Koko Euroopan laivaliikenteen päästöt selvitetty tarkasti
Ilmatieteen laitos on ollut mukana tutkimuksessa, jossa on tehty huomattavasti aiemmin tunnettuja tarkempi ja monipuolisempi kartoitus laivaliikenteen päästöistä koko Euroopassa. Tuloksista ilmenee muun muassa se, että Välimeren laivaliikenne aiheuttaa suuren osan päästöistä: 40 prosenttia Euroopan merialueiden hiilidioksidipäästöistä ja 49 prosenttia rikin oksidien päästöistä.
Tutkimuksessa selvitettiin laivaliikenteen kokonaispäästöt Euroopan merialueilla vuonna 2011 sekä päästöjen alueellinen jakautuminen. Lisäksi selvitettiin päästöjen jakautuminen eri laivatyypeille ja lippuvaltioille. Tarkastelun kohteena oli useita eri yhdisteitä: hiilidioksidi, typen ja rikin oksidit, hiilimonoksidi ja pienhiukkaset.
Uusi päästöinventaari osoitti myös, että aiemmin yleisesti käytetty European Monitoring and Evaluation Programme (EMEP) -päästökartoitus on huomattavasti yliarvioinut Välimeren alueen laivapäästöjä.
Tuloksilla on merkitystä muun muassa Pariisin ilmastosopimuksen kannalta. Laivaliikenteen päästöt on tunnettu Euroopassa paljon huonommin kuin esimerkiksi autoliikenteen päästöt. Päästöillä voi kuitenkin olla huomattavia ilmastollisia sekä terveydellisiä vaikutuksia erityisesti satamakaupungeissa ja vilkkaiden laivareittien läheisyydessä.
– Uuden kartoituksen perusteella voidaan arvioida mm. meriliikenteen tuottamien kasvihuonekaasujen vähentämistä. Kansainvälinen Merenkulkujärjestö IMO on parhaillaan käsittelemässä tätä asiaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden pohjalta, toteaa Ilmatieteen laitoksen vanhempi tutkija Jukka-Pekka Jalkanen.
Tulosten perusteella voidaan myös arvioida meriliikenteen ilmapäästöjen aiheuttamia terveys- ja ympäristövaikutuksia. Päästöjen kartoitukseen käytettiin Ilmatieteen laitoksella kehitettyä mallia nimeltä STEAM (Ship Traffic Emission Assessment Model). Malli hyödyntää laivaliikenteen tunnistus-signaaleja (AIS, Automatic Identification System), joiden perusteella laivojen sijainti- ja liikkumistiedot voidaan määrittää hyvin tarkasti. Malli on maailmanlaajuisesti yksityiskohtaisin menetelmä, jolla näitä tunnistussignaaleja voidaan hyödyntää kokonaisen maanosan mittakaavassa. Malli on hyödyllinen apuneuvo myös valvottaessa, noudattavatko yksittäiset laivat päästöjen rajoitussopimuksia.