https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 24.4.2019

VTT kehitti luonnonmateriaaleista tehokkaan palonsuojapinnoitteen

Nanoselluloosasta valmistettava ruiskutettava tai siveltävä palonsuojapinnoite soveltuu erityisen hyvin puumateriaalien syttymissuojaksi. Se estää hapen pääsyn materiaaliin ja hidastaa näin palon etenemistä.  VTT on pilotoinut pinnoitteelle tehokkaan tuotantotavan ja etsii parhaillaan tekniikalle kaupallistajaa.

fire_retardent

Palonsuojapinnoite perustuu VTT:n kehittämään ja patentoimaan HefCel-teknologiaan (High-Consistency Enzymatic Fibrillation of Cellulose). Teknologian avulla on mahdollista tuottaa puumassasta nanoselluloosaa edullisesti ja tehokkaasti. HefCel-materiaalin kuiva-ainepitoisuus on kymmenkertainen verrattuna perinteisiin valmistusmenetelmiin. Se soveltuu sen vuoksi hyvin käyttökohteisiin, joissa vapaan veden alhainen määrä on toivottavaa: esimerkiksi maaleihin ja pinnoitteisiin, pakkauksiin ja komposiitteihin.

Nanoselluloosalla on luontainen taipumus kiinnittyä puuhun ja samalla muodostaa tiivis kalvo sen pintaan ja erilaisiin pieniin partikkeleihin kuten pigmentteihin. Nanoselluloosapohjainen pinnoite soveltuu siksi erityisen hyvin puupintojen suojaukseen. Yhdistämällä HefCel-nanoselluloosa orgaanisiin pigmentteihin muodostuu ruiskutettava tai siveltävä tiivis pinnoite, joka estää hapen pääsyn pinnoitteen läpi ja hidastaa samalla merkittävästi palon etenemistä.

Idean kehittivät VTT:n tutkijat Vesa Kunnari ja Jaakko Pere osana Tekesin (nykyinen Business Finland) rahoittamaa Design Driven Value Chains in the World of Cellulose (DWoC) -projektia.

VTT:llä on uuden pilot-laitteen myötä mahdollisuus valmistaa entistä isompia eriä HefCeliä. Tutkijat olivat tyytyväisiä ensimmäisen HefCel-erän laatuun ja tuotantotavan energiatehokkuuteen.

- Meillä on vielä monta hyvää ideaa, joilla prosessia voidaan tehostaa ja yksinkertaistaa, kertoo VTT:n erikoistutkija Panu Lahtinen.

Palonsuojateknologian kaupallistamispotentiaalia on selvitetty Business Finlandin ja VTT:n TUTLI-rahoituksella. TUTLI-projektissa selvitettiin muun muassa HefCel-teknologian soveltuvuutta maali- ja pinnoiteteollisuuden raaka-aineeksi.

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.