https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 22.4.2021

Energiapuun mittauksessa mittauslain vaatimukset tahtovat unohtua

Kuluvan talven aikana virallisille mittaajille on tullut useita energiapuun mittausta koskeneita yhteydenottoja. Keskeiset ongelmat liittyvät mittauksesta sopimiseen, itse mittaamiseen ja mittalaitteiden omavalvontaan. Energiapuun käytön lisääntyessä ja hinnan noustessa taloudelliset intressit kasvavat, jolloin lainmukaisen mittauksen merkitys korostuu.

photo-of-tree-trunks-during-daytime-2775930

− Energiapuun mittaus on kuulunut puutavaran mittauslain piiriin jo vuodesta 2014, mutta monelle alan toimijalle lain vaatimukset eivät ole tuttuja, kertoo virallinen mittaaja Ahti Weijo Luonnonvarakeskuksesta (Luke).

− Tyypillinen energiapuuta koskeva kysely on viime talvena koskenut mittausta. Mittauksesta ei ole useinkaan sovittu riittävän tarkasti ja eri työvaiheissa tehtyjä mittauksia ja niiden tuloksia käytetään sen mukaan mikä mittausosapuolen mielestä parhaalta tuntuu, kertoo virallinen mittaaja Tapio Wall Lukesta.

Energiapuu kuivuu ja muuttaa muotoaan matkalla poltettavaksi. Tämän vuoksi on tärkeää sopia, missä vaiheessa luovutusmittaus ja työmittaukset tehdään ja mitä mittayksikköä käytetään.

Mittayksiköstä sopiminen korostuu erityisesti energiapuun mittauksessa, jossa usein mittayksikkö vaihtuu hankintaketjun eri vaiheissa. Tyypillisessä hankintaketjussa mitattu paino muunnetaan tilavuudeksi (kiinto- tai irtotilavuus) ja edelleen käyttöpaikalla energiamääräksi.

− Toinen esille tullut seikka on mittauksen tarkkuus. Asetuksessa on tarkasti määritelty esimerkiksi hakkeen mittaus ajoneuvossa, mutta todellisuudessa kuormatilassa olevaa hakkeen määrää ei mitata, vaan määrä arvioidaan silmämääräisesti kuormatilan oletetun vesitilavuuden perusteella, Wall kertoo.

Myös kuormainvaakapunnitukseen liittyvässä vaakojen omavalvonnassa ja kalibroinnissa on puutteita.

Puutavaran mittauslaki turvaa myyjän, ostajan ja urakoitsijan oikeudet

Puutavaran mittauslain noudattaminen korostuu myös siksi, että energiapuun taloudellinen merkitys on kasvussa. Turpeen käytön vähenemisen ennustetaan lisäävän energiapuun käyttöä. Lisäksi päästöoikeuden hintojen nousu on lisännyt energiapuusta maksettavaa hintaa.

Puutavaran mittauslailla taataan oikeudenmukainen mittaus puukaupan osapuolille ja energiapuun urakointimaksuihin. Laissa on myös määritelty, miten mittauserimielisyydet ratkaistaan.

− Jos mittauksesta ei ole sovittu etukäteen kirjallisesti, mittausta ei tehdä oikein tai mittauksen omavalvontaa ei suoriteta, silloin ollaan helposti tilanteessa, jossa toinen mittauksen osapuoli ei ole tyytyväinen mittaustulokseen. Toimiminen lain mukaan estää tehokkaasti mittauserimielisyyksien syntymistä ja toimii tarvittaessa mittauksen osapuolten oikeusturvana, Weijo kertoo.

Milloin energiapuun käyttäjältä edellytetään tehdasmittausilmoitus?

Energiapuun käyttäjän on tehtävä tehdasmittausilmoitus, kun energiapuuta mitataan terminaalissa tai käyttöpaikalla ja, kun mittaus on mittauslain piirissä eli mitataan tilavuutta, painoa (munkaan lukien kuivapaino) tai kappalemäärää. Energiasisällön tai lämpöarvon mittaus eivät kuulu mittauslain piiriin.

Tehdasmittausilmoitusta ei edellytetä myöskään, jos tehdään yksinomaan painon mittausta siltavaa’alla ja mittaustulosta ei hyödynnetä esimerkiksi muuntamalla painoa tilavuudeksi muuntoluvuilla.

Lisäksi energiapuun mittauksen on oltava säännöllistä, laajamittaista ja pysyväisluonteista. Laajamittaisena pidetään mittausta, jossa vuotuinen mitattu puumäärä on vähintään 10 000 kuutiometriä kiintotilavuutta tai 25 000 kuutiometriä irtotilavuutta. Tehdasmittausilmoitus tehdään myös, jos ilmoitettu mittausmääräraja alittuu poikkeuksellisesti eikä mittausmäärän lasku ole pysyvää.

Puutavaran mittauslain valvontaa tekevät Lukessa työskentelevät viralliset mittaajat. Työhön kuuluu myös neuvonta ja lain tulkintaa koskeviin kyselyihin vastaaminen.

Uusimmat artikkelit

Selvitys: Öljyn varastointi jatkossakin osa liikenteen huoltovarmuuspalettia

Fossiilisten polttonesteiden varmuusvarastointia on syytä ylläpitää tulevina vuosikymmeninäkin, vaikka erityisesti henkilöautoliikenteessä sähköistymisen odotetaan etenevän, suositetaan AFRYn tuoreessa selvityksessä. Samalla on syytä valmistautua uusiutuvien nestemäisten polttoaineiden varastointiin ja kehittää järjestelmiä sähkönsaannin turvaamiseksi.

29.6.2021 | Alan Uutiset

SFS:n toimitusjohtaja Helena Vänskä eurooppalaisen standardisointijärjestö CENin hallitukseen

Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä on valittu eurooppalaisen standardisointijärjestö CENin hallitukseen kaksivuotiselle kaudelle. Valinta tarjoaa Suomelle ja suomalaiselle elinkeinoelämälle merkittävän näköalapaikan eurooppalaisen standardisoinnin kehitykseen.

Kurikan Vesihuolto digitalisoi vesihuollon palveluitaan Digitan IoT-verkon avulla

Kurikan Vesihuolto Oy ja Digita ovat aloittaneet yhteistyön vesihuollon digitalisoinnista. Uudet etäluettavat vesimittarit ja vedenkulutuksen reaaliaikainen seuranta tullaan ottamaan käyttöön vaiheittain vuoteen 2025 mennessä. Vesihuollon digitalisoinnissa hyödynnetään Digitan LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvaa IoT-verkkoa.

Terrafamen akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt

Terrafamen uuden akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt. Terrafame teki päätöksen akkukemikaalitehtaan 240 miljoonan euron investoinnista vuonna 2018. Akkukemikaalitehdas on valmistuessaan kapasiteetiltaan yksi maailman suurimmista akkukemikaalien tuotantolinjoista.

21.6.2021 | Tutkimus ja koulutus

Uudet kaukokartoitusmenetelmät soveltuvat hyvin puulajien erotteluun

Itä-Suomen yliopiston historia- ja maantieteiden laitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen tutkijat kehittävät IBC-Carbon-tutkimushankkeessa uudenlaisia kaukokartoitusmenetelmiä, joiden avulla voidaan tutkia metsien monimuotoisuutta ja hiilen sidontaa.

VR ottaa käyttöön koneälyisen apukuskin

VR on ottanut kevään aikana sekä matkustaja- että tavaraliikenteen junissa käyttöön veturinkuljettajaa avustavan, koneälyä hyödyntävän DAS-järjestelmän. DAS auttaa optimoimaan junan ajoa niin, että energiatehokkuus lisääntyy, täsmällisyys paranee ja samalla matkustusmukavuus kasvaa.

1.6.2021 | Kumppaniartikkeli

S/Y Christopher -jahdin peräsimien tiivisteiden vaihto – kuinka jahti päätyi Suomeen?

Viisi vuotta sitten S/Y Christopher -jahti oli Mallorcalla kunnostuksessa ja Baltic Yachts auttoi heitä siellä monissa kunnostukseen liittyvissä asioissa. Samalla Baltic Yachts loi hyvät suhteet kapteeni Mark O’Reillyyn.