https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Kirje korjaamolle: Säännöt on tehty rikottaviksi

Yksisuuntaisuus ei koske kaksi- ja kolmipyöräisiä kulkuneuvoja.

Säännöt on tehty rikottaviksi

Yhteiset säännöt ja toimintatavat näyttävät olevan elintason mittari. Mitä korkeampi elintaso on, sitä enemmän on ohjeistusta ja erityisesti kieltoja, mitä ei saa tehdä tai kuinka ei saa toimia. Käsitykseni on, että tämä pitää paikkansa maailmanlaajuisesti.

Toinen osa-alue on se, kuinka tarkasti yhteisiä sääntöjä on noudatettava. Kokemukseni mukaan Euroopan unionin alueella kyseessä on leveyspiirisidonnainen toimintatapa. Mitä alhaisempi on leveyspiirin asteluku, sitä vähemmän säännöt merkitsevät. Enemmän reissanneet ovat havainneet, että esimerkiksi STOP-merkki tarkoittaa etelämpänä sitä, että olet väistämisvelvollinen. Mutta jos väistettävä puuttuu, ei sitä odottamaan tarvitse pysähtyä!

Nopeusvalvonta on meillä tarkkaa, sakko napsahtaa, jos kiinni jää. Etelämpänä ne ovat ilmeisesti enemmänkin suosituksia, ainakin paikallisten ajotavasta päätellen.

Yksisuuntaisen kadun merkki on Suomessa ehdoton. Siirryttäessä muutama tuhat kilometriä etelään olen havainnut seuraavan yleisen tulkinnan:

– Yksisuuntaisuus ei koske kaksi- ja kolmipyöräisiä kulkuneuvoja.

– Autollakin saa ajaa väärään suuntaan, jos matkaa on vähän ja väistää vastaantulevia.

Suomen lainlaatijat ovat epäonnistuneet muutamassa kohdassa. Jalkakäytävillä pyöräily on nykyisin yleisempää kuin lain edellyttämän ajotien käyttö. Koska asiaan ei ole puututtu, se yleistyy vuosi vuodelta. Yhä enemmän on myös pyöräilijöitä, jotka eivät edes tiedä rikkovansa lakia. Toinen aihe on se, että jos kevyen liikenteen väylälle on erikseen merkitty kaistat jalankulkijoille ja pyöräilijöille, miksi tämäkään merkintä ei koske kaikkia pyöräilijöitä!

Puhelimen käyttöön on erityisvaatimukset autolla ajaessa. Kuulun ryhmään, joka on kohtuullisen vähän ajastaan autossa. Niinpä ratkaisuni on pitää nappikuuloke mikrofonilla käsien ulottuvilla. Lainlaatijan mielestä olen turvallinen, jos puhelimen soidessa kytken aluksi nappikuulokkeen johdon puhelimeen, asettelen nappikuulokkeet kaulaan ja vastaan sitten puhelimeen.

No soittohan on tietenkin jo kääntynyt vastaajaan, joten jatkossa seuraa vastaajan kuuntelu ja vastasoitto. Onko tämä menettely siis turvallisempi kuin normaali vastaaminen ajon aikana? Ja mitä valvontaan tulee, kaikki tietävät, ettei se onnistu.

Työturvallisuus perustuu kokonaan yhdessä laadittuihin pelisääntöihin ja niiden mahdollisimman huolelliseen noudattamiseen. Tuotantolaitoksia kiertäessäni olen havainnut hyvin erilaisia turvallisuuskulttuureja. Osassa kohteista sääntöjä noudatetaan todella tarkasti – hyvä niin.

Toisaalta vastaan on tullut myös kohteita, joissa todetaan, että poiketaan katsastamassa paikka prosessialueella niin nopeasti, ettei kukaan ehdi havaita kypärän, suojalasien ja turvakenkien puuttumista. Siinä on turvallisuuskulttuuri saanut ripauksen käänteistä leveysastekerrointa.

Olisi varmaan kaikille parempi, jos yhteiset säännöt laadittaisiin sellaisiksi, että niiden noudattaminen on mahdollisimman helppoa ja luontevaa.

Tarkkailija

Uusimmat artikkelit

27.12.2024 | Alan Uutiset

Wärtsilän toimittaa Tornion Voimalle Suomen ensimmäinen sähköjärjestelmää tasapainottava moottorivoimalaitoksen

"Moottoriteknologialla on paras keskimääräinen hyötysuhde tämäntyyppisissä toimintaolosuhteissa"toteaa Wärtsilä Energyn Afrikan ja Euroopan johtaja Kenneth Engblom. Voimalaitos käyttää pääpolttoaineena maakaasua ja tuotannossa voidaan myöhemmin siirtyä käyttämään uusiutuvaa energiaa.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.