https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Fortum vie Inkoon purkutyömaan metalliromut raaka-aineeksi Turkkiin

Fortum toimittaa ensimmäistä kertaa historiansa aikana metalliromua laivalla vientimarkkinoille. Inkoon hiilivoimalaitoksen purku-urakasta syntyvä metalliromu päätyy metalliteollisuuden raaka-aineeksi Turkkiin. Metalliromulastin on määrä lähteä Inkoosta määränpäähänsä keskiviikkona 14.2.2018.

fortum_inkoo

Valokuvaaja: Riku Isohella

- Metalliromu toimitetaan tällä kertaa turkkilaiselle terästehtaalle, missä siitä sulatetaan uutta terästä rakennusteollisuuteen. Käytännössä voimalaitoksen seinästä purettu metalli päätyy takaisin kiertoon eli osaksi uutta rakennusta, kertoo Fortumin kierrätys- ja jäteliiketoiminnan kehitysjohtaja Tero Holländer.

Fortum on tehnyt toimituksesta sopimuksen Cronimet Nordicin kanssa. Yhtiö on yksi Euroopan johtavista metallien kierrättäjistä. Merikuljetuksesta vastaa suomalainen teollisuuden raaka-aineiden kuljetuksiin erikoistunut perheomisteinen varustamo Meriaura.

Inkoon hiilivoimalaitoksen purku-urakka on Suomen tämän hetken suurin ja yksi teollisuushistoriamme suurimmista. Purusta arvioidaan syntyvän erilaisia materiaaleja kaikkiaan noin 230 000 tonnia. Metallijakeet lajitellaan purkamisen yhteydessä ja toimitetaan työmaalta raaka-aineeksi niin kotimaiselle kuin ulkomaiselle terästeollisuudelle sekä romua jatkojalostaville yrityksille.

 - Romu on arvokasta raaka-ainetta teollisuudelle. Metallien kierrättäminen säästää myös luonnonvaroja ja vähentää hiilidioksidipäästöjä, koska metalli voidaan sulattaa uusiksi tuotteiksi yhä uudelleen lähes ikuisesti, Tero Holländer sanoo. 

Fortum päätti Inkoon vanhentuneen hiilivoimalaitoksen purkamisesta vuoden 2016 lopulla. Purkutyöt alkoivat keväällä 2017 ja etenevät kolmessa vaiheessa jatkuen vuoteen 2019. Kaikesta purkumateriaalista on tähän mennessä kyetty kierrättämään jopa 58 prosenttia.

Suomen teollisuushistorian suurimpiin purkuhankkeisiin kuuluva Inkoon hiilivoimalaitoksen purku-urakka alkoi huhtikuussa 2017 ja se saadaan valmiiksi vuoden 2019 lopussa. Työ etenee kolmessa vaiheessa. Viimeisessä vaiheessa kaadetaan voimalaitoksen maamerkit, savupiiput, loppuvuodesta 2019.

www.fortum.fi

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.