https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Deutsche Bahn odottaa lottovoittoa Saksan ilmastopaketista

Liittokansleri Angela Merkelin hallituksen esittelemä 50 miljardin euron ilmasto-ohjelma on herättänyt myrskyisää arvostelua ympäristöjärjestöjen piirissä. Yksi taho on kuitenkin tyytyväinen Saksan ilmastopakettiin. Deutsche Bahn odottaa valtion toimien kiihdyttävän rautatieyhtiön sen kovimpaan kasvuvauhtiin yhtiön koko 180-vuotisen historian aikana.

architecture-building-central-station-970763 (1)

Kuva: Sascha Hormel/Pexels

Deutsche Bahnin pääjohtaja Richard Lutz odottaa hallituksen ilmastotoimien kasvattavan rautatieyhtiön liikevaihtoa 20 miljardilla eurolla vuoteen 2030 mennessä. Liittohallitus tukee rautateiden matkustajaliikennettä muun muassa alentamalla junalippujen arvonlisäveroa.

Ja vaikka moni ilmastoaktivisti pettyi karvaasti Saksan ilmastopakettiin, ohjelmalla odotetaan olevan suuria vaikutuksia eri liikennemuotojen suosioon. Kotimaan lentojen kiristyvä verotus ja mainittu junalippujen veroale ovat eräitä esimerkkejä tulevasta. Koko Euroopan laajuinen siirtymä autoilusta ja lentoliikenteestä kohti julkista liikennettä hyödyttää nimen omaan rautatieyhtiöitä muuallakin kuin Saksassa, Reuters kirjoittaa.

- Jälleenrakennusohjelmamme on valmis ja olemme nyt valmiita iskemään, DB:n Lutz sanoi ja painotti rautateiden tarjoavan kuljetuksille muita liikennemuotoja vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja.

Uudet junakaupat ovat valmistajille kultakaivos 

Deutsche Bahnin suunnitelmat ostaa 30 erittäin nopeaa matkustajajunaa vuoteen 2023 mennessä ovat miljardin euron arvoinen kultakaivos luotijunien ja rautatiekaluston valmistajille. DB:n nykyään käyttämien ICE-4 -tyyppisten luotijunien valmistajia ovat Siemens ja kanadalainen Bombardier, mutta Lutz sanoi sunnuntaina, että uudet matkustajajunat eivät ole samanlaisia kuin vanhemmat yksiköt. Tämän arvellaan nostavan ranskalaisen Alstomin osakkeita Saksan uusissa junakaupoissa.

Deutsche Bahnia on pitkään arvosteltu henkilöliikenteen myöhästelyistä ja junien riittämättömästä kapasiteetista. Yhtiön taloudellinen asema on haastava, mutta siitä huolimatta DB aikoo hankkia 11 miljardin euron verran uutta pääomaa. Investointeja on ollut pakko rahoittaa velalla, vaikka Saksan valtion omistama liikennekonserni on viime vuosina toiminut kannattavasti.

Deutsche Bahnin operoiman rautatieverkon pituus on yli 39 000 kilometriä. Pitkän historiansa aikana yhtiön käytössä ollut raideverkosto on ollut vieläkin laajempi, huippuaikoinaan jopa 58 000 kilometriä.Eräs Deutsche Bahnin lukuisista tytäryhtiöistä on Suomessakin hyvin tunnettu kansainvälinen kuljetus- ja huolintayhtiö Schenker.

Markku Pervilä

Uusimmat artikkelit

19.12.2024 | Alan Uutiset

VR FleetCare sai ison tilauksen raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Arktinen osaaminen on sarjavalmistukseen soveltuvien vaunujen suunnittelun lähtökohtana. Pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta hanke on merkittävä; se mahdollistaa raskaiden puolustusmateriaalien kuljetukset rautateitse.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.