https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Kierrätysasfaltissa uusi päällyste sisältää keskimäärin 75 prosenttia vanhaa päällystettä

Suomessa käytetään päällystetyömailla usein kierrätysasfalttia. Tutkimusten mukaan kierrätetty asfaltti on liikenteen, ympäristön ja talouden kannalta kestävä ratkaisu.

asfaltointi-kuvituskuva

Tietyömaalla mustana höyryävä asfaltti on yhä useammin sekoitus vanhaa ja uutta. Asfalttiasemilla kierrätys on tuttua. Asfalttimassaan käytettävä vanha asfaltti murskataan massaan sopivaksi ja sen laatua tarkkaillaan asfalttinormien mukaisesti. Se on arvokas raaka-aine.

Suomen maanteiden päällysteitä uusittaessa on jo pitkään tehty kierrätystä myös tiellä kulkeviin kuumentimiin perustuvilla menetelmillä.  Niistä tunnetuin on remix-menetelmä, jolla tehtävä uusi päällyste sisältää keskimäärin 75 prosenttia vanhaa päällystettä.

- Remix-laite kuumentaa ja jyrsii vanhan päällysteen. Tämän jälkeen laite sekoittaa uutta massaa mukaan ja levittää tuotoksen paikalleen, kertoo teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola Väylävirastosta lehdistötiedotteessa.

Kierrätysasfalttia käytetty jo useamman vuosikymmenen ajan

Suomessa remix-laitteita on käytetty 1990-luvun alkupuolelta lähtien. Menetelmä yleistyi silloin nopeasti nastarenkaiden aiheuttamien kulumisurien korjaamiseen pääteillä. Remix-päällysteiden kestävyydestä on saatu tietoa käytännön kokemuksista ja tutkimuksista. Yksi kuumimmista kysymyksistä on koskenut kierrätetyn päällysteen kestävyyttä. Miten se pärjää vertailussa täysin uudelle asfaltille?

- Verrattuna laattoina tai massapintauksina tehtyihin päällysteisiin, on remix-päällysteen kestoikä hieman lyhyempi, Eskola sanoo ja jatkaa: Toisaalta remix-päällysteen hinta on paljon halvempi. Tästä syystä sen vuosikustannus eli hinta yhtä käyttöikävuotta kohti on edullisempi.

Vaikka kierrätetyn asfaltin kestoikä on hieman lyhyempi, ei kyse ole halvasta b-luokan ratkaisusta, vaan materiaalien käytön optimoinnista. Menetelmällä saadaan bitumin lisäksi hyvin kulutusta kestävä arvokas kiviaines käytettyä uudelleen samalla kohteella, johon se on alun perin valmistettu. Myös remix-päällysteen pitää täyttää laatuvaatimukset.

- Uusien päällysteiden tulee täyttää samat vaatimukset riippumatta siitä, käytetäänkö raaka-aineena uutta kiviainesta ja bitumia vai korvataanko niistä osa vanhan asfaltin sisältämällä kiviaineksella ja bitumilla, Eskola muistuttaa.

Asfalttipäällysteiden valmistusta ja laatua seurataan mittauksin. Kaikilla Väylävirastolle ja ELY-keskuksille päällystystöitä tekevillä yrityksillä on kolmannen osapuolen todentamat laadunvarmistusmenettelyt. Tarvittaessa laatua valvotaan pistokokeilla.

Parempi valinta ympäristölle

Asfaltin uusiokäytössä painavat myös ympäristöseikat. Asfaltin kierrätyksen ansiosta voidaan säästää bitumia, luonnon kiviaineksia ja energiaa, mikä vähentää myös päästöjä.

- Asfaltti on arvokas kierrätettävissä oleva materiaali, jota ei kannata hukata toisarvoiseen käyttöön tai jättää käyttämättä, Eskola sanoo.

Kierrätystä myös kehitetään jatkuvasti. Suomessa tehdään asfaltin uusiokäytön saralla korkeatasoista tutkimusta ja alan toimijat ovat sitoutuneita sitä kehittämään.

- Vielä 2000-luvun alkupuolella remix-päällysteet vaurioituivat herkemmin muuttuvissa talviolosuhteissa. Nykyään materiaalit osataan valita niin, että lopputulos on kestävämpi. Tiedämme nykyään myös paremmin, milloin päällyste on tullut elinkaarensa päähän, eikä sitä enää pystytä kierrättämään, Eskola sanoo.

Uusimmat artikkelit

Uusittu turbiini vie Metsä Board Kyron tehdasta lähemmäs fossiilittomuutta

Uuden turbiinin paremman hyötysuhteen ansiosta tehtaan biovoimalan tuottaman sähkön osuus tehtaan kokonaistarpeesta kasvaa 50 prosenttiin aiemman kolmasosan sijaan.

18.11.2024 | Alan Uutiset

Gasum lähtee Tanskan biokaasumarkkinoille

Gasum ostaa Hærup Biogas ApS:n biokaasulaitoksen. Tanska on houkutteleva paikka biokaasun tuotannolle vahvan maataloussektorinsa ansiosta – raaka-ainetta riittää. Maa on Euroopan neljänneksi suurin biokaasun tuottaja.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.

2.10.2024 | Tutkimus ja koulutus

SSAB:n Raahen tehtaan uusi päälaboratorio on Pohjoismaiden suurimpia

Laborotorion rakentaminen on osa yhtiön valmistautumista fossiilivapaaseen teräksentuotantoon. Vuosittain laboratoriossa analysoidaan noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä.

27.9.2024 | Kumppaniartikkeli

Innovaatiot vaativat yhteistyötä

Suomalainen osaaminen on tärkeässä roolissa globaalin pumppujätti Sulzerin toiminnassa. Sen varaan rakentuvat sekä oma että kumppanien prosessien tutkimus- ja kehitystoiminta ja tehokkuuden jatkuva parantaminen.