https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Koko Euroopan laivaliikenteen päästöt selvitetty tarkasti

Ilmatieteen laitos on ollut mukana tutkimuksessa, jossa on tehty huomattavasti aiemmin tunnettuja tarkempi ja monipuolisempi kartoitus laivaliikenteen päästöistä koko Euroopassa. Tuloksista ilmenee muun muassa se, että Välimeren laivaliikenne aiheuttaa suuren osan päästöistä: 40 prosenttia Euroopan merialueiden hiilidioksidipäästöistä ja 49 prosenttia rikin oksidien päästöistä.

länsisatama

Lähde: Helsingin Satama

Tutkimuksessa selvitettiin laivaliikenteen kokonaispäästöt Euroopan merialueilla vuonna 2011 sekä päästöjen alueellinen jakautuminen. Lisäksi selvitettiin päästöjen jakautuminen eri laivatyypeille ja lippuvaltioille. Tarkastelun kohteena oli useita eri yhdisteitä: hiilidioksidi, typen ja rikin oksidit, hiilimonoksidi ja pienhiukkaset.

Uusi päästöinventaari osoitti myös, että aiemmin yleisesti käytetty European Monitoring and Evaluation Programme (EMEP) -päästökartoitus on huomattavasti yliarvioinut Välimeren alueen laivapäästöjä.

Tuloksilla on merkitystä muun muassa Pariisin ilmastosopimuksen kannalta. Laivaliikenteen päästöt on tunnettu Euroopassa paljon huonommin kuin esimerkiksi autoliikenteen päästöt. Päästöillä voi kuitenkin olla huomattavia ilmastollisia sekä terveydellisiä vaikutuksia erityisesti satamakaupungeissa ja vilkkaiden laivareittien läheisyydessä.

– Uuden kartoituksen perusteella voidaan arvioida mm. meriliikenteen tuottamien kasvihuonekaasujen vähentämistä. Kansainvälinen Merenkulkujärjestö IMO on parhaillaan käsittelemässä tätä asiaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden pohjalta, toteaa Ilmatieteen laitoksen vanhempi tutkija Jukka-Pekka Jalkanen.

Tulosten perusteella voidaan myös arvioida meriliikenteen ilmapäästöjen aiheuttamia terveys- ja ympäristövaikutuksia. Päästöjen kartoitukseen käytettiin Ilmatieteen laitoksella kehitettyä mallia nimeltä STEAM (Ship Traffic Emission Assessment Model). Malli hyödyntää laivaliikenteen tunnistus-signaaleja (AIS,  Automatic Identification System), joiden perusteella laivojen sijainti- ja liikkumistiedot voidaan määrittää hyvin tarkasti. Malli on maailmanlaajuisesti yksityiskohtaisin menetelmä, jolla näitä tunnistussignaaleja voidaan hyödyntää kokonaisen maanosan mittakaavassa. Malli on hyödyllinen apuneuvo myös valvottaessa, noudattavatko yksittäiset laivat päästöjen rajoitussopimuksia. 

Uusimmat artikkelit

Olkiluoto 2 palaa sähköntuotantoon vasta toukokuussa

Olkiluoto 2 -laitosyksikön sähköntuotanto keskeytettiin tiistaina 15. huhtikuuta turbiinilaitoksen generaattorilla havaitun kosteuden nousun vuoksi. OL2:n generaattorin roottori vaihdetaan vararoottoriin.

10.4.2025 | Alan Uutiset

VTT ja LUT-yliopisto löysivät keinoja jalostaa metsäteollisuuden hiilidioksidipäästöt muovin raaka-aineeksi

Forest CUMP -tutkimusprojektissa selvitettiin, miten metsäteollisuudesta ja jätteenpoltosta syntyvää biopohjaista hiilidioksidia otetaan talteen ja muunnetaan korkean jalostusasteen tuotteiksi, kuten muovien raaka-aineiksi eteeniksi ja propeeniksi.

Wärtsilä laajentaa teknologiakeskus Sustainable Technology Hubia Vaasassa

Wärtsilän 50 miljoonan euron investointi nopeuttaa tulevaisuuden polttoaineratkaisujen tuotantoa ja tuotekehitystä sekä uusien tuotteiden tuomista markkinoille.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

Olkiluodon vuosihuollot käynnistyvät

Ensimmäisenä alkaa Olkiluoto 3:n vuosihuolto, jossa laitos valmistellaan tulevalle, pidempikestoiselle 18 kuukauden käyttöjaksolle. Suunniteltuun huoltokokonaisuuteen sisältyy noin 1700 erillistä työtä sekä 5000 työvaihetta.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.

Vakava työtapaturma johti korvauksiin – alihankintasopimus ei vapauttanut vastuista

Hovioikeus piti voimassa tuomiot työturvallisuusrikoksesta. Tamperelaisen jätealan yrityksen toimitusjohtaja että työnjohtaja saivat sakkotuomiot, ja yritys tuomittiin yhteisösakkoon.