Etra satsasi aurinkosähköön Moreenissa

Etola-yhtiöihin kuuluvan Etra Oy:n Suomen keskusvaraston laajennusosan katolta löytyy lähes 1 300 aurinkopaneelia. Niiden tuottama sähkömäärä on jo merkittävä lisä kiinteistön energiankulutukseen.

etola_aurinkovoimala-1

Etra Oy keskitti logistisen toimintansa Hämeenlinnan Painokankaan Moreeniin vuonna 2011, jolloin rakennuksen ensimmäinen 20 000 neliömetrin kokoinen osa valmistui. Yritystoiminnan kasvu toi mukanaan laajennustarpeen, ja kiinteistön 9 000 neliömetrin lisäosa saatiin käyttöön viime kesänä.

– Tehokkaasti hoidettu logistiikka on liiketoiminnalle iso etu. Taloudellisesti tehokas logistiikkatoiminta on nopeaa, oikea-aikaista ja virheetöntä. Etra Oy:n logistiikan keskittäminen Hämeenlinnaan on ollut menestystarina, sanoo Etola-yhtiöihin kuuluvan Etola Kiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja Jouni Pelkonen.

– Hämeenlinna on luonteva liikenteellinen keskipiste ja yhteydet maan eri suuntiin ovat hyvät. Alun perin Moreeniin tuloon vaikutti myös se, että saimme näkyvän paikan moottoritien vierestä, mikä edellytti myös sitä, että rakennamme edustavan näköisen keskusvaraston, Pelkonen kertaa.

Moreenissa tonttihinta on kohtuullinen ja maapohjan kantavuus niin hyvä, että rakentaminen ei vaadi paalutusta.

– Tämä tiputtaa rakennuskustannuksia ja piha-asvaltitkin pysyvät tasaisina.

Moreeniin sijoittumista puolsivat jo aikoinaan myös hyvä työvoiman saanti ja koulutusmahdollisuudet sekä Hämeenlinnan kaupungilta saatu hyvä palvelu. – Alkuvaiheen toiminta oli parasta, mitä olemme missään saaneet. Me kerroimme tarpeemme ja ne selvitettiin. Kaavamuutos esimerkiksi sujui ongelmitta, Pelkonen sanoo.

Aurinkopaneeleja ison marketin verran

Etra Oy:n laajennusosan katolla on aurinkopaneelien ”pelto”, jonka merkitys energiantuotannon kannalta ei ole ihan vähäinen.

– Uusi paneelien kattama alue on valtava ja niiden teho on 400 kilowattia, Pelkonen painottaa ja uskoo tuotto-odotusten toteutuvan urakoitsijan antaman tuottotakuun ansiosta.

Nimellisteholtaan 402 kWp:n järjestelmä tuottaa noin 325 MWh sähköä vuodessa. Vertailuna voidaan sanoa, että Etran järjestelmä tuottaa noin 15 sähkölämmitteisen omakotitalon verran sähköä vuodessa. Kiinteistön kokonaiskulutuksesta se on noin 12–15 prosenttia.

Uudessa tilassa on luonnollisesti panostettu myös energiatehokkaaseen led-valaistukseen. 

– Nykyisissä ledeissä on jo parempi valo laadullisestikin kuin loisteputkissa, näin ei ollut vielä muutama vuosi sitten, Pelkonen toteaa.

Moreenissa on oma kaukolämpöverkosto, jonka energia on sataprosenttisesti uusiutuvaa energiaa. Energia on peräisin ST1:n jätepohjaisesta etanoli- ja biokaasulaitoksesta. Linnan Kehitys Oy:n sijoittumispalveluiden johtaja Ari Räsänen kertoo, että elinkeinoyhtiö selvitti yhdessä HAMK:n kanssa alueen yritysten suunnitelmia ja tarpeita muiden kestävän kehityksen mukaisten energialähteiden käyttöön. Kiinnostusta vuonna 2016 löytyi mm. omaan lämmöntuotantoon ja ylitse jäävän lämmön myyntiin sekä aurinkolämmön tuotantotilan vuokraamiseen ulkopuoliselle toimijalle. Mielenkiintoa löytyi myös Moreenin alueen yhteisen aurinkokeräinkentän toteuttamiseen.

– On erittäin myönteistä, että Etra on ottanut aurinkosähköjärjestelmän näin isosti käyttöön. Trendi on varmasti tämän suuntainen muillakin alueen toimijoilla lähitulevaisuudessa, Räsänen toteaa.

Lue muualta aiheesta lisää: https://www.helen.fi/sahko/yritykset/ajankohtaista/aurinkovoimala-on-etolalle-arvovalinta/

Uusimmat artikkelit

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

16.1.2019 | Alan Uutiset

Teollisuuden investointien odotetaan kasvavan maltillisesti

EK:n investointitiedustelun mukaan teollisuuden Suomeen tekemät kiinteät investoinnit laskivat viime vuonna selvästi, kun isoja investointihankkeita valmistui. Tänä vuonna investointien odotetaan kasvavan jonkin verran, mutta niiden taso jäänee korkeintaan kohtalaiseksi.

11.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

Digitaalisen palvelutuotannon DI-ohjelma

Hae Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) DI-ohjelmaan 23.1.2019 mennessä! Digitaalinen palvelutuotanto -ohjelmassa opit, miten digitalisaatiota voidaan järkevästi ja tehokkaasti hyödyntää uusien palveluiden kehttämisessä teollisuuden ja sote-alan toimintaympäristöissä.

Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa – avuksi pääteiden sähköistäminen?

Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja. Lisäksi suurten akkujen tarvitsemien latausasemien rakentaminen vaatisi muutoksia paikallisiin sähköverkkoihin. Ratkaisu kuljetusten sähköistämiseen voikin Suomessa löytyä pääteiden sähköistämisestä, ehdottaa tuore tutkimus.

Tekoäly tunnistaa Kehä 1:n ruuhkaputken tukoksia

Liikennevirasto ja Tieto ovat jo keväästä lähtien kokeilleet tekoälyn ja nousevan uuden LiDAR -mittausteknologian käyttöä liikennevirtojen analysoinnissa. Tulosten perusteella tekoäly kohentaa liikenneturvaa ilman merkittäviä lisäkustannuksia.

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.