https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Kierrätysasfaltissa uusi päällyste sisältää keskimäärin 75 prosenttia vanhaa päällystettä

Suomessa käytetään päällystetyömailla usein kierrätysasfalttia. Tutkimusten mukaan kierrätetty asfaltti on liikenteen, ympäristön ja talouden kannalta kestävä ratkaisu.

asfaltointi-kuvituskuva

Tietyömaalla mustana höyryävä asfaltti on yhä useammin sekoitus vanhaa ja uutta. Asfalttiasemilla kierrätys on tuttua. Asfalttimassaan käytettävä vanha asfaltti murskataan massaan sopivaksi ja sen laatua tarkkaillaan asfalttinormien mukaisesti. Se on arvokas raaka-aine.

Suomen maanteiden päällysteitä uusittaessa on jo pitkään tehty kierrätystä myös tiellä kulkeviin kuumentimiin perustuvilla menetelmillä.  Niistä tunnetuin on remix-menetelmä, jolla tehtävä uusi päällyste sisältää keskimäärin 75 prosenttia vanhaa päällystettä.

- Remix-laite kuumentaa ja jyrsii vanhan päällysteen. Tämän jälkeen laite sekoittaa uutta massaa mukaan ja levittää tuotoksen paikalleen, kertoo teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola Väylävirastosta lehdistötiedotteessa.

Kierrätysasfalttia käytetty jo useamman vuosikymmenen ajan

Suomessa remix-laitteita on käytetty 1990-luvun alkupuolelta lähtien. Menetelmä yleistyi silloin nopeasti nastarenkaiden aiheuttamien kulumisurien korjaamiseen pääteillä. Remix-päällysteiden kestävyydestä on saatu tietoa käytännön kokemuksista ja tutkimuksista. Yksi kuumimmista kysymyksistä on koskenut kierrätetyn päällysteen kestävyyttä. Miten se pärjää vertailussa täysin uudelle asfaltille?

- Verrattuna laattoina tai massapintauksina tehtyihin päällysteisiin, on remix-päällysteen kestoikä hieman lyhyempi, Eskola sanoo ja jatkaa: Toisaalta remix-päällysteen hinta on paljon halvempi. Tästä syystä sen vuosikustannus eli hinta yhtä käyttöikävuotta kohti on edullisempi.

Vaikka kierrätetyn asfaltin kestoikä on hieman lyhyempi, ei kyse ole halvasta b-luokan ratkaisusta, vaan materiaalien käytön optimoinnista. Menetelmällä saadaan bitumin lisäksi hyvin kulutusta kestävä arvokas kiviaines käytettyä uudelleen samalla kohteella, johon se on alun perin valmistettu. Myös remix-päällysteen pitää täyttää laatuvaatimukset.

- Uusien päällysteiden tulee täyttää samat vaatimukset riippumatta siitä, käytetäänkö raaka-aineena uutta kiviainesta ja bitumia vai korvataanko niistä osa vanhan asfaltin sisältämällä kiviaineksella ja bitumilla, Eskola muistuttaa.

Asfalttipäällysteiden valmistusta ja laatua seurataan mittauksin. Kaikilla Väylävirastolle ja ELY-keskuksille päällystystöitä tekevillä yrityksillä on kolmannen osapuolen todentamat laadunvarmistusmenettelyt. Tarvittaessa laatua valvotaan pistokokeilla.

Parempi valinta ympäristölle

Asfaltin uusiokäytössä painavat myös ympäristöseikat. Asfaltin kierrätyksen ansiosta voidaan säästää bitumia, luonnon kiviaineksia ja energiaa, mikä vähentää myös päästöjä.

- Asfaltti on arvokas kierrätettävissä oleva materiaali, jota ei kannata hukata toisarvoiseen käyttöön tai jättää käyttämättä, Eskola sanoo.

Kierrätystä myös kehitetään jatkuvasti. Suomessa tehdään asfaltin uusiokäytön saralla korkeatasoista tutkimusta ja alan toimijat ovat sitoutuneita sitä kehittämään.

- Vielä 2000-luvun alkupuolella remix-päällysteet vaurioituivat herkemmin muuttuvissa talviolosuhteissa. Nykyään materiaalit osataan valita niin, että lopputulos on kestävämpi. Tiedämme nykyään myös paremmin, milloin päällyste on tullut elinkaarensa päähän, eikä sitä enää pystytä kierrättämään, Eskola sanoo.

Uusimmat artikkelit

8.5.2025 | Alan Uutiset

Teknologiateollisuus: “Vapautuksen päivä” käänsi hyvin alkaneen vuoden valtavaksi epävarmuudeksi

Teknologiateollisuuden uusien tilausten arvo parani alkuvuonna vuodentakaiseen nähden ja tarjouspyyntökyselyn saldoluku nousi positiiviseksi ensimmäisen kerran yli kahteen vuoteen. Jäsenille tehty kysely kertoo kuitenkin suuresta epävarmuudesta. Donald Trumpin toimet ovat hidastaneet investointipäätöksiä. 

Suomen ja Viron välisen EstLink 2 -yhteyden korjaustyöt alkavat toukokuussa

Merenpohjaan asennetaan uutta kaapelia noin kilometrin verran. Sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön heinäkuun puolivälissä.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

Gasumin biokaasu pienentää Metsä Groupin valmistaman kartongin hiilijalanjälkeä

Vähäpäästöisiä kartonkeja haluavat asiakkaat ovat tyypillisesti suuria toimijoita, joilla on tiukat kestävyystavoitteet.

Olkiluoto 2 palaa sähköntuotantoon vasta toukokuussa

Olkiluoto 2 -laitosyksikön sähköntuotanto keskeytettiin tiistaina 15. huhtikuuta turbiinilaitoksen generaattorilla havaitun kosteuden nousun vuoksi. OL2:n generaattorin roottori vaihdetaan vararoottoriin.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.