdollista lähteä toteuttamaan pakkausmateriaalin suljettua kiertoa.

- Kierrätyksen lisäksi näimme mahdollisuuden suljettuun pakkauskiertoon eli kerätyistä pakkauksista voisi valmistaa uusia pakkauksia, kertoo tuotekehityspäällikkö Heidi Kähkönen.

Mitä pakkausmateriaalin suljettu kierto vaatii?

Jotta pakkausmateriaalin suljettu kierto toimii, tarvitaan kierrättämisestä innostuneita yrityksiä. Tuotteen käyttäjän tulee huuhdella ja lajitella pakkaus oikein. Kun keräysastia on täyttynyt, pakkausjäte noudetaan syntypaikaltaan ja välivarastoidaan. Kierrätyslaitos valmistaa pakkauksista kierrätysmuovia, ja pakkausvalmistaja käyttää sitä pakkausten valmistamiseen. Jotta ketju toimii, pitää kierrätysmuovin laadun pysyä hyvänä eikä muovi saa kontaminoitua eri vaiheissa. 

Esimerkiksi Kiillon puhdistusainepakkaukset ovat puhallusmuovattua HDPE:tä.

- Tämä valmistustekniikka edellyttää korkealuokkaista kierrätysmuovia, Kähkönen sanoo.

Yksi suurista haasteista on logistiikka. Jotta muovit saadaan käsiteltyä kierrätyslaitoksella, tarvitaan pakkausmuovia useita tonneja kerrallaan. Jos pakkausmuovia syntyy kohteessa vähän, ei ole järkevää noutaa niitä erikseen. Kuljetuksesta syntyvät ympäristövaikutukset pitää myös huomioida.

- Puuttuva lenkki on tällä hetkellä kustannustehokas logistiikka. Tätä olemme nyt pilotoimassa yhteistyökumppanin, LHJ Groupin, kanssa. Uskon, että tähän löytyy ratkaisu, kun vain on riittävästi halua saada asia toimimaan. Toki on myös myönnettävä, että joskus pakkausjätemäärät voivat jäädä niin pieniksi, että niille ei ole ympäristösyistä järkevää järjestää erilliskeräystä. Uskon, että asiat paranevat askeleittain. Maailma ei ole heti valmis, Kähkönen pohtii ja jatkaa:

- Toisaalta, jos lähekkäin on monta yritystä, noutaminen tulee kustannustehokkaammaksi. Ehkä jätehuoltoyrityksellä voi olla auto, joka voi puristaa pakkausmuovit tehostaen kuljetuskapasiteettia.

Yhteistyötä yritysten ja yhteiskunnan välillä tarvitaan

Yritykset tarvitsevat valmiit ratkaisut sille, miten he voivat aloittaa muovipakkausten kierrätyksen. Suomesta löytyy onneksi useita yrityspakkausten käsittelyyn sopivia kierrätyslaitoksia, ja Kiillon lisäksi monet yritykset ovat kiinnostuneita kierrättämisestä.

- Vaikka liikkeelle panevana voimana on toiminut lupauksemme, on tässä projektissa korostunut erityisesti yhteistyön voima ja tärkeys. Parhaiden toimintamallien löytämiseksi tarvitaan varmasti vielä myös uusia ideoita. Ne löytyvät parhaiten yhdessä tekemällä, Kähkönen sanoo. 

Yritysten välisen yhteistyön lisäksi yhteen hiileen puhaltamista tarvitaan Kähkösen mukaan myös päättävien tahojen kanssa. Hän toteaa, että yhteiskunnan toimien tulisi olla kannustavia ympäristön ja kierrätyksen näkökulmasta.

- Tällä hetkellä ympäristön kannalta hyvät teot ovat yrityksille usein kalliita.

Uusimmat artikkelit

30.5.2025 | Alan Uutiset

Patria aloittaa ASCOD-rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanon Latviassa

Patria aloittaa strategisen yhteistyön espanjalaisen GDELS-Santa Bárbara Sistemasin kanssa. Latvian Valmieran tuotantolaitos vastaa ASCOD-rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanosta ja huollosta.

UPM investoi Tervasaaren erikoispaperitehtaan modernisointiin

Valkeakoskella sijaitsevan Tervasaaren tehtaan kilpailukyky paranee, mikä tukee UPM:n liiketoiminnan globaalia kasvustrategiaa erikoispaperisegmentissä.

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Suomen ja Viron välisen EstLink 2 -yhteyden korjaustyöt alkavat toukokuussa

Merenpohjaan asennetaan uutta kaapelia noin kilometrin verran. Sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön heinäkuun puolivälissä.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.