https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Ford hyödyntää tuotannossaan yli miljardi kertakäyttömuovipulloa vuodessa

Autonvalmistaja Ford on löytänyt nerokkaan tavan käyttää uudelleen miljoonia muovipulloja. Jokaisessa yhtiön valmistaman Ford EcoSportin mattojen valmistukseen on käytetty 470 kertakäyttöistä muovista juomapulloa.

pexels-photo-802221

Ford EcoSportin vuonna 2012 tapahtuneen lanseerauksen jälkeen yli 650 miljoonaa puolen litran muovipulloa on saanut uuden elämän auton mattona. Mattoihin käytetyn muovin paino on arviolta 8 262 tonnia*. 

Raaka-ainetta kierrätetyistä materiaaleista

Ford aloitti kierrätetyn muovin käytön Mondeossa yli 20 vuotta sitten, ja nykyään Ford kierrättää maailmanlaajuisesti 1,2 miljardia pulloa vuosittain.

- Kuluttajien tietoisuus pois heitetyn muovin aiheuttamasta vahingosta on kasvanut todella paljon – mutta meillä on jo pitkään ollut tavoitteena lisätä kierrätettyjen ja uusiutuvien materiaalien käyttöä jokaisessa autossa, jonka valmistamme, sanoo Tony Weatherhead, Materials Engineer, Ford Motor Company.

Muovin käyttö matoissa vaatii ensin sekä pullojen että korkkien pilkkomista pieniksi hiutaleiksi. Tämän jälkeen hiutaleet kuumennetaan 260°C lämpötilaan ja sulatetaan ennenkuin niistä muotoillaan hiuksen vahvuista kuitua. Kuidut kehrätään langaksi kiertämällä useita kuituja yhteen – ja tästä materiaalista kudotaan matot. Keskimäärin Euroopassa  kierrätetään vain 30 prosenttia muovijätteestä .***

Sekä Ford EcoSport ja Ford EcoBoost -moottorit valmistetaan Fordin tehtaalla Romanian Craiovassa.

* Muovipullojen paino on laskenut. Laskelmassa on käytetty 12,7 g/pullo ja 1.384.274 EcoSport-myyntiä globaalisti.

** 500 ml muovipullon korkeus on 20,32 cm. 415.282.200 x 20,32 = 84.385 km. Maapallon ympärysmitta on 40.075 km.

Lue lisää:  European Commission plastic waste strategy

 

 

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.