https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Ilmastotoimet voivat romuttaa tankkereiden markkinat

Raakaöljyn perinteinen asema maailman vaihdetuimpana raaka-aineena järkkyy, jos maailman valtiot alkavat joukolla käyttää uusiutuvia polttoaineita ilmastonmuutoksen vuoksi. Samalla tankkereiden ja bulkkialusten markkinat romahtavat, merenkulun strategioita laativa MSI varoittaa.

mattpexels

Kuva: Matthew Barra/Pexels

Tutkimustalo MSI eli Maritime Strategies International on tehnyt tuoreen tutkimuksensa Euroopan ilmastosäätiön (ECS, European Climate Foundation) toimeksiannosta. Tutkijat ottivat lähtökohdiksi kaksi vaihtoehtoa: joko nykymenon jatkumisen tai öljyn käytön radikaalin vähenemisen tapaukset. Viime mainitussa tapauksessa maailman valtiot vähentäisivät jyrkästi raakaöljyn ja hiilen kulutusta ilmaston lämpenemisen välttämiseksi.Vähentämistapaus merkitsee öljy- ja hiilimarkkinoiden nopeaa romahtamista ja näiden tuotteiden kuljetuksiin tarvittavan tonniston reipasta vähentymistä. Tässä skenaariossa uusiutuvien energianlähteiden osuus energiamarkkinoista kasvaa viidestä prosentista vuonna 2020 arviolta 16 prosenttiin vuonna 2050. Biomassan ja biopolttoaineiden osuuden arvellaan lisääntyvän merkittävästi jo vuoteen 2030 mennessä.
Yleisesti ottaen uusiutuvia polttoaineita ei voida kuljettaa teollisessa mittakaavassa vesitse, joten nykyiset tankkeri- ja bulkkeritonnistot pienenevät samaan tahtiin fossiilisten kysynnän laskun kanssa. Uusiutuvaan energiaan liittyviä merikuljetuksia tarvitaan lähinnä laitteiden ja teollisen infran, kuten voimaloiden rakentamistarvikkeiden kuljetuksissa ja kaluston huollossa, Marex kirjoittaa.

Öljyn vähentämisen skenaariossa hiilipohjaisten polttoaineiden käyttö supistuu vauhdikkaasti, ja samalla tietenkin niihin liittyvät kuljetukset. Niinpä fossiilisten polttoaineiden vähentymisen tapaus merkitse vuosikymmeniä jatkuvaa stagnaatiota tai ainakin kysynnän taantumista tankkereiden ja hiilialusten markkinoilla, MSI varoittaa.

Tankkereiden ja bulkkereiden ansiot tippuvat

Öljytankkereiden omistajat saavat kovimman iskun. Tankkereiden kysynnän arvellaan putoavan reippaan kolmanneksen verran nykyistä tasoa pienemmäksi. Luonnollisesti taantuma pudottaa alusten hintoja ja lisää tankkilaivojen romutuksia.

Bulkkialusten omistajille huono uutinen on hiilen kuljetusten putoaminen puoleen nykytasolta. Kuitenkin koko bulkkisektorilla kuljetusten kysyntä putoaa vain 14 prosenttia vuosina 2020-2035, kunnes bulkkialusten markkina alkaa hiljalleen elpyä, tutkijat povaavat.

- Alusten romuttaminen kiihtyy ja tällä on suuret vaikutukset laivanomistajien ja alusten rahoittajien liiketoimiin. Tonnistojen käyttöasteet putoavat ja tankkereiden ja bulkkereiden kannattavuus ja ansaintakyky romahtaa fossiilisten polttoaineiden vähentymisen tapauksessa, MSI:n tutkijoiden tuomiopäivän ennuste kuuluu.

- Capesize -bulkkilaivat yltävät ansioissaan koko 2030-luvulla vain puoleen siitä, mitä niiden pitkän ajan keskiarvotienestit nykyisin ovat olleet. VLCC (very large crude carrier) -supertankkereiden ansiot putoavat kolmannekseen pitkän ajan keskiarvoista.

Edellä kuvattu kehitys muuttaa maailman kauppalaivaston koostumusta. Konttilaivojen osuus kasvaa merkittävästi samalla kun tankkialusten tonnisto pienenee. Maailman kauppalaivaston koko kasvaa 60 prosenttia tarkastelujaksolla, huolimatta nestemäisten lastien kapasiteetin vähentymisestä, The Maritime-Executive kirjoittaa.

Teksti Markku Pervilä  www.navigatormagazine.fi

Uusimmat artikkelit

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

8.5.2025 | Alan Uutiset

Teknologiateollisuus: “Vapautuksen päivä” käänsi hyvin alkaneen vuoden valtavaksi epävarmuudeksi

Teknologiateollisuuden uusien tilausten arvo parani alkuvuonna vuodentakaiseen nähden ja tarjouspyyntökyselyn saldoluku nousi positiiviseksi ensimmäisen kerran yli kahteen vuoteen. Jäsenille tehty kysely kertoo kuitenkin suuresta epävarmuudesta. Donald Trumpin toimet ovat hidastaneet investointipäätöksiä. 

Suomen ja Viron välisen EstLink 2 -yhteyden korjaustyöt alkavat toukokuussa

Merenpohjaan asennetaan uutta kaapelia noin kilometrin verran. Sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön heinäkuun puolivälissä.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

Gasumin biokaasu pienentää Metsä Groupin valmistaman kartongin hiilijalanjälkeä

Vähäpäästöisiä kartonkeja haluavat asiakkaat ovat tyypillisesti suuria toimijoita, joilla on tiukat kestävyystavoitteet.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.