https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Helsinki-Vantaalle oma aurinkovoimala: uusiutuvaa energiaa lentoaseman terminaaleissa ja busseissa

Helsinki-Vantaan lentoasemalle on avautumassa tänä vuonna Pohjoismaiden suurin lentoasemalla sijaitseva aurinkovoimala ja lentoasemabussit tulevat jatkossa käyttämään uusiutuvaa polttoainetta.  

hel_ap_2020_2

Lähde: Finnair

Lentoasemayhtiö Finavia Oy on päättänyt kiihdyttää kunnianhimoisen ilmasto-ohjelmansa toteuttamista. Ohjelman tavoitteena on yhtiön kaikkien 21 lentoaseman toiminnasta aiheutuvien hiilidioksidipäästöjen painaminen nollaan jo vuonna 2020. Finavia on mukana keskeisenä toimijana koko 21 lentoaseman verkostollaan eurooppalaisten lentoasemayhtiöiden yhteisessä sitoumuksessa, jonka tavoitteena on saada Eurooppaan 100 hiilineutraalia lentoasemaa vuoteen 2030 mennessä.

- Finavia on sitoutunut tekemään sisukkaasti töitä sen puolesta, että lentoasemamme eivät lisää enää hiilidioksidipäästöjä vuonna 2020. Se tarkoittaa omien päästöjemme minimoimisen lisäksi sitä, että sitoudumme vähentämään päästöjä kompensaatiomekanismin kautta ympäristöongelmien kanssa painivissa maissa, kuten Intiassa, sanoo Finavia Oyj:n toimitusjohtaja Kari Savolainen.

Lentoasemien toiminnan hiilidioksidipäästöt aiheutuvat pääasiassa rakennusten, valaistuksen sekä ajoneuvojen energiankulutuksesta. Keskeisessä roolissa Finavian päästöjen vähentämisessä on Helsinki-Vantaan lentoaseman toiminta.

Savolaisen mukaan Finavian ilmasto-ohjelma koostuu useista eri toimenpiteistä. Keskiössä ovat uusiutuvien energiamuotojen käytön voimakas lisääminen, sähkön ja lämmön alkuperä, energiatehokkuuden parantaminen kaikessa toiminnassa sekä päästöjen kompensointi markkinoilla. 

Lentokoneiden päästöjen hallinnasta on kansainvälinen sopimus 

- Ympäristökysymykset painavat kuluttajien valinnoissa myös lentoliikenteessä yhä enemmän. Siksi on tärkeää tietää, että lentoliikenne on ensimmäinen teollisuudenala, jolla on globaali päästöjen hallintajärjestelmä. Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO päätti viime vuonna CORSIA-nimisestä mekanismista, joka takaa, että lentoliikenteen päästöt eivät kasva vuoden 2020 jälkeen, vaikka matkustajamäärät kasvavatkin”, Savolainen kuvaa koko lentoliikennealan päästöjen hallintaa.

Aurinkovoimalan rakentaminen käynnissä Helsinki-Vantaalla

Finavia investoi parhaillaan Euroopan ensimmäisten joukossa lentoasemalle sijoitettavaan aurinkovoimalaan Helsinki-Vantaalla. Voimalan rakentaminen on käynnistymässä terminaali 2:n katolla ja sen odotetaan tuottavan energiaa loppukesästä 2017 alkaen. 

Koko järjestelmä – teholtaan yli 500 kWp - on valmis vuonna 2019 ja se on valmistuessaan Pohjoismaiden suurin lentoasemalle asennettu.

Helsinki-Vantaan lisäksi uusiutuvan energian käyttöä lisätään myös muualla Suomessa sijaitsevilla lentoasemilla muun muassa bioenergian ja maalämmön avulla.

Uusiutuvaa dieseliä ajoneuvoihin

Finavia on myös lisäämässä voimakkaasti uusiutuvan polttoaineen käyttöä Helsinki-Vantaan lentoaseman maakalustossa vuoden 2017 aikana. Kokonaan jätteistä ja tähteistä tehtyä dieseliä aletaan tankata muun muassa terminaalin ja lentokoneiden välillä kulkeviin busseihin. Lisäksi lentoasemalla käytettävä pienkalusto toimii jo enenevissä määrin sähköllä. Finavian tavoitteena on sitouttaa myös muita lentoasemilla toimivia yrityksiä uusiutuvien polttoaineiden käyttäjiksi.

Viime vuonna Finavian lentoasemien toiminta tuotti hiilidioksidipäästöjä 32 000 tonnia. Yhtiön päästöt ovat alentuneet viimeisen 10 vuoden aikana lentomatkustajaa kohden keskimäärin noin 3 prosenttia vuodessa.

Lue lisää lentoliikennetoimialan ympäristösitoumuksista täältä:  http://www.atag.org/ Lue lisää lentoliikennetoimialaa edustavan ATAGin johtajan haastattelu:  https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ajankohtaista/2017/huippuasiantuntija-vastaa-miten-ilmailuala-torjuu-ilmastonmuutosta/

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.