Digitaalisen turvallisuuden osaamisen kysyntä kasvaa
Yritykset digitalisoivat yhä kiihtyvällä vauhdilla toimintojaan, palveluitaan ja tuotteitaan. Kun yrityksen tieto ja omaisuus ovat entistä enemmän bittiavaruudessa tai pilvessä, tietoturvan merkitys korostuu, sanoo PwC:n kyberturvallisuuden asiantuntija Jani Arnell.
– Digitaalinen toimintaympäristö ei tunne rajoja, joten jokainen organisaatio on tässä mielessä samassa veneessä nauttien sen tuomista mahdollisuuksista mutta kohdaten myös digiympäristön varjot. Asiakkaat ovat entistä laatutietoisempia ja edellyttävät palvelutarjoajilta luotettavaa ja asianmukaista palvelua. Edelläkävijöillä digitaalinen turvallisuus on kaiken toiminnan ytimessä ja samalla luonnollinen ja arvokas osa jokaista asiakaskokemusta, Arnell toteaa.
– Kiristyvä kilpailu ja toimialakohtaisesta tai yleisestä regulaatiosta, kuten esimerkiksi tietosuoja-asetuksesta, johtuvat vaatimukset tuovat lisäpaineita myös turvallisuusnäkökohtien huomioimiseen.
– Varsinkin näin some-aikakaudella tieto turvallisuuteen liittyvästä laiminlyönnistä leviää entistä herkemmin ja nopeammin. Luottamus on kaiken a ja o myös brändinäkökulmasta, ja yrityksen johdon tulisi olla entistä kiinnostuneempi siitä, että yhtiön kyberturvallisuus on kunnossa, Arnell tiivistää.
Arnell palkattiin PwC:lle lokakuussa vahvistamaan ja kehittämään yhtiön digitaalisen turvallisuuden palveluita, jotka kattavat niin kyberturvallisuuden kuin riskienhallinnan palvelutkin. Hän toimi aiemmin OP Ryhmässä turvallisuusjohtajana ja turvallisuuspalveluista vastaavana johtajana.
– Yritykset eivät halua vain ”laittaa kyberturvallisuusasioita kuntoon”, vaan yhä useampi haluaa aidosti saada turvallisuuden kautta kilpailuetua tai lisäarvoa liiketoimintaansa. Moni miettii myös, miten kyberturvallisuudesta voi rakentaa liiketoimintaa. Vahvistamme omia digitaalisen turvallisuuden palveluitamme, jotta voimme vastata tähän asiakaskysyntään entistä paremmin, PwC:n riskienhallintapalveluista vastaava Timo Takalo sanoo.