Gasum: Pohjoismaihin 50 tankkausaseman verkosto

Energiayhtiö Gasum investoi noin 50 raskaan liikenteen kaasutankkausaseman rakentamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa 2020-luvun alkuun mennessä. Investoinnin myötä pohjoismainen raskaan liikenteen tankkausasemaverkosto laajenee moninkertaiseksi nykyisestä mahdollistaen huomattavat päästövähennykset.

gasum

Pohjoismaissa raskaan liikenteen merkitys logistiikkajärjestelmässä on keskeinen ja samalla se tuottaa maantieliikenteen päästöistä huomattavan osan. Jotta sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla asetetut päästövähennystavoitteet voidaan saavuttaa, on raskaan liikenteen päästöjä pystyttävä vähentämään konkreettisilla ratkaisuilla merkittävästi nykyisestä. 

Gasumin strategian perustana on pohjoismaisen kaasumarkkinan kasvattaminen. Kaasun käyttö raskaan liikenteen polttoaineena on yksi yhtiön strateginen painopiste. Lähivuosien aikana yhtiön raskasta liikennettä palveleva tankkausasemaverkosto laajenee monikymmenkertaiseksi nykyisestä. Tulevien investointien ansiosta määrä kasvaa 2020-luvun alkuun mennessä noin 50 asemaan Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Uudet tankkausasemat sijoitetaan kuljetusliikenteen virtojen kannalta keskeisiin solmukohtiin, ja ne mahdollistavat nesteytetyn maa- ja biokaasun merkittävän käytön lisäämisen raskaassa liikenteessä.

Raskaan ajoneuvokaluston siirtyminen nesteytettyyn maakaasuun tai nesteytettyyn biokaasuun (LBG) vähentää merkittävästi liikenteen hiilidioksidi-, typenoksidi-, hiukkas- ja melupäästöjä.

 - Viimeiset vuodet olemme määrätietoisesti rakentaneet pohjoismaista LNG- ja biokaasuinfrastruktuuria kaasun saatavuuden parantamiseksi. Alkuvuodesta saimme Ruotsin ympäristöviranomaisen myöntämän investointitukipäätöksen tankkausasemaverkostomme laajentamiseksi osana Klimatklivet-ohjelmaa. Tämä on osaltaan keskeinen osoitus kaasumarkkinan valtavasta potentiaalista ja mahdollistaa kaasun vakiinnuttamisen raskaan liikenteen vähäpäästöisenä polttoaineena, kertoo Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen.

Kysyntä puhtaamman liikenteen ratkaisulle lisääntyy kovaa vauhtia etsittäessä ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Tällä hetkellä jakelu- ja raskas liikenne aiheuttavat yli neljänneksen maantieliikenteen päästöistä EU:ssa. Laajentuva kaasutankkausasemaverkosto yhdessä uusien kaasuajoneuvomallien kanssa luovat hyvät edellytykset liikennekaasumarkkinan kasvulle ja päästövähennyksille.

Nina Garlo-Melkas

Uusimmat artikkelit

19.4.2019 | Alan Uutiset

Fortum sai ympäristöluvan Porin tuhkajalostamolle

Etelä-Suomen aluehallintovirasto myönsi Fortumin Porin tuhkajalostamolle ympäristöluvan 18.4.2019. Porin tuhkajalostamossa käsitellään jätteenpolttolaitoksissa syntyvät tuhkat lain vaatimalla tavalla.

VR Kunnossapito selätti kilpailijat HKL:n metrojunien urakassa

VR-Yhtymä Oy on tehnyt merkittävän aluevaltauksen voittamalla Helsingin kaupungin liikennelaitoksen kilpailutuksen metrojunien peruskorjauksesta. Hankkeen kokonaisarvo VR:lle on noin 30 miljoonaa euroa ja sen toteuttaa VR Kunnossapito Oy.

Maailman ensimmäinen markkinapaikka hiilidioksidin poistolle

Puro on maailman ensimmäinen markkinapaikka, joka käy kauppaa hiilidioksidin poistolla ilmakehästä. Puro on 23 yrityksen pilottihanke, jonka tavoitteena on tehdä hiilidioksidin poistosta verifioitavaa, vertailukelpoista ja kaupallista toimintaa.

Lahti Precision tuo markkinoille mobiilipohjaisen punnituspalvelun

Lahti Precision on tuonut markkinoille maailman ensimmäinen järjestelmistä riippumattoman mobiilipohjaisen punnituspalvelun mScalesin.

PostNord ja GKN Powder Metallurgy vauhdittavat 3D-tulostuksen toimitusketjun kehitystä

Globalisaatio ja digitalisaatio vaikuttavat merkittävällä tavalla nykypäivän tuotantoteollisuuteen. Toimitusajoista on tullut keskeinen kilpailutekijä laadukkaan ja tehokkaan tuotannon rinnalle, mikä nostaa automaation merkityksen uudelle tasolle. PostNord ja GKN Powder Metallurgyn ovat ryhtyneet yhteistyöhön tavoitteenaan lisätä 3D-tulostusmarkkinoiden avoimuutta ja saatavuutta.

Ilmastonmuutos kuriin aurinkopolttoaineiden tuotannolla

Uudessa keinotekoisen fotosynteesin tutkimushankkeessa imitoidaan luonnon fotosynteesiprosessia ja kehitetään teknologia, joka tuottaa auringonvalosta, ilmakehän hiilidioksidista ja vedestä uusiutuvaa hiilineutraalia energiaa yhteiskunnan tarpeisiin.

3.4.2019 | Kumppaniartikkeli

GlobalReader vie tuotantolaitokset lähemmäs Industry 4.0 maailmaa

Ammattitaitoisen ja motivoituneen työvoiman löytäminen on tänä päivänä monelle valmistavan teollisuuden yritykselle haastavaa. Vaikka tehdastyön luonne on lisääntyneen automaation ansiosta muuttunut vuosien varrella täysin, työn arjen todellisuus ei useinkaan vastaa millenniaalisukupolven edustajien odotuksia. Pelkkä rahallinen korvaus työstä ei useinkaan heille riitä, vaan työn tekemisen on oltava myös mielekästä ja motivoivaa.