https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Deutsche Bahn odottaa lottovoittoa Saksan ilmastopaketista

Liittokansleri Angela Merkelin hallituksen esittelemä 50 miljardin euron ilmasto-ohjelma on herättänyt myrskyisää arvostelua ympäristöjärjestöjen piirissä. Yksi taho on kuitenkin tyytyväinen Saksan ilmastopakettiin. Deutsche Bahn odottaa valtion toimien kiihdyttävän rautatieyhtiön sen kovimpaan kasvuvauhtiin yhtiön koko 180-vuotisen historian aikana.

architecture-building-central-station-970763 (1)

Kuva: Sascha Hormel/Pexels

Deutsche Bahnin pääjohtaja Richard Lutz odottaa hallituksen ilmastotoimien kasvattavan rautatieyhtiön liikevaihtoa 20 miljardilla eurolla vuoteen 2030 mennessä. Liittohallitus tukee rautateiden matkustajaliikennettä muun muassa alentamalla junalippujen arvonlisäveroa.

Ja vaikka moni ilmastoaktivisti pettyi karvaasti Saksan ilmastopakettiin, ohjelmalla odotetaan olevan suuria vaikutuksia eri liikennemuotojen suosioon. Kotimaan lentojen kiristyvä verotus ja mainittu junalippujen veroale ovat eräitä esimerkkejä tulevasta. Koko Euroopan laajuinen siirtymä autoilusta ja lentoliikenteestä kohti julkista liikennettä hyödyttää nimen omaan rautatieyhtiöitä muuallakin kuin Saksassa, Reuters kirjoittaa.

- Jälleenrakennusohjelmamme on valmis ja olemme nyt valmiita iskemään, DB:n Lutz sanoi ja painotti rautateiden tarjoavan kuljetuksille muita liikennemuotoja vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja.

Uudet junakaupat ovat valmistajille kultakaivos 

Deutsche Bahnin suunnitelmat ostaa 30 erittäin nopeaa matkustajajunaa vuoteen 2023 mennessä ovat miljardin euron arvoinen kultakaivos luotijunien ja rautatiekaluston valmistajille. DB:n nykyään käyttämien ICE-4 -tyyppisten luotijunien valmistajia ovat Siemens ja kanadalainen Bombardier, mutta Lutz sanoi sunnuntaina, että uudet matkustajajunat eivät ole samanlaisia kuin vanhemmat yksiköt. Tämän arvellaan nostavan ranskalaisen Alstomin osakkeita Saksan uusissa junakaupoissa.

Deutsche Bahnia on pitkään arvosteltu henkilöliikenteen myöhästelyistä ja junien riittämättömästä kapasiteetista. Yhtiön taloudellinen asema on haastava, mutta siitä huolimatta DB aikoo hankkia 11 miljardin euron verran uutta pääomaa. Investointeja on ollut pakko rahoittaa velalla, vaikka Saksan valtion omistama liikennekonserni on viime vuosina toiminut kannattavasti.

Deutsche Bahnin operoiman rautatieverkon pituus on yli 39 000 kilometriä. Pitkän historiansa aikana yhtiön käytössä ollut raideverkosto on ollut vieläkin laajempi, huippuaikoinaan jopa 58 000 kilometriä.Eräs Deutsche Bahnin lukuisista tytäryhtiöistä on Suomessakin hyvin tunnettu kansainvälinen kuljetus- ja huolintayhtiö Schenker.

Markku Pervilä

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.