https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Henkilöautokanta sähköistyy – raskaassa liikenteessä ja vesillä muutos hitaampaa

Huoltovarmuuskeskuksen ja Öljypoolin sekä Maakaasujaoston tilaamassa selvityksessä arvioidaan liikenteen käyttövoimien kehitystä Suomessa ja sen vaikutuksia huoltovarmuuteen vuosiin 2030 ja 2040 mennessä. Tarkastelun kohteena ovat muutokset maantie- ja vesiliikenteen sekä työkoneiden käyttövoimissa sekä niiden merkitys varmuusvarastoitavien polttonesteiden määrään ja laatuun.

pexels-ketut-subiyanto-4429509

Kuvaaja Ketut Subiyanto palvelusta Pexels

Liikenteen käyttövoimat ovat murroksessa, ja fossiilisista polttoaineista luopumiseen velvoitetaan niin EU-tasolla kuin kansallisella sääntelylläkin. Hallitusohjelman mukainen fossiilittoman liikenteen tiekartta sisältää keskeiset toimenpiteet, joilla kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöt on tarkoitus puolittaa vuoteen 2030 mennessä ja lopettaa kokonaan vuoteen 2045 mennessä.

– Perinteisesti Suomen energiahuoltovarmuuden kulmakivi on ollut fossiilisten polttoaineiden varmuusvarastointi, ja niistä luovuttaessa materiaalisen varautumisemme vaikuttavuus heikkenee. Nyt julkaistu selvitys liikenteen käyttövoimista antaa hyviä lähtökohtia, kun mietimme varmuusvarastojen kehittämistä jatkossa, arvioi energiahuolto-osaston johtaja Pia Oesch.

Tieliikenne sähköistyy – vesillä muutos hitaampaa

Suomessa kulutetuista polttonesteistä 80 prosenttia käytetään tieliikenteessä, ja siellä tulevat tapahtumaan myös tulevien vuosien merkittävimmät muutokset. Erityisesti henkilöautoliikenteessä energiankulutuksen arvioidaan laskevan merkittävästi samalla kun fossiilisten polttonesteiden osuus pienenee.

Biopolttoaineiden käyttöä lisää jakeluvelvoite, jonka mukaan vuoteen 2030 mennessä 30% kulutukseen luovutettujen liikennepolttoaineiden energiasisällöstä tulee olla biopohjaisia. Uusiutuvien polttoaineiden kulutuksen arvioidaan kasvavan vuoteen 2030 saakka, minkä jälkeen liikenteen sähköistyminen alkaa vähentää niiden tarvetta.

Niin työkoneissa kuin vesiliikenteessäkin fossiilisen dieselin arvioidaan säilyvän pääasiallisena käyttövoimana vielä pitkään.

Varmuusvarastoinnin ohella turvattava sähkön saatavuus

Suomessa tuontipolttoaineita varastoidaan tällä hetkellä 5 kuukauden tarvetta vastaava määrä – osa polttoaineen maahantuojien, osa Huoltovarmuuskeskuksen toimesta. Jatkossa tieliikenteen sähköistyminen vähentää polttoaineiden käyttöä. Lisäksi jakeluvelvoitteen ansiosta yhä suurempi osa kulutetusta polttoaineesta on biopohjaista.

Fossiilisten polttonesteiden etuna on hyvä varastoitavuus, jossa monien biopohjaisten polttonesteiden ja kaasujen osalta on haasteita tai epävarmuuksia. Eri ratkaisujen toimivuuteen huoltovarmuuden turvaamisessa vaikuttavat tuotteiden raaka-aineet ja niiden saatavuus, tuotanto, kuljetus ja jakelu sekä käyttö.

Selvityksen keskeinen suositus on, että nykyistä öljypohjaisten polttoaineiden varastointijärjestelmää ylläpidettäisiin jatkossakin nykyisellä tasolla, ja Huoltovarmuuskeskus ottaisi aiempaa suuremman osuuden varastoinnista vastuulleen. Samaan aikaan on syytä valmistautua nestemäisten uusiutuvien polttoaineiden varastointiin sekä kehittää varavoimajärjestelmiä sähkönsaannin turvaamiseksi. Sähköajoneuvojen toiminnan turvaaminen kriisitilanteissa arvioidaan haasteelliseksi.

 Kaiken kaikkiaan energiahuoltovarmuudessa painopiste on siirtymässä öljytuotteiden varastoinnista sähköjärjestelmien ja logistiikkaketjujen varmistamiseen, ja uusien ratkaisujen löytämiseksi olemme käynnistäneet Energia 2030 -ohjelman, Oesch kertoo.

Selvityksen antia sovelletaan jatkossa Huoltovarmuuskeskuksen varmuusvarastojen kehittämistarpeita arvioitaessa sekä Öljypoolin ja Maakaasujaoston toiminnan suunnittelussa. Selvitys toteutettiin osana Huoltovarmuuskeskuksen Energia 2030 -ohjelmaa.

Selvitys:  Liikenteen käyttövoimien kehityksen ennuste - vaikutus polttoaineisiin ja huoltovarmuuteen

Uusimmat artikkelit

22.11.2024 | Alan Uutiset

Presidentti Stubb jakoi ensimmäistä kertaa kansainvälistymispalkinnot

Yrityspalkinnot saivat Unikie, Konecranes ja ABB. Yhteisöpalkinto annettiin Forest Joensuulle.

Uusittu turbiini vie Metsä Board Kyron tehdasta lähemmäs fossiilittomuutta

Uuden turbiinin paremman hyötysuhteen ansiosta tehtaan biovoimalan tuottaman sähkön osuus tehtaan kokonaistarpeesta kasvaa 50 prosenttiin aiemman kolmasosan sijaan.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.

2.10.2024 | Tutkimus ja koulutus

SSAB:n Raahen tehtaan uusi päälaboratorio on Pohjoismaiden suurimpia

Laborotorion rakentaminen on osa yhtiön valmistautumista fossiilivapaaseen teräksentuotantoon. Vuosittain laboratoriossa analysoidaan noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä.

27.9.2024 | Kumppaniartikkeli

Innovaatiot vaativat yhteistyötä

Suomalainen osaaminen on tärkeässä roolissa globaalin pumppujätti Sulzerin toiminnassa. Sen varaan rakentuvat sekä oma että kumppanien prosessien tutkimus- ja kehitystoiminta ja tehokkuuden jatkuva parantaminen.