https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 13.1.2021

EU:lta merkittävä rahoitus Vaasan yliopistolle vähähiilisen merenkulun tutkimukseen

Vaasan yliopiston johtama konsortio on saamassa merkittävän rahoituksen EU:n Horisontti2020 -ohjelmasta tutkimushankkeeseen, jolla edistetään vähähiilistä merenkulkua yhdistämällä useita energiatekniikoita ja innovatiivista laivasuunnittelua. CHEK – deCarbonizing sHipping by Enabling Key technology symbiosis on real vessels concept designs -hankkeessa mukana ovat Vaasan yliopiston lisäksi World Maritime University, Wärtsilä, Cargill, MSC Cruises, Lloyds Register, Silverstream Technologies, Hasytec, Deltamarin, Climeon ja BAR Technologies.

media-archivio-plants-monfalcone3

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on asettanut tavoitteeksi puolittaa merenkulun kasvihuonepäästöt vuoteen 2050 mennessä. CHEK-hankkeessa aiotaan vähentää merenkulun päästöjä tuomalla laivoihin vähähiilisiä energiamuotoja ja erilaisia teknologioita kuten vetyä, tuulivoimaa, sähköakkuja, lämmön talteenottoa, ilmavoitelua ja uutta kiinnittymisenestoteknologiaa, sekä kehittämällä tapaa, jolla laivoja suunnitellaan ja ohjataan.

Tulokset tullaan testaamaan kahdessa laivassa eli Cargillin irtolastialuksessa, jossa aiotaan käyttää tuulienergiaa purjetta hyödyntämällä, sekä MSC Cruisesin matkustaja-aluksessa, johon on tulossa hankkeessa suunniteltava vetykäyttöinen laivamoottori. Uusien innovatiivisten tekniikoiden käytön ja niiden yhdistelyn avulla pystytään vähentämään 99 prosenttia laivan kasvihuonekaasupäästöistä, saamaan jopa 50 prosentin energiasäästö ja vähentämään mustan hiilen päästöjä yli 95 prosenttia.

– Mikään nykyinen tai kehittyvä teknologia ei yksin pysty vähentämään meriliikenteen hiilidioksidipäästöjä IMO: n kunnianhimoisten 2050-tavoitteiden mukaisesti. Tulevaisuuden merenkulun onkin yhdistettävä kehittyviä teknologioita symbioottisesti toimivaksi kokonaisuudeksi, sanoo CHEK-hankkeen koordinaattori, tohtori Suvi Karirinne, joka toimii Vaasan yliopiston energian ja kestävän kehityksen VEBIC-tutkimusalustan johtajana.

Uusia teknologioita ei aiota noin vain lisätä laivoihin, vaan hankkeessa aiotaan kehittää myös tulevaisuuden vähähiilisten ja energiatehokkaiden laivojen suunnitteluun soveltuva suunnittelualusta – Future-Proof Vessel (FPV) Design Platform. Tämä uudenlainen alusta tarjoaa keinot yhdistää uudet teknologiat mahdollisimman hyvin, jotta ne toimivat symbioosissa toistensa kanssa. Samalla suunnittelualusta huomioi myös laivojen erilaiset käyttötavat.     

Uuden laivasuunnittelumenetelmän avulla hankkeen kahden testialuksen tuloksia voidaan soveltaa myös muihin alustyyppeihin kuten tankkereihin, konttialuksiin, muihin rahtialuksiin sekä autolauttoihin. Hankkeessa aiotaan tehdä myös tulevaisuusskenaarioita sekä analyysia vähähiilisen merenkulun kehitysmahdollisuuksiin vaikuttavista tekijöistä, kuten tämänhetkisestä infrastruktuurista.

Innovatiivisia ratkaisuja monipuolisen konsortion avulla

Kolmivuotisen, ensi keväänä alkavan CHEK-hankkeen monialainen konsortio antaa mahdollisuuden kehittää ja tutkia hyvin innovatiivisia ratkaisuja, jotka parantavat laivojen energiatehokkuutta ja vähentävät hiilidioksidipäästöjä. Konsortiossa on mukana kaksi yliopistoa sekä varustamoja, luokituslaitos, laivasuunnittelu-, energiateknologia- ja muita pienempiä teknologiayrityksiä.

– Vaasan yliopiston energiatekniikan tutkijat osallistuvat vetykäyttöisen laivamoottorin ja sen polttoainejärjestelmän kehittämiseen. Tarkoituksena on rakentaa täysimittainen vetymoottoriprototyyppi, jota testataan Vaasassa.  Kehitettävä polttoainejärjestelmä mahdollistaa vetykäytön myös VEBICin polttomoottorilaboratoriossa. Järjestelmä suunnitellaan niin, että se palvelee tarvittaessa myös polttokennoja ja sallii muidenkin kaasujen käyttämisen, kertoo Vaasan yliopiston energiatekniikan professori Seppo Niemi.

Yliopisto osallistuu myös tulevaisuuden vähähiilisen, energiatehokkaan laivan kokonaisuuden suunnitteluun sekä suunnittelumenetelmien ja energiantuotantoteknologioiden kehittämiseen.

"Kehitämme ja testaamme päästöjen vähentämiseen soveltuvia teknologioita"

– CHEK on yksi merkittävä askel Wärtsilän matkalla meriteollisuuden hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Kehitämme ja testaamme päästöjen vähentämiseen soveltuvia teknologioita. Wärtsilä keskittyy hankkeessa vetymoottorin ja porttiperäsimen kehitykseen, energiahallinnan optimointiin ja järjestelmän integrointiin muun muassa tuulivoiman, laivan ilmavoitelujärjestelmän ja uuden ohjattavamman ja paremman hyötysuhteen peräsinjärjestelmän kanssa, sanoo Wärtsilä Marinen tutkimuksesta ja teknologiakehityksestä vastaava johtaja Jonas Åkerman.

Åkermanin mukaan yhteistyö CHEK-hankkeen kumppaneiden kanssa on erittäin hyödyllistä, koska he tuovat hankkeeseen monipuolista tietoa ja taitoa.

– Erityisesti Vaasan yliopistolla, joka on myös yksi ensimmäisiä kumppaneitamme Smart Partner Campus –yhteistyöympäristössämme, on hyvin keskeinen rooli hankkeen koordinaattorina, sanoo Åkerman.

"Vety on vaihtoehtoinen tulevaisuuden polttoaine"

Hankkeen koordinaattorina toimivan Suvi Karirinteen mukaan CHEK-hanke lisää Vaasan yliopiston ja sen VEBIC-tutkimusalustan energiatransitiotutkimuksen vaikuttavuutta suuntautumalla vaihtoehtoisten polttoaineiden ja niiden moottorikäytön tutkimukseen.

–  Vety on vaihtoehtoinen tulevaisuuden polttoaine. Tämä antaa meille mahdollisuuden tutkia ja edistää raskaan liikenteen ja merenkulun kasvihuonekaasujen vähentämistä ja taistella ilmastonmuutosta vastaan, Karirinne sanoo.

Iso EU-hanke myös kehittää Vaasan VEBICin osaamista laajojen tutkimushankkeiden johtamisessa ja hallinnoinnissa. Vetymoottoriin liittyvä infrastruktuuri täydentää VEBICin nykyistä tutkimusinfrastruktuuria, jossa on polttoaine-, polttomoottori- ja älykkäiden sähköverkkojen laboratoriot. VEBICin polttomoottorilaboratoriossa on jatkossa mahdollisuus tutkia yhä laajemmin kaasumaisia polttoaineita, sillä keväällä valmistuu infrastruktuuri biokaasun käyttöä ja tutkimusta varten. Kaasumaisten polttoaineiden tutkimusinfrastruktuurin täydentyminen mahdollistaa tulevaisuudessa, että myös eri energiavektoreiden ja -verkkojen integroitumisen tutkimus kehittyy Vaasan yliopistossa.

Uusimmat artikkelit

15.1.2021 | Alan Uutiset

Ympäristöministeriöltä tukea tuulivoimarakentamiseen

Ympäristöministeriö kertoo myöntäneensä yhteensä 840 000 euroa kahdeksan kunnan ja yhdeksän maakunnan liiton alueen tuulivoimarakentamisen selvityksiin ja suunnitteluun. 

15.1.2021 | Tutkimus ja koulutus

Kaupunkien ilmansaasteiden hallintaa parannetaan EU-rahoituksen tuella

Apulaisprofessori (tenure track) Matti Rissanen Tampereen yliopistosta on saanut Euroopan tutkimusneuvoston myöntämän Consolidator Grant -apurahan. Rahoitus myönnettiin antropogeenisten eli ihmisen toiminnan aikaansaamien hiilivetyjen autokatalyyttisen hapettumisen tutkimiseen.

Muovijäte ylös joesta ja kiertoon – Tutkimuskohteena Indonesian Jakarta

Vesistöissä kelluva muovijäte voidaan saada kannattavasti talteen ja hyötykäyttöön, jos työ aloitetaan ennen kuin jäte kulkeutuu meriin asti. VTT:n johtamassa tutkimusprojektissa selvitetään, miten jokiin päätynyttä muovijätettä kannattaisi nostaa ylös ja kierrättää. Koealueena toimii Indonesian Jakarta.

Enersense on allekirjoittanut jatkosopimuksen koskien Elektrilevin sähköverkkojen huoltoa Virossa

Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja Enersense International Oyj:n International operations -liiketoimintaan kuuluva virolainen tytäryhtiö Empower AS on allekirjoittanut Viron suurimman verkko-operaattorin, Elektrilevin, kanssa jatkosopimuksen koskien sähköverkkojen huoltoa. 

Lämmityskattiloiden ohjaaminen siirtyi mobiiliin

Biolämmityskattiloita Karstulassa suunnitteleva ja valmistava Boweco on tuonut Suomen markkinoille lämmityskattiloiden ohjausratkaisun, jonka käyttö onnistuu mobiililaitteella.

Stora Enso investoi 80 miljoonaa euroa Imatran tehtaiden puunkäsittelyyn

Metsäjätti Stora Enso kertoo investoivansa Imatran tehtaiden puunkäsittelyn keskittämiseen ja nykyaikaistamiseen. 80 miljoonan euron investoinnilla parannetaan Stora Enson korkealuokkaisen pakkauskartongin tuotantokykyä. 

16.11.2020 | Kumppaniartikkeli

FINN-Tarkastus Oy laajensi nostolaitteiden tarkastuksiin

Tämän vuoden elokuussa sähkölaitteistojen tarkastuksista tunnettu FINN-Tarkastus Oy aloitti uuden vaiheen panostamalla vahvasti koneturvallisuus- ja koulutuspalveluihin. Nyt yritys on ottanut seuraavan askeleen aloittamalla nostureiden, henkilönostimien ja muiden nostolaitteiden lakisääteiset käyttöönotto- ja määräaikaistarkastukset FINAS-akkreditointipalvelun myönnettyä 5.11.2020 pätevyysalueeseen nostolaitteiden tarkastuksia koskevan laajennuksen.