Kuluttajat luulevat tietävänsä kemikaaleista enemmän kuin tietävät
35 prosenttia suomalaisista ei tiedä, että elektroniikka sisältää kemikaaleja eikä 45 prosenttia tiedä, että ekologiset pesuaineet sisältävät kemikaaleja. Tästä huolimatta lähes kaksi kolmesta suomalaisesta arvioi omat tietonsa kemikaaliturvallisuudesta melko hyviksi.
Kemikaalit tuovat monille kuluttajille mieleen lähinnä meikit ja muun kosmetiikan. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin Taloustutkimuksella teettämässä kyselytutkimuksessa 93 prosenttia vastaajista tiesikin meikkien sekä shampoiden ja saippuoiden sisältävän kemikaaleja. Muiden tuotteiden osalta luvut olivat pienempiä: vaatteiden uskoo sisältävän kemikaaleja 80 prosenttia, kodintekstiilien 75 prosenttia ja huonekalujen 71 prosenttia vastaajista.
Kyselytutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina joulukuussa 2018 ja siihen vastasi 1001 15–79-vuotiasta suomalaista, joista 64 prosenttia piti tietojaan kemikaaliturvallisuudesta melko tai erittäin hyvinä. Suurin osa vastaajista osaa hakea tietoa kemikaaleista oikein, lukemalla sitä niiden etiketeistä.
– Etiketti ja käyttöohje antavat faktatietoa tuotteesta. Kun kemikaaleja ja tuotteita käyttää harkiten ja käyttöohjeiden mukaisesti, voi välttää monet vaarat, esimerkiksi ihon syöpymisen, silmien vaurioitumisen tai hengityselinten ärsytyksen, sanoo Tukesin kemikaaliyksikön johtaja Tiina Putkonen.
Luulot pois kemikaaleista -kampanja tuo faktoja arkielämään
Tukes on avannut Luulot pois kemikaaleista -kampanjan antamaan kuluttajille faktatietoa kemikaaliturvallisuudesta ja arkielämän tarinoita ja esimerkkejä kemikaaleihin liittyvistä asioista. Peruslähtökohtana on, että kemikaaleja on kaikkialla.
– Luonnonkemikaalit ovat kemikaaleja siinä missä synteettiset kemikaalitkin, kertoo Putkonen. Kampanjan avaustilaisuudessa kommenttipuheenvuoron pitänyt tietokirjailija, kemiantekniikan diplomi-insinööri Anja Nystén sanoo viittaavansa kemikaaleihin yleensä vain sanalla ”aine”, sillä synteettinen aine voi jopa olla vain puhtaampi versio luonnossa esiintyvästä.
Tukesin kampanja näkyy sen omalla luulotpoiskemikaaleista.fi-sivustolla ja Tukesin sosiaalisen median kanavissa aihetunnisteella #luulotpoiskemikaaleista.
– Kampanjan aikana kerromme käytännönläheisiä vinkkejä, tavallisten ihmisten tarinoita ja käymme läpi kemikaaleihin liittyviä luuloja, kertoo Tukesin viestintäjohtaja Mirva Kipinoinen.
Teemu Palkki