https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 1.12.2020

Tehokkaampia sähkömoottoreita voidaan jo lähitulevaisuudessa valmistaa 3D-tulostettujen magneettien avulla

VTT kehittää eurooppalaisten tutkimuspartnereiden kanssa kestomagneettien 3D-tulostukseen soveltuvaa uutta materiaalia, jota voidaan hyödyntää sähkö- ja hybridiajoneuvojen moottoreissa. Tähtäimessä on täysin 3D-tulostettava sähkömoottori, joka olisi noin 30 prosenttia nykymoottoreita kevyempi. 

Liikenne on maailman toiseksi suurin ilmastopäästöjen aiheuttaja ja edellyttää uusia kestäviä ratkaisuja. Vuoden 2020 loppuun mennessä ylitetään globaalisti 10 miljoonan sähköauton raja. Määrän ennustetaan kasvavan 125 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä. Kehitettävä uusi kestomagneettimateriaali edistää puhtaampaa liikennettä ja auttaa vähentämään liikenteen ympäristövaikutuksia.

Yli 90 prosenttia sähköautojen moottoreista perustuu kestomagneetteihin, jotka mahdollistavat korkean tehon pienellä tilavuudella. Kestomagneetit eivät tarvitse ulkoista magneettikenttää toisin kuin sähkömagneetit, jotka tarvitsevat jatkuvaa sähkövirtaa säilyttääkseen magneettisuutensa. Vahvimmat kestomagneetit perustuvat neodyymin, raudan ja boorin yhdistelmään (NdFeB).

Kestomagneettien valmistus on tänä päivänä rajoittunut yksinkertaisiin muotoihin. 3DREMAG-projektissa kehitettävä NdFeB-jauhe mahdollistaa magneettien valmistamisen 3D-tulostamalla. 3D-tulostuksen avulla voidaan optimoida magneetin muoto ja minimoida valmistuksessa syntyvä hukka. Tämä on tärkeää, sillä neodyymi on harvinainen raaka-aine, jota on saatavilla rajallisesti.

Markkinoiden ensimmäinen 3D-tulostukseen räätälöity kestomagneettimateriaali

NdFeB-jauheesta voidaan valmistaa kevyitä ja resurssien käyttöä tehostavia kestomagneetteja sähkö- ja hybridiautojen moottoreihin, sähköpyöriin ja kuluttajaelektroniikkaan sekä tuuliturbiinigeneraattoreihin. 
- Pitkällä tähtäimellä tavoitteemme on rakentaa kokonaan 3D-tulostettava sähkömoottori, joka olisi noin 30 prosenttia nykyisiä moottoreita kevyempi. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää monitieteellistä yhteistyötä ja eri teknologioiden yhdistämistä”, sanoo tutkija ja projektipäällikkö Joni Reijonen VTT:ltä. 

- Tämä tutkimusprojekti tähtää kompleksisten, monikerroksisten 3D-kestomagneettiosien toteuttamiseen. Se mahdollistaa uusia ominaisuuksia, kuten segmentaation ja suoran integroinnin, jotka lisäävät sähkömoottorien tehokkuutta. Ratkaisun avulla voidaan tehostaa merkittävästi materiaalien käyttöä, kertoo Carsten Schuh, Siemens Technologyn Functional Materials and Manufacturing Processes -yksikön johtaja.

VTT:n koordinoimassa ja EIT Raw Materialsin rahoittamassa 3DREMAG-projektissa ovat mukana tutkimuskumppaneina CEA (French Alternative Energies and Atomic Energy Commission), Fraunhofer IWKS ja TU Darmstadt sekä teollisuudesta Less Common Metals, Tekna ja Siemens. Projektin kokonaisbudjetti on noin 1.8 M€ vuosille 2020-2021.

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.