https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 12.9.2019

VTT ja Cambridgen yliopisto vertailivat vaihtoehtoja tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi

Kestävät polttoaineet voivat vähentää tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä merkittävästi samalla kun sähköajoneuvojen hinnat halpenevat, todetaan uudessa VTT:n ja Cambridgen yliopiston tutkimuksessa.

Tutkimuksessa vertailtiin sähköautojen ja erilaisten kestävien polttoaineiden päästövähennyskustannuksia tieliikenteessä. Polttoaineiden osalta vertailtiin synteettisiä biopolttoaineita ja hiilidioksidista sähköenergian avulla valmistettuja niin sanottuja sähköpolttoaineita.

Kestävillä polttoaineilla voidaan tukea tieliikenteen päästövähennyksiä käyttämällä niitä varsinkin pitkän kantaman ajoneuvoissa, todetaan kestävään energiaan erikoistuneen Joule-tiedejulkaisun 9.9.2019 julkaisemassa tutkimuksessa.

Vaikka päättäjät ovat syystäkin innoissaan sähköajoneuvojen potentiaalista vähentää tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä, pitkän kantaman ajoneuvoissa kestävät polttoaineet säilynevät sähköautoja kilpailukykyisempänä päästövähennyskeinona.

Tutkimuksen mukaan sähköautot ovat jo nyt kilpailukykyisiä lyhyillä matkoilla, mutta pidemmän kantaman sähköautot pysyvät luultavasti kalliimpina verrattuna kestäviin polttoaineisiin, vaikka akkujen hinnat edelleen halpenisivat.

VTT:n lehdistötiedotteessa todetaan, että onkin tärkeää jatkaa kestävien polttoaineiden tutkimista ja kehittämistä, jotta tulevaisuudessa voidaan ottaa käyttöön kustannustehokkaimmat teknologiat ja niiden yhdistelmät liikenteen päästöjen leikkaamisessa.

Tutkituista polttoainevaihtoehdoista puumaisista biomassoista ja niiden tähteistä tuotetut synteettiset biopolttoaineet osoittautuivat sähköpolttoaineita kilpailukykyisemmiksi.

- Hiilidioksidin muuntaminen päästöstä polttoaineeksi on ensiajattelemalta loistava idea, toteaa tutkimuksen vastaava kirjoittaja, VTT:n erikoistutkija Ilkka Hannula.

- Sähköpolttoaineet ovat kuitenkin kalliita valmistaa prosessitasolla ja hankalia skaalata järjestelmätasolla. Vaikka tuuli- ja aurinkoenergian kustannukset ovat jo paikoin saavuttaneet fossiilisen energian hinnan sähköntuotannossa, ne ovat silti vielä hyvin kalliita vaihtoehtoja fossiilisille liikennepolttoaineille.

- Tutkimus osoittaa, että kaikkia liikenteen päästövähennysvaihtoehtoja on tavoiteltava nykyistä paljon tarmokkaammin, sanoo tutkimuksen toinen kirjoittaja, Cambridge Judge Business Schoolin teknologiapolitiikan dosentti, tohtori David M. Reiner.

- Tavoitteiden tulisi olla teknologianeutraaleja ja riippumattomia siitä, saavutetaanko läpimurtoja metsätähteellä, hiilidioksidin hyötykäytöllä tai sähköautoilla, kunhan asetetut kestävyyskriteerit täyttyvät. Tässä vaiheessa on tärkeää toimia laaja-alaisesti sekä keskittyä tekemällä oppimiseen ja mittakaavaetujen tavoitteluun, hän jatkaa.

 

Tutkimusjulkaisu on luettavissa:

Near-term potential of biofuels, electrofuels and battery electric vehicles in decarbonising road transport: https://www.cell.com/joule/fulltext/S2542-4351(19)30416-7

Tutkimuksen ovat toteuttaneet VTT:n erikoistutkija, tohtori Ilkka Hannula ja Cambridge Judge Business Schoolin teknologiapolitiikan dosentti ja Cambridgen yliopiston energiapolitiikan tutkimusryhmän apulaisjohtaja, tohtori David M. Reiner.

Uusimmat artikkelit

30.12.2024 | Alan Uutiset

Selvitys: Valtaosa pohjoismaisten puolustusteknologiayritysten pääomarahoituksesta päätyy Suomeen

Danske Bankin ja Dealroomin tekemän pohjoismaisen selvityksen mukaan erityisesti avaruus- ja kvanttiteknologia-startupit vetävät rahoitusta Suomeen. Viidessä vuodessa kotimaiset yritykset ovat keränneet pääomaa yli miljardi dollaria.

30.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Ammoniakki -tutkimusprojekti sai miljoonarahoituksen

Ammoniakki kytkeytyy erittäin vahvasti vetytalouden edistämiseen. Sen käyttöön liittyy kuitenkin monia kysymyksiä, joita selvitetään yliopistojen ja teollisuuden yhteisessä tutkimushankkeessa.

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.