Britannia määrää uusille laivoille nollapäästöt 2025 alkaen

Ison-Britannian hallitus terästi viime viikolla puhtaan merenkulun ohjelmaansa päätöksellä, jonka mukaan kaikilla vuonna 2025 ja sen jälkeen tilatuilla aluksilla pitää olla käytössä nollapäästöt takaavaa teknologiaa – muuten niillä ei ole asiaa saarivaltakunnan vesille. ”Ohjelman myötä Isosta-Britanniasta voi kehittyä merenkulun clean techin kansainvälinen kasvukeskus”, Liikenneministeri Nusrat Ghani sanoo Navigator Magazine -lehden mukaan.

Ison-Britannian-suurimmalla-alus-CMA-CGM-Kerguelen

Ison-Britannian suurin alus CMA CGM Kerguelen.

Britanniasta tuli kesän alussa ensimmäinen G7-maa, jonka tavoitteena on kasvihuonekaasujen nollapäästöjen linjaus vuoteen 2050 mennessä. Viime torstaina hallitus julkisti uuden ”Clean Maritime Plan” -nimisen strategiansa, jonka mukaan uudet, vuonna 2025 ja sen jälkeen tilatut laivat on varustettava pakokaasujen nollatasolle yltävällä teknologialla, Reuters kirjoittaa.

Nollatason alukset voivat käyttää voimanlähteinä esimerkiksi hybridiakkuja tai biopolttoaineita. Fossiilisia polttoaineita näissä alksissa sallitaan ainoastaan varavoiman lähteinä. Britannian liikenneministeriön tiedotteen mukaan hallitus aikoo ensi vuoden aikana tutkia erilaisia tapoja tukea ja rohkaista varustamoita niiden siirtymisessä puhtaampiin meripolttoaineisiin.

Kuten muissakin maissa, myös Britannian merialalla on jo aloitettu pienhiukkasten ja päästöjen vähentämiseen tähtääviä toimia. Monet Britannian saarten välillä kulkevat yhteysalukset ja lautat käyttävät voimanlähteenä dieselsähköisiä hybridiratkaisuja, ja näin tekevät myös Lontoon sataman alukset.

Meristrategia avaa myös bisnesmahdollisuuksia

Ship Technologyn mukaan brittihallitus on lähettänyt myös satamille ohjeita, joiden pyrkimyksenä on parantaa hengitysilman laatua koko saarivaltakunnan alueella. Liikenneministeri Nusrat Ghani tähdentää, että vaikka merenkulku on koko Britannian talouden elinehto, pitää merialan tehdä osuutensa hengitysilman parantamiseksi, saasteiden vähentämiseksi ja kasvihuoneilmiön pysäyttämiseksi.

- Puhtaan merenkulun strategia asettaa korkeat vaatimukset, mutta se avaa samalla ovet innovaatioille. Ohjelman myötä Isosta-Britanniasta voi kehittyä merenkulun clean techin kansainvälinen kasvukeskus, ministeri visioi puhtaampaa tulevaisuutta.

Kuningattaren hallituksen teettämien tutkimusten mukaan merenkulun clean tech -bisneksen arvo voi vuoteen 2050 mennessä kohota vuosittain jopa 11 miljardiin puntaan. Ison-Britannian tästä saamat hyödyt saattavat nousta 510 miljoonaan puntaan joka vuosi, Ship Tech kirjoittaa.

Hallitus aikoo katsastaa ja päivittää puhtaan merenkulun strategiansa viimeistään vuoteen 2022 mennessä. Vielä ei ollenkaan ole selvää esimerkiksi se, miten Britannian kanssa kauppaa käyvät muut maat, kuten Suomi, ja niiden varustamot suhtautuvat viime torstaina kerrottuun uusien kauppalaivojen nollatason päästömääräykseen. Tilannetta mutkistaa myös Britannian vireillä oleva ero Euroopan unionin jäsenyydestä.

Uusimmat artikkelit

K-ryhmän uusi energiankierrätysjärjestelmä leikkaa ruokakauppojen lämmönkulutuksen jopa 95 prosenttia

K-ryhmä ja Granlund ovat kehittäneet K-ruokakaupoille energiankierrätysmallin, jolla lämmönkulutus pienenee parhaimmillaan 95 prosenttia ja joka muuttaa kiinteistön kerralla energian osalta lähes hiilineutraaliksi. Päästösäästöt vastaavat vajaan seitsemän tuhannen asukkaan kunnan vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä.

10.12.2019 | Tutkimus ja koulutus

Vaasan yliopisto rakentaa kiertotalouden ekosysteemiä jäte-energia-alalle

Vaasan yliopiston energian ja kestävän kehityksen tutkimusalusta VEBIC ryhtyy rakentamaan kiertotalouden tiekarttaa ja ekosysteemiä jäte-energia-alalle yhdessä alan toimijoiden kanssa. Uusia ratkaisuja kaivataan esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen, aiemmin jätteeksi luokiteltujen sivuvirtojen tehokkaampaan hyödyntämiseen ja hukan minimointiin liittyen.

10.12.2019 | Alan Uutiset

Rakennuskonevuokraus kääntyy ensi vuonna taas kasvuun

Suomen talouden ja rakentamisen aiempaa hieman myönteisemmät odotukset näkyvät rakennuskoneiden vuokrakysynnässä sekä kuluvana että ensi vuonna. Maailmantalouden näkymissä ei ole tapahtunut juurikaan muutoksia: kasvuvauhti hiipuu, mutta taantumaa ei ennakoida.  Vuonna 2021 sekä rakentamisen että rakennuskoneiden käytön ennakoidaan vähenevän selvästi, Forecon Oy:n tuoreesta selvityksestä käy ilmi.

Tieto-ohjautuvia menetelmiä laakerien kunnonvalvontaan

Laakerit ovat yleisin koneissa käytettävä komponentti ja vioittunut laakeri yleisin syy koneiden rikkoutumiseen. Heikkokuntoinen laakeri voi rikkoutuessaan aiheuttaa äkkinäisen konerikon, jonka seuraus saattaa olla merkittävä taloudellinen tappio – tai pahimmillaan ihmishenki. Uusi väitöstutkimus hyödyntää tieto-ohjautuvia menetelmiä ja ohjelmistoarkkitehtuuria laakerien kunnonvalvonnassa.

Posti raivaa esteitä digitalisaation tieltä – Postin palveluihin kirjautuminen SisuID:llä

Posti osallistui digitaalisen identiteetin käyttöä edistävän hankkeen pilottiin. Uusi tunnistusmenetelmä tekisi Postin digitalisaatiotavoitteista helpommin saavutettavia.

Puhtaiden osien merkitys sähköautoteollisuudessa haastaa laitetoimittajat

FinnSonic Oy on saanut historiansa suurimman ultraäänipesulinjatilauksen. Noin kahden miljoonan euron arvoinen linja toimitetaan keväällä 2020 Saksaan sähköautoteollisuuden tarpeisiin.

8.11.2019 | Kumppaniartikkeli

KL-Lämmön osaaminen tulppaa teollisten laitteiden rahareiät

Teollisuuden järjestelmissä kiertää nesteiden lisäksi yllättävän paljon rahaa. Ainakin kun ajatellaan Motivan takavuosina vetämää energiatehokkuuden tutkimusta, jonka mukaan tehoton lämmönsiirto aiheuttaa suomalaisille teollisuusyrityksille 500 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset. Tässä on suurten kiinteistöjen omistajille taas yksi hyvä syy pitää järjestelmät kunnossa.