https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Finnair tutkii sähkölentokoneiden tuomista laivastoonsa

Finnair on allekirjoittanut Letter of Interest –aiesopimuksen Hear Aerospacen kehitteillä olevista Heart ES-19 –sähkölentokoneista. Finnair näkee potentiaalia kahdellekymmenelle 19-paikkaiselle Heart Aerospacen ES-19 sähkökoneelle, joita voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää ensisijaisesti yhtiön lyhyillä reiteillä osana monimuotoisia matkaketjuja.

finnair_neste

Heart Aerospace on arvioinut ensimmäisten kaupallisten lentojen näillä koneilla olevan mahdollisia vuonna 2026.

– Sähkölentäminen on osa tulevaisuuden keinovalikoimaa lentämisen ilmastokysymysten ratkaisemisessa etenkin lyhyillä reiteillä. Haluamme olla aktiivisesti mukana kehittämässä ja käyttöönottamassa uusia teknologioita, joilla mahdollistetaan hiilineutraali lentäminen, sanoo Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti lehdistötiedotteessa.

– Olemme innoissamme, että Finnair on allekirjoittanut Letter of Interest -aiesopimuksen sähkölentokoneistamme. Finnairilla on alan kunnianhimoisimpiin kuuluvat ympäristötavoitteet ja uskomme, että sähkölentokoneemme voivat olla tärkeässä roolissa hiilineutraalin lentämisen mahdollistamisessa Finnairin lyhyillä reiteillä. Olemme työskennelleet yhdessä läheisesti pohjoismaisen hankkeen parissa, ja olemme olleet hyvin vaikuttuneita yhtiön määrätietoisuudesta ja sitoutuneisuudesta. Olemme hyvin kiitollisia yhtiön tuesta kehittäessämme ja sertifioidessamme ES-19-konetta, sanoo Heart Aerospacen toimitusjohtaja Anders Forslund.

Finnair on ollut vuodesta 2019 lähtien mukana pohjoismaisessa hankkeessa, jossa edistetään sähkölentämisen kehitystä. Hanke keskittyy neljään alueeseen, joissa kaikissa on selvät tavoitteet sähkölentämisen edistämiseksi: sähkölentämisen infrastruktuurin standardisointi Pohjoismaissa, liiketoimintamallien kehittäminen alueelliseen lentämiseen, lentokoneteknologian kehittäminen pohjoisen sääolosuhteisiin ja alustan luominen eurooppalaiselle ja globaalille yhteistyölle.   

Finnairin tavoitteena on puolittaa lentämisen nettopäästöt vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019 tasosta, ja saavuttaa hiilineutraalius vuonna 2045. Tavoitteeseen pääsemiseen tarvitaan laajaa keinovalikoimaa, mukaan lukien polttoainetehokkuuden parantaminen, koneiden painon vähentäminen, eri liikennemuotojen yhdistäminen, päästökauppa, uusiutuvat ja vaihtoehtoiset polttoaineet sekä uusi lentokoneteknologia, yhtiö on kertonut. 

– Lentämisen ilmastohaasteen ratkaisu on välttämätöntä, jotta lentämisen tuoma sosiaalinen ja taloudellinen hyvä voivat jatkua, Larilahti sanoo.

– Monet ratkaisuista edellyttävät yhteistyötä, myös yli teollisuudenalojen, ja yhteistyö kumppaneiden kanssa on keskeisessä roolissa vastuullisuustyössämme.

Heart Aerospace on ruotsalainen ilmailualan startup, joka sijaitsee Göteborgissa Ruotsissa. Yhtiö kehittää parhaillaan yhdeksäntoista matkustajan ES-19 –sähkölentokonetta, jonka sähköinen kantama on 400 km, ja joka on tarkoitus ottaa käyttöön kaupallisesti vuonna 2026.

Uusimmat artikkelit

19.12.2024 | Alan Uutiset

VR FleetCare sai ison tilauksen raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Arktinen osaaminen on sarjavalmistukseen soveltuvien vaunujen suunnittelun lähtökohtana. Pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta hanke on merkittävä; se mahdollistaa raskaiden puolustusmateriaalien kuljetukset rautateitse.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.