https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Kierrätysasfaltissa uusi päällyste sisältää keskimäärin 75 prosenttia vanhaa päällystettä

Suomessa käytetään päällystetyömailla usein kierrätysasfalttia. Tutkimusten mukaan kierrätetty asfaltti on liikenteen, ympäristön ja talouden kannalta kestävä ratkaisu.

asfaltointi-kuvituskuva

Tietyömaalla mustana höyryävä asfaltti on yhä useammin sekoitus vanhaa ja uutta. Asfalttiasemilla kierrätys on tuttua. Asfalttimassaan käytettävä vanha asfaltti murskataan massaan sopivaksi ja sen laatua tarkkaillaan asfalttinormien mukaisesti. Se on arvokas raaka-aine.

Suomen maanteiden päällysteitä uusittaessa on jo pitkään tehty kierrätystä myös tiellä kulkeviin kuumentimiin perustuvilla menetelmillä.  Niistä tunnetuin on remix-menetelmä, jolla tehtävä uusi päällyste sisältää keskimäärin 75 prosenttia vanhaa päällystettä.

- Remix-laite kuumentaa ja jyrsii vanhan päällysteen. Tämän jälkeen laite sekoittaa uutta massaa mukaan ja levittää tuotoksen paikalleen, kertoo teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola Väylävirastosta lehdistötiedotteessa.

Kierrätysasfalttia käytetty jo useamman vuosikymmenen ajan

Suomessa remix-laitteita on käytetty 1990-luvun alkupuolelta lähtien. Menetelmä yleistyi silloin nopeasti nastarenkaiden aiheuttamien kulumisurien korjaamiseen pääteillä. Remix-päällysteiden kestävyydestä on saatu tietoa käytännön kokemuksista ja tutkimuksista. Yksi kuumimmista kysymyksistä on koskenut kierrätetyn päällysteen kestävyyttä. Miten se pärjää vertailussa täysin uudelle asfaltille?

- Verrattuna laattoina tai massapintauksina tehtyihin päällysteisiin, on remix-päällysteen kestoikä hieman lyhyempi, Eskola sanoo ja jatkaa: Toisaalta remix-päällysteen hinta on paljon halvempi. Tästä syystä sen vuosikustannus eli hinta yhtä käyttöikävuotta kohti on edullisempi.

Vaikka kierrätetyn asfaltin kestoikä on hieman lyhyempi, ei kyse ole halvasta b-luokan ratkaisusta, vaan materiaalien käytön optimoinnista. Menetelmällä saadaan bitumin lisäksi hyvin kulutusta kestävä arvokas kiviaines käytettyä uudelleen samalla kohteella, johon se on alun perin valmistettu. Myös remix-päällysteen pitää täyttää laatuvaatimukset.

- Uusien päällysteiden tulee täyttää samat vaatimukset riippumatta siitä, käytetäänkö raaka-aineena uutta kiviainesta ja bitumia vai korvataanko niistä osa vanhan asfaltin sisältämällä kiviaineksella ja bitumilla, Eskola muistuttaa.

Asfalttipäällysteiden valmistusta ja laatua seurataan mittauksin. Kaikilla Väylävirastolle ja ELY-keskuksille päällystystöitä tekevillä yrityksillä on kolmannen osapuolen todentamat laadunvarmistusmenettelyt. Tarvittaessa laatua valvotaan pistokokeilla.

Parempi valinta ympäristölle

Asfaltin uusiokäytössä painavat myös ympäristöseikat. Asfaltin kierrätyksen ansiosta voidaan säästää bitumia, luonnon kiviaineksia ja energiaa, mikä vähentää myös päästöjä.

- Asfaltti on arvokas kierrätettävissä oleva materiaali, jota ei kannata hukata toisarvoiseen käyttöön tai jättää käyttämättä, Eskola sanoo.

Kierrätystä myös kehitetään jatkuvasti. Suomessa tehdään asfaltin uusiokäytön saralla korkeatasoista tutkimusta ja alan toimijat ovat sitoutuneita sitä kehittämään.

- Vielä 2000-luvun alkupuolella remix-päällysteet vaurioituivat herkemmin muuttuvissa talviolosuhteissa. Nykyään materiaalit osataan valita niin, että lopputulos on kestävämpi. Tiedämme nykyään myös paremmin, milloin päällyste on tullut elinkaarensa päähän, eikä sitä enää pystytä kierrättämään, Eskola sanoo.

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.