https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Henkilöautokanta sähköistyy – raskaassa liikenteessä ja vesillä muutos hitaampaa

Huoltovarmuuskeskuksen ja Öljypoolin sekä Maakaasujaoston tilaamassa selvityksessä arvioidaan liikenteen käyttövoimien kehitystä Suomessa ja sen vaikutuksia huoltovarmuuteen vuosiin 2030 ja 2040 mennessä. Tarkastelun kohteena ovat muutokset maantie- ja vesiliikenteen sekä työkoneiden käyttövoimissa sekä niiden merkitys varmuusvarastoitavien polttonesteiden määrään ja laatuun.

pexels-ketut-subiyanto-4429509

Kuvaaja Ketut Subiyanto palvelusta Pexels

Liikenteen käyttövoimat ovat murroksessa, ja fossiilisista polttoaineista luopumiseen velvoitetaan niin EU-tasolla kuin kansallisella sääntelylläkin. Hallitusohjelman mukainen fossiilittoman liikenteen tiekartta sisältää keskeiset toimenpiteet, joilla kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöt on tarkoitus puolittaa vuoteen 2030 mennessä ja lopettaa kokonaan vuoteen 2045 mennessä.

– Perinteisesti Suomen energiahuoltovarmuuden kulmakivi on ollut fossiilisten polttoaineiden varmuusvarastointi, ja niistä luovuttaessa materiaalisen varautumisemme vaikuttavuus heikkenee. Nyt julkaistu selvitys liikenteen käyttövoimista antaa hyviä lähtökohtia, kun mietimme varmuusvarastojen kehittämistä jatkossa, arvioi energiahuolto-osaston johtaja Pia Oesch.

Tieliikenne sähköistyy – vesillä muutos hitaampaa

Suomessa kulutetuista polttonesteistä 80 prosenttia käytetään tieliikenteessä, ja siellä tulevat tapahtumaan myös tulevien vuosien merkittävimmät muutokset. Erityisesti henkilöautoliikenteessä energiankulutuksen arvioidaan laskevan merkittävästi samalla kun fossiilisten polttonesteiden osuus pienenee.

Biopolttoaineiden käyttöä lisää jakeluvelvoite, jonka mukaan vuoteen 2030 mennessä 30% kulutukseen luovutettujen liikennepolttoaineiden energiasisällöstä tulee olla biopohjaisia. Uusiutuvien polttoaineiden kulutuksen arvioidaan kasvavan vuoteen 2030 saakka, minkä jälkeen liikenteen sähköistyminen alkaa vähentää niiden tarvetta.

Niin työkoneissa kuin vesiliikenteessäkin fossiilisen dieselin arvioidaan säilyvän pääasiallisena käyttövoimana vielä pitkään.

Varmuusvarastoinnin ohella turvattava sähkön saatavuus

Suomessa tuontipolttoaineita varastoidaan tällä hetkellä 5 kuukauden tarvetta vastaava määrä – osa polttoaineen maahantuojien, osa Huoltovarmuuskeskuksen toimesta. Jatkossa tieliikenteen sähköistyminen vähentää polttoaineiden käyttöä. Lisäksi jakeluvelvoitteen ansiosta yhä suurempi osa kulutetusta polttoaineesta on biopohjaista.

Fossiilisten polttonesteiden etuna on hyvä varastoitavuus, jossa monien biopohjaisten polttonesteiden ja kaasujen osalta on haasteita tai epävarmuuksia. Eri ratkaisujen toimivuuteen huoltovarmuuden turvaamisessa vaikuttavat tuotteiden raaka-aineet ja niiden saatavuus, tuotanto, kuljetus ja jakelu sekä käyttö.

Selvityksen keskeinen suositus on, että nykyistä öljypohjaisten polttoaineiden varastointijärjestelmää ylläpidettäisiin jatkossakin nykyisellä tasolla, ja Huoltovarmuuskeskus ottaisi aiempaa suuremman osuuden varastoinnista vastuulleen. Samaan aikaan on syytä valmistautua nestemäisten uusiutuvien polttoaineiden varastointiin sekä kehittää varavoimajärjestelmiä sähkönsaannin turvaamiseksi. Sähköajoneuvojen toiminnan turvaaminen kriisitilanteissa arvioidaan haasteelliseksi.

 Kaiken kaikkiaan energiahuoltovarmuudessa painopiste on siirtymässä öljytuotteiden varastoinnista sähköjärjestelmien ja logistiikkaketjujen varmistamiseen, ja uusien ratkaisujen löytämiseksi olemme käynnistäneet Energia 2030 -ohjelman, Oesch kertoo.

Selvityksen antia sovelletaan jatkossa Huoltovarmuuskeskuksen varmuusvarastojen kehittämistarpeita arvioitaessa sekä Öljypoolin ja Maakaasujaoston toiminnan suunnittelussa. Selvitys toteutettiin osana Huoltovarmuuskeskuksen Energia 2030 -ohjelmaa.

Selvitys:  Liikenteen käyttövoimien kehityksen ennuste - vaikutus polttoaineisiin ja huoltovarmuuteen

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.