https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Deutsche Bahn odottaa lottovoittoa Saksan ilmastopaketista

Liittokansleri Angela Merkelin hallituksen esittelemä 50 miljardin euron ilmasto-ohjelma on herättänyt myrskyisää arvostelua ympäristöjärjestöjen piirissä. Yksi taho on kuitenkin tyytyväinen Saksan ilmastopakettiin. Deutsche Bahn odottaa valtion toimien kiihdyttävän rautatieyhtiön sen kovimpaan kasvuvauhtiin yhtiön koko 180-vuotisen historian aikana.

architecture-building-central-station-970763 (1)

Kuva: Sascha Hormel/Pexels

Deutsche Bahnin pääjohtaja Richard Lutz odottaa hallituksen ilmastotoimien kasvattavan rautatieyhtiön liikevaihtoa 20 miljardilla eurolla vuoteen 2030 mennessä. Liittohallitus tukee rautateiden matkustajaliikennettä muun muassa alentamalla junalippujen arvonlisäveroa.

Ja vaikka moni ilmastoaktivisti pettyi karvaasti Saksan ilmastopakettiin, ohjelmalla odotetaan olevan suuria vaikutuksia eri liikennemuotojen suosioon. Kotimaan lentojen kiristyvä verotus ja mainittu junalippujen veroale ovat eräitä esimerkkejä tulevasta. Koko Euroopan laajuinen siirtymä autoilusta ja lentoliikenteestä kohti julkista liikennettä hyödyttää nimen omaan rautatieyhtiöitä muuallakin kuin Saksassa, Reuters kirjoittaa.

- Jälleenrakennusohjelmamme on valmis ja olemme nyt valmiita iskemään, DB:n Lutz sanoi ja painotti rautateiden tarjoavan kuljetuksille muita liikennemuotoja vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja.

Uudet junakaupat ovat valmistajille kultakaivos 

Deutsche Bahnin suunnitelmat ostaa 30 erittäin nopeaa matkustajajunaa vuoteen 2023 mennessä ovat miljardin euron arvoinen kultakaivos luotijunien ja rautatiekaluston valmistajille. DB:n nykyään käyttämien ICE-4 -tyyppisten luotijunien valmistajia ovat Siemens ja kanadalainen Bombardier, mutta Lutz sanoi sunnuntaina, että uudet matkustajajunat eivät ole samanlaisia kuin vanhemmat yksiköt. Tämän arvellaan nostavan ranskalaisen Alstomin osakkeita Saksan uusissa junakaupoissa.

Deutsche Bahnia on pitkään arvosteltu henkilöliikenteen myöhästelyistä ja junien riittämättömästä kapasiteetista. Yhtiön taloudellinen asema on haastava, mutta siitä huolimatta DB aikoo hankkia 11 miljardin euron verran uutta pääomaa. Investointeja on ollut pakko rahoittaa velalla, vaikka Saksan valtion omistama liikennekonserni on viime vuosina toiminut kannattavasti.

Deutsche Bahnin operoiman rautatieverkon pituus on yli 39 000 kilometriä. Pitkän historiansa aikana yhtiön käytössä ollut raideverkosto on ollut vieläkin laajempi, huippuaikoinaan jopa 58 000 kilometriä.Eräs Deutsche Bahnin lukuisista tytäryhtiöistä on Suomessakin hyvin tunnettu kansainvälinen kuljetus- ja huolintayhtiö Schenker.

Markku Pervilä

Uusimmat artikkelit

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

8.5.2025 | Alan Uutiset

Teknologiateollisuus: “Vapautuksen päivä” käänsi hyvin alkaneen vuoden valtavaksi epävarmuudeksi

Teknologiateollisuuden uusien tilausten arvo parani alkuvuonna vuodentakaiseen nähden ja tarjouspyyntökyselyn saldoluku nousi positiiviseksi ensimmäisen kerran yli kahteen vuoteen. Jäsenille tehty kysely kertoo kuitenkin suuresta epävarmuudesta. Donald Trumpin toimet ovat hidastaneet investointipäätöksiä. 

Suomen ja Viron välisen EstLink 2 -yhteyden korjaustyöt alkavat toukokuussa

Merenpohjaan asennetaan uutta kaapelia noin kilometrin verran. Sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön heinäkuun puolivälissä.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

Gasumin biokaasu pienentää Metsä Groupin valmistaman kartongin hiilijalanjälkeä

Vähäpäästöisiä kartonkeja haluavat asiakkaat ovat tyypillisesti suuria toimijoita, joilla on tiukat kestävyystavoitteet.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.