Britannia määrää uusille laivoille nollapäästöt 2025 alkaen

Ison-Britannian hallitus terästi viime viikolla puhtaan merenkulun ohjelmaansa päätöksellä, jonka mukaan kaikilla vuonna 2025 ja sen jälkeen tilatuilla aluksilla pitää olla käytössä nollapäästöt takaavaa teknologiaa – muuten niillä ei ole asiaa saarivaltakunnan vesille. ”Ohjelman myötä Isosta-Britanniasta voi kehittyä merenkulun clean techin kansainvälinen kasvukeskus”, Liikenneministeri Nusrat Ghani sanoo Navigator Magazine -lehden mukaan.

Ison-Britannian-suurimmalla-alus-CMA-CGM-Kerguelen

Ison-Britannian suurin alus CMA CGM Kerguelen.

Britanniasta tuli kesän alussa ensimmäinen G7-maa, jonka tavoitteena on kasvihuonekaasujen nollapäästöjen linjaus vuoteen 2050 mennessä. Viime torstaina hallitus julkisti uuden ”Clean Maritime Plan” -nimisen strategiansa, jonka mukaan uudet, vuonna 2025 ja sen jälkeen tilatut laivat on varustettava pakokaasujen nollatasolle yltävällä teknologialla, Reuters kirjoittaa.

Nollatason alukset voivat käyttää voimanlähteinä esimerkiksi hybridiakkuja tai biopolttoaineita. Fossiilisia polttoaineita näissä alksissa sallitaan ainoastaan varavoiman lähteinä. Britannian liikenneministeriön tiedotteen mukaan hallitus aikoo ensi vuoden aikana tutkia erilaisia tapoja tukea ja rohkaista varustamoita niiden siirtymisessä puhtaampiin meripolttoaineisiin.

Kuten muissakin maissa, myös Britannian merialalla on jo aloitettu pienhiukkasten ja päästöjen vähentämiseen tähtääviä toimia. Monet Britannian saarten välillä kulkevat yhteysalukset ja lautat käyttävät voimanlähteenä dieselsähköisiä hybridiratkaisuja, ja näin tekevät myös Lontoon sataman alukset.

Meristrategia avaa myös bisnesmahdollisuuksia

Ship Technologyn mukaan brittihallitus on lähettänyt myös satamille ohjeita, joiden pyrkimyksenä on parantaa hengitysilman laatua koko saarivaltakunnan alueella. Liikenneministeri Nusrat Ghani tähdentää, että vaikka merenkulku on koko Britannian talouden elinehto, pitää merialan tehdä osuutensa hengitysilman parantamiseksi, saasteiden vähentämiseksi ja kasvihuoneilmiön pysäyttämiseksi.

- Puhtaan merenkulun strategia asettaa korkeat vaatimukset, mutta se avaa samalla ovet innovaatioille. Ohjelman myötä Isosta-Britanniasta voi kehittyä merenkulun clean techin kansainvälinen kasvukeskus, ministeri visioi puhtaampaa tulevaisuutta.

Kuningattaren hallituksen teettämien tutkimusten mukaan merenkulun clean tech -bisneksen arvo voi vuoteen 2050 mennessä kohota vuosittain jopa 11 miljardiin puntaan. Ison-Britannian tästä saamat hyödyt saattavat nousta 510 miljoonaan puntaan joka vuosi, Ship Tech kirjoittaa.

Hallitus aikoo katsastaa ja päivittää puhtaan merenkulun strategiansa viimeistään vuoteen 2022 mennessä. Vielä ei ollenkaan ole selvää esimerkiksi se, miten Britannian kanssa kauppaa käyvät muut maat, kuten Suomi, ja niiden varustamot suhtautuvat viime torstaina kerrottuun uusien kauppalaivojen nollatason päästömääräykseen. Tilannetta mutkistaa myös Britannian vireillä oleva ero Euroopan unionin jäsenyydestä.

Uusimmat artikkelit

Fortumin Loviisan voimalaitoksen vuosihuolto 2019 alkaa, vuorossa polttoaineenvaihtoseisokki

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen vuosihuolto alkaa sunnuntaina 18. elokuuta laitoksen kakkosyksiköstä, minkä jälkeen huolletaan ykkösyksikkö. Tänä vuonna molemmilla laitos yksiköillä on vuorossa polttoaineenvaihtoseisokki. Vuosihuoltojen arvioidaan kestävän yhteensä noin 35 vuorokautta.

14.8.2019 | Alan Uutiset

Vinkkejä lastuamisnesteiden käsittelyn tehostamiseen ja muita tärppejä Kunnossapidon osto-oppaasta

Tehostamalla lastuamisnesteiden käsittelyä voidaan saavuttaa runsaasti hyötyjä. Näin voidaan esimerkiksi vähentää suunnittelemattomia käyttökatkoja ja pidentää työkalujen ja koneiden käyttöikää. Noudattamalla Fuchs Oil Finland Oy:n vinkkejä voit pitää tuotannon tehokkaana ja tasaisena. Lue aiheesta lisää tästä

SSAB:n Raahen tehtaalla testattiin onnistuneesti fossiilisen hiilen korvaamista biohiilellä

SSAB:n Raahen terästehtaalla on testattu viimeksi kuluneen vuoden aikana kahteen otteeseen biohiilen käyttöä masuunin raaka-aineena. Testeissä fossiilisesta injektiohiilestä eli PCI-hiilestä korvattiin ensin 4 prosenttia ja sitten 10 prosenttia biohiilellä. Testien perusteella biohiilen 10 prosentin osuus on mahdollinen, mikä vähentäisi fossiilisesta hiilestä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä 100 000 tonnia vuodessa. 

Tuore selvitys sen vahvisti: hyvä johtaminen lisää kannattavuutta

Hyvä johtaminen ja esimiestyö lisäävät selkeästi yritysten kannattavuutta. Teknologiateollisuuden työhyvinvointihankkeessa tehty selvitys osoitti, että kannattavuudessa voi olla jopa useiden prosenttiyksiköiden eroja johtamisesta riippuvista syistä. Hyvällä johtamisella on myönteinen vaikutus myös työmotivaatioon ja työhön sitoutumiseen.

26.7.2019 | Tutkimus ja koulutus

Konesali törrötti keskellä rakennustyömaata, 5000 opiskelijan LAMK nousi ympärille

Lahden ammattikorkeakoulu LAMK:in neljä erillistä kampusta yhdistyivät saman katon alle syksyllä 2018. Uusi kampus saneerattiin vanhan huonekalutehtaan tiloihin ja se palvelee viittätuhatta tekniikan, designin, liiketalouden, matkailun ja sote-alan opiskelijaa 24 tuntia vuorokaudessa.

Langh Tech toimitti skrubberit Chiosin uuteen tankkeriin

Suomalainen Langh Tech on toimittanut rikkipesurit kreikkalaisen Chios Navigationin uuteen 50 000 dwt:n tuotetankkeriin, joka luovutettiin äskettäin korealaiselta Hyundai Mipon telakalta.

23.4.2019 | Kumppaniartikkeli

Kolme pointtia kunnossapidon kehittämisestä

Olemme saaneet olla mukana useiden eri organisaatioiden kanssa kehittämässä kunnossapitotoimintaa ja panneet merkille joitakin tärkeitä asioita, jotka ovat edesauttaneet näissä hankkeissa onnistumista. Kerromme tässä kolme asiaa, jotka kannattaa huomioida kunnossapitotoiminnan kehittämiseen tähtäävissä hankkeissa.