Britannia määrää uusille laivoille nollapäästöt 2025 alkaen

Ison-Britannian hallitus terästi viime viikolla puhtaan merenkulun ohjelmaansa päätöksellä, jonka mukaan kaikilla vuonna 2025 ja sen jälkeen tilatuilla aluksilla pitää olla käytössä nollapäästöt takaavaa teknologiaa – muuten niillä ei ole asiaa saarivaltakunnan vesille. ”Ohjelman myötä Isosta-Britanniasta voi kehittyä merenkulun clean techin kansainvälinen kasvukeskus”, Liikenneministeri Nusrat Ghani sanoo Navigator Magazine -lehden mukaan.

Ison-Britannian-suurimmalla-alus-CMA-CGM-Kerguelen

Ison-Britannian suurin alus CMA CGM Kerguelen.

Britanniasta tuli kesän alussa ensimmäinen G7-maa, jonka tavoitteena on kasvihuonekaasujen nollapäästöjen linjaus vuoteen 2050 mennessä. Viime torstaina hallitus julkisti uuden ”Clean Maritime Plan” -nimisen strategiansa, jonka mukaan uudet, vuonna 2025 ja sen jälkeen tilatut laivat on varustettava pakokaasujen nollatasolle yltävällä teknologialla, Reuters kirjoittaa.

Nollatason alukset voivat käyttää voimanlähteinä esimerkiksi hybridiakkuja tai biopolttoaineita. Fossiilisia polttoaineita näissä alksissa sallitaan ainoastaan varavoiman lähteinä. Britannian liikenneministeriön tiedotteen mukaan hallitus aikoo ensi vuoden aikana tutkia erilaisia tapoja tukea ja rohkaista varustamoita niiden siirtymisessä puhtaampiin meripolttoaineisiin.

Kuten muissakin maissa, myös Britannian merialalla on jo aloitettu pienhiukkasten ja päästöjen vähentämiseen tähtääviä toimia. Monet Britannian saarten välillä kulkevat yhteysalukset ja lautat käyttävät voimanlähteenä dieselsähköisiä hybridiratkaisuja, ja näin tekevät myös Lontoon sataman alukset.

Meristrategia avaa myös bisnesmahdollisuuksia

Ship Technologyn mukaan brittihallitus on lähettänyt myös satamille ohjeita, joiden pyrkimyksenä on parantaa hengitysilman laatua koko saarivaltakunnan alueella. Liikenneministeri Nusrat Ghani tähdentää, että vaikka merenkulku on koko Britannian talouden elinehto, pitää merialan tehdä osuutensa hengitysilman parantamiseksi, saasteiden vähentämiseksi ja kasvihuoneilmiön pysäyttämiseksi.

- Puhtaan merenkulun strategia asettaa korkeat vaatimukset, mutta se avaa samalla ovet innovaatioille. Ohjelman myötä Isosta-Britanniasta voi kehittyä merenkulun clean techin kansainvälinen kasvukeskus, ministeri visioi puhtaampaa tulevaisuutta.

Kuningattaren hallituksen teettämien tutkimusten mukaan merenkulun clean tech -bisneksen arvo voi vuoteen 2050 mennessä kohota vuosittain jopa 11 miljardiin puntaan. Ison-Britannian tästä saamat hyödyt saattavat nousta 510 miljoonaan puntaan joka vuosi, Ship Tech kirjoittaa.

Hallitus aikoo katsastaa ja päivittää puhtaan merenkulun strategiansa viimeistään vuoteen 2022 mennessä. Vielä ei ollenkaan ole selvää esimerkiksi se, miten Britannian kanssa kauppaa käyvät muut maat, kuten Suomi, ja niiden varustamot suhtautuvat viime torstaina kerrottuun uusien kauppalaivojen nollatason päästömääräykseen. Tilannetta mutkistaa myös Britannian vireillä oleva ero Euroopan unionin jäsenyydestä.

Uusimmat artikkelit

21.7.2020 | Alan Uutiset

Clean Steel aloittaa yhteistyön kansainvälisen sellujätin kanssa

Clean Steel on tehnyt sopimuksen Uruguaylaisen Montes del Platan sellutehtaan kanssa. Stora Ensolla ja Arauconille kuuluvan yhteisyrityksen tuotantolaitos sijaitsee Lounais-Uruguayssa, Punta Pereirasssa. Lyhytkuitusellua tuottava tehdas aloitti toimintansa vuonna 2014 ja sen vuosittainen tuotantokapasiteetti on 1,4 miljoonaa tonnia.

Saksalaisjätti Schaeffler lanseeraa suomalaisen partneriverkoston avulla kehitetyn kunnonvalvontajärjestelmän

Saksalainen auto- ja teollisuusalan yritys Schaeffler on toteuttanut kunnonvalvontajärjestelmänsä OPTIME:n suomalaisen partneriverkoston avulla. Saksalaisyhtiö on jo aikaisemmin perustanut tuotekehitystiimin Suomeen ja nyt yhteistyöllä luotua tuotetta lanseerataan kaupallisesti.

Pauligilla on Suomen ensimmäisenä elintarvikealan yrityksenä Science Based Targets aloitteen hyväksymät ilmastotavoitteet

Paulig kertoo noudattavansa Suomen ensimmäisenä elintarvikealan yrityksenä Science Based Targets asettamia ilmastotavoitteita. Yhtiön tavoitteena on vähentää 80 prosenttia oman toiminnnan luomista kasvihuonepäästöistä ja 50 prosenttia arvoketjujen päästöistä vuoteen 2030 mennessä. 

EVA: Talouskriisi on suomalaisten suurin uhka

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:n julkaisemassa tutkimuksessa kysyttiin, kuinka uhkaavina suomalaiset pitävät maailmalla ja Suomessa tapahtuvia konflikteja ja kriisejä omalle ja läheistensä turvallisuudelle. Eniten pelkoa suomalaisissa herätti uusi laajamittainen talouskriisi (77 prosenttia vastaajista) sekä toiseksi eniten pandemiat ja tartuntataudit (72 prosenttia vastaajista).

Signify tuo markkinoille uusia desinfioivia valaisimia

UV-teknologiaan perustuvaan valaistukseen erikoistunut Signify kertoi kasvattavansa UV-C-valaistuksen tuotantokapasiteettiaan ja laajentavansa UV-C-tuotevalikoimaansa maailman kasvaneen desinfiointitarpeen vuoksi.

Asfalttikoneista saatava data parantaa päällysteen laatua, vähentää päästöjä

Asfalttikoneiden anturien tuottaman tiedon avulla voidaan vaikuttaa päällysteen laatuun ja kestävyyteen.

29.5.2020 | Kumppaniartikkeli

Viafin Service jatkaa yrityskaupan jälkeen kasvu-uralla

Teollisuuden kunnossapitoa tarjoava Viafin Service Oyj on vuoden ajan sulatellut suurta kaasualan käyttö- ja kunnossapitopalveluihin liittyvää yrityskauppaa. Nyt Viafin GASiksi nimetyn yhtiön hankinta on saatettu onnistuneesti päätökseen ja listautunut emoyhtiö voi jatkaa matkaa kohti seuraavaa tavoitetta. Päämääränä on nousta sadan miljoonan euron liikevaihtoa pyörittäväksi teollisuuden kunnossapitoyhtiöksi vuoden 2022 aikana.