Deutsche Bahn odottaa lottovoittoa Saksan ilmastopaketista

Liittokansleri Angela Merkelin hallituksen esittelemä 50 miljardin euron ilmasto-ohjelma on herättänyt myrskyisää arvostelua ympäristöjärjestöjen piirissä. Yksi taho on kuitenkin tyytyväinen Saksan ilmastopakettiin. Deutsche Bahn odottaa valtion toimien kiihdyttävän rautatieyhtiön sen kovimpaan kasvuvauhtiin yhtiön koko 180-vuotisen historian aikana.

architecture-building-central-station-970763 (1)

Kuva: Sascha Hormel/Pexels

Deutsche Bahnin pääjohtaja Richard Lutz odottaa hallituksen ilmastotoimien kasvattavan rautatieyhtiön liikevaihtoa 20 miljardilla eurolla vuoteen 2030 mennessä. Liittohallitus tukee rautateiden matkustajaliikennettä muun muassa alentamalla junalippujen arvonlisäveroa.

Ja vaikka moni ilmastoaktivisti pettyi karvaasti Saksan ilmastopakettiin, ohjelmalla odotetaan olevan suuria vaikutuksia eri liikennemuotojen suosioon. Kotimaan lentojen kiristyvä verotus ja mainittu junalippujen veroale ovat eräitä esimerkkejä tulevasta. Koko Euroopan laajuinen siirtymä autoilusta ja lentoliikenteestä kohti julkista liikennettä hyödyttää nimen omaan rautatieyhtiöitä muuallakin kuin Saksassa, Reuters kirjoittaa.

- Jälleenrakennusohjelmamme on valmis ja olemme nyt valmiita iskemään, DB:n Lutz sanoi ja painotti rautateiden tarjoavan kuljetuksille muita liikennemuotoja vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja.

Uudet junakaupat ovat valmistajille kultakaivos 

Deutsche Bahnin suunnitelmat ostaa 30 erittäin nopeaa matkustajajunaa vuoteen 2023 mennessä ovat miljardin euron arvoinen kultakaivos luotijunien ja rautatiekaluston valmistajille. DB:n nykyään käyttämien ICE-4 -tyyppisten luotijunien valmistajia ovat Siemens ja kanadalainen Bombardier, mutta Lutz sanoi sunnuntaina, että uudet matkustajajunat eivät ole samanlaisia kuin vanhemmat yksiköt. Tämän arvellaan nostavan ranskalaisen Alstomin osakkeita Saksan uusissa junakaupoissa.

Deutsche Bahnia on pitkään arvosteltu henkilöliikenteen myöhästelyistä ja junien riittämättömästä kapasiteetista. Yhtiön taloudellinen asema on haastava, mutta siitä huolimatta DB aikoo hankkia 11 miljardin euron verran uutta pääomaa. Investointeja on ollut pakko rahoittaa velalla, vaikka Saksan valtion omistama liikennekonserni on viime vuosina toiminut kannattavasti.

Deutsche Bahnin operoiman rautatieverkon pituus on yli 39 000 kilometriä. Pitkän historiansa aikana yhtiön käytössä ollut raideverkosto on ollut vieläkin laajempi, huippuaikoinaan jopa 58 000 kilometriä.Eräs Deutsche Bahnin lukuisista tytäryhtiöistä on Suomessakin hyvin tunnettu kansainvälinen kuljetus- ja huolintayhtiö Schenker.

Markku Pervilä

Uusimmat artikkelit

Kivivillajäte ekologisesti kierrätykseen tehtaalta ja rakennustyömailta

Rakennusten julkisivuissa käytettävien pelti-villa-pelti-elementtien valmistuksessa ja asennuksessa syntyvä kivivillajäte on tähän asti ollut ongelmajätettä. Nyt se voidaan kierrättää ja hyödyntää uusien eristeiden valmistuksessa.

4.6.2020 | Alan Uutiset

Kemianteollisuuden koronakysely: kolmasosa ennakoi investointien laskua

Suurimmalla osalla kemianteollisuuden yrityksistä menee vielä normaalisti tai hyvin, mutta huonosti menevien määrä on kasvanut kuukaudessa kymmenyksellä. Seuraavan kuukauden ja kolmen kuukauden kuluessa tilanteen arvioidaan edelleen heikkenevän, ja koko vuoden liikevaihdon laskua ennakoi 75 prosentttia vastaajista, Kemianteollisuus ry:n toteuttamasta kyselystä selviää.

29.5.2020 | Tutkimus ja koulutus

Rakentajat tehostavat kosteudenhallintaa verkkokoulutuksella

Neljätoista Suomen suurinta rakennusliikettä on yhdessä kehittänyt eKosteus-koulutuksen ja alkaa hyödyntää sitä oman henkilöstönsä koulutukseen. Tavoitteena on parantaa kosteudenhallinnan osaamista sekä torjua kosteusvaurioita. Koulutus kokoaa yhteen perustiedot, jotka rakentamisen kaikkien osapuolten tulee tuntea, jotta kuivaketju ei katkea. Asiasta raportoi Rakennusteollisuus RT ry.

29.5.2020 | Kumppaniartikkeli

Viafin Service jatkaa yrityskaupan jälkeen kasvu-uralla

Teollisuuden kunnossapitoa tarjoava Viafin Service Oyj on vuoden ajan sulatellut suurta kaasualan käyttö- ja kunnossapitopalveluihin liittyvää yrityskauppaa. Nyt Viafin GASiksi nimetyn yhtiön hankinta on saatettu onnistuneesti päätökseen ja listautunut emoyhtiö voi jatkaa matkaa kohti seuraavaa tavoitetta. Päämääränä on nousta sadan miljoonan euron liikevaihtoa pyörittäväksi teollisuuden kunnossapitoyhtiöksi vuoden 2022 aikana.

Myös maatalouskoneiden huoltokirjaukset hoituvat mobiilisti

Maatalouskoneiden huollot merkitään yleisimmin paperiseen huoltovihkoon. Työtehoseuran keväällä tekemän kyselyn mukaan vain seitsemän prosenttia vastaajista käytti sähköistä huoltokirjaa, yleisimmin Exceliä. Tutkimus osoitti, että mobiilisti käytettävälle huoltokirjalle olisi kysyntää. Nyt sellainen löytyy TTS-Koneesta ja on käytettävissä kaikille käyttöoikeuden lunastaneille.

Kestävillä teräksillä pidennetään työvälineiden käyttöikää, säästetään materiaalia

Uddeholms Ab on ruotsalainen työkaluteräsvalmistaja, joka kuuluu itävaltalaiseen voestalpine-teräskonserniin. 

20 prosenttia Kajaanin kaukolämmöstä: CSC ja Loiste Lämpö allekirjoittivat sopimuksen

Loiste Lämpö ja CSC – Tieteen tietotekniikan keskus ovat allekirjoittaneet sopimuksen LUMI-supertietokoneelle rakennettavan datakeskuksen kaukolämpöliittymän rakentamisesta ja hukkalämmön hyödyntämisestä. Sopimuksen mukaan vuoden 2021 alussa käynnistyvä datakeskus kerää talteen toimintansa sivutuotteena syntyvän lämmön, jonka Loiste Lämpö siirtää verkkoonsa lämmittämään kajaanilaisia koteja ja liiketiloja.