Virtuaalipeliä pelaamalla voi nyt opiskella putkentaivutusta
Taitotalo ja Salpaus kehittivät yhdessä Suomen ensimmäisen VR-oppimisympäristön putkiasentajaopiskelijoille. Peli opettaa hahmottamaan putkentaivutuksen perusteet.
Peliprojekti syntyi, kun Taitotalon talotekniikan kouluttajat pohtivat nykyaikaisia opetusmenetelmiä ja niiden käyttöönottoa.
– VR-peli vastaa työelämän tarpeisiin. Putkiasentajan ammattitaitoon kuuluu osata taivuttaa putkea, jotta valmiita osia ei aina tarvitse ostaa. Tämä tuo säästöä yrityksille, sanoo vuoden Taitotalossa putkiasentajia kouluttanut Mika Jumpponen.
Kun virtuaalista oppimisympäristöä käytetään ennen työsaliopetusta, myös alkuharjoituksissa syntyvä kupariputken hävikki vältetään.
– Peli laskee säästetyn putken määrän ja hiilijalanjäljen, Mika sanoo.
Kun Taitotalo etsi kumppania putkentaivutuspelin kehittämiseen, eräässä digiverkostossa selvisi, että myös Salpauksessa ollaan kiinnostuneita virtuaalisen oppimisympäristön kehittämisestä. Koulutuskeskus Salpaus on Päijät-Hämeessä toimiva ammatillisen koulutuksen järjestäjä. Pelin tekijäksi valikoitui virtuaalitodellisuuksien luomiseen erikoistunut yritys Virtual Dawn.
– Lopputuloksena syntyi Suomen ensimmäinen putkiasentajille suunnattu virtuaalinen oppimisympäristö. Aiomme kehittää lisää VR-pelejä talotekniikan opetukseen.
VR-peli huomioi erilaiset oppijat
Jumpposen mukaan virtuaalinen oppimisympäristö ei korvaa kädentaitoja tai työsaliopetusta.
VR-oppimisympäristö huomioi hyvin erilaiset oppijat. Opiskelijat tulevat erilaisista lähtökohdista ja heidän hahmotuskykynsä on erilainen. VR-maailmassa putkentaivutusta voi harjoitella lukuisia kertoja ennen käytännön työsaliharjoituksia. Pedagogisesti oppiminen siirtyy aidosti opettajalta oppijalle.
– Kun takana on onnistumisen kokemuksia VR-maailmassa, itsevarmuus kasvaa ja työsaliopetukseen on helpompi osallistua.
Lähde: Taitotalo/Johanna Rautio